تاریخ: ۱۷ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۵۵
بازدید: ۳۱۴
کد خبر: ۸۱۱۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
آقابزرگی اعلام کرد:

خرید از قطعات یدکی ساخت داخل، سیاست محوری فولاد هرمزگان

می متالز - صنعت فولاد همچون دیگر صنایع به سرعت در حال به روز رسانی است. حال وظیفه به‌روزرسانی و تامین قطعات موردنیاز بر عهده واحدی به نام واحد خرید قطعات یدکی است.
خرید از قطعات یدکی ساخت داخل، سیاست محوری فولاد هرمزگان

به گزارش می متالز، در همین باره مدیر خرید قطعات یدکی فولاد هرمزگان معتقد است: در زمینه قطعات ساختنی، مواردی که مهندسی معکوس انجام گرفته و یا نقشه ساخت داشته باشند، 100 درصد داخلی تولید می‌شوند.

سهیل آقابزرگی مدیر خرید قطعات یدکی فولاد هرمزگان گفت‌وگویی انجام داده که به شرح زیر است:



وظایف کاری واحد خرید قطعات یدکی در فولاد هرمزگان چیست؟

این واحد یک واحد پشتیبانی تولید است. تهیه و تامین قطعات یدکی ماشین‌آلات، خرید ماشین‌آلات، تجهیزات و تمام المان‌های مرتبط با تجهیزات خط تولید، برعهده این واحد است.



قرار بود تجهیزات گاززدایی برای افزایش کیفیت در فولاد هرمزگان خریداری شود، این موضوع به کجا رسید؟

در حال حاضر خرید تجهیزات به سمت واحد ما نیامده است. معمولا وقتی قرار است تجهیزات جدیدی نصب و یا طرح توسعه‌ای نصب شود، به صورت EPC به شرکت‌های فنی مهندسی سرآمد در این زمینه واگذار می‌شود. پس از آنکه کار به صورت EPC اجرا و به بهره‌برداری رسید و کدهای قطعات یدکی ثبت می‌شود، برای تامین این قطعات یدکی به سراغ واحدهایی همچون ما می‌آیند. در نتیجه شروع کار با پیمانکار است.



آیا قطعه جدیدی که در افزایش تولید و بهره‌وری مهم باشد، خریداری شده است؟ با توجه به جدید بودن فولاد هرمزگان، تا چه اندازه به این تغییرات نیاز است؟

با توجه به اینکه فولاد هرمزگان به نسبت یکی از جدیدترین کارخانه‌هایی است که در زمینه فولاد فعالیت دارد، بسیاری از تجهیزات آن هنوز به‌روز بوده و نیاز خاصی به تغییر برند و یا نوع آن وجود ندارد. البته صنعت فولاد نیز مانند سایر صنایع بسیار سریع خود را به‌روز کرده و تغییرات در آن ایجاد می‌شود. در نتیجه این موضوع، ممکن است تغییر برند چندانی نداشته باشیم اما اگر در برندهای موجود نوع‌های جدیدی که شرکت‌ها تولید و نوع قدیمی را از مدار خارج می‌کند صورت گیرد، به سمت به‌روزرسانی برندهایی می‌رویم که از آنها استفاده می‌کنیم. برندهای ما نیز عموما برندهای اروپایی هستند. برخی تجهیزات ساخت چین بوده اما تحت لیسانس و نظارت شرکت‌های اروپایی (بیشتر آلمانی و ایتالیایی) هستند.



آیا در زمینه دریافت برخی قطعات خاص، مشکلاتی موجود است؟

طبیعتا برخی قطعات شرکت‌هایی هستند که شرکای خاص دارند. یعنی ممکن است آمریکایی باشند، یا آن برند متعلق به آمریکا و شرکای آن باشد. در تهیه چنین قطعاتی، مقداری مشکل وجود دارد. البته این مشکلات به صورتی نیست که غیر قابل تامین باشد. بلکه به واسطه شرکت‌های اروپایی این قطعات تامین می‌شود.



آیا پس از برجام کار شما آسان‌تر شده است؟

طبیعتا کار ما خیلی راحت‌تر شده است اما هنوز به 100 درصد نرسیده است. حدود 70 درصد مشکلات به راحتی حل می‌شود. در کنار آن شاید حدود 25 درصد مشکلات را با واسطه‌ها حل می‌کنیم.



امسال قطعه مهمی خریداری شده است که در خط مورد استفاده قرار گرفته باشد؟

تقریبا هر سال قطعاتی هستند که خریداری و استفاده می‌شود. امسال قالب‌های نیوتایپ (تایپ‌های جدید قالب‌‌های ریخته‌گری) خریداری و استفاده شده‌اند. این قالب‌ها با برخی بهینه‌سازی‌هایی که توسط دوستان فنی و با کمک شرکت‌های چینی و آلمانی خریداری و در خطوط استفاده شدند. گیربکس‌های کمپرسورهای واحد احیای مستقیم در دست تهیه است و در روزهای آینده و از بلژیک به دست ما خواهد رسید. همچنین خرید موتورهایی از زیمنس و ABB را نیز انجام داده‌ایم. با توجه به بهبود وضعیت فولاد، حجم خریدها نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.



در پایان اگر نکته‌ای باقی مانده بفرمایید.

صنعت فولاد جزو صنایع سنگین و مادر محسوب می‌شود و قلب تپنده آن عموما به دست شرکت‌های خارجی است که به صورت برندی فعالیت می‌کنند. در قطعات مکانیکال این توانایی بالقوه وجود دارد که به توانایی بالفعل تبدیل شود. شرکت‌های سازنده و تولیدکننده داخلی می‌توانند وارد این بحث شده و مهندسی و مهندسی معکوس انجام داده تا تولید صورت بگیرد. این در حالی است که در برخی قطعات، خرید داخلی شروع شده است. در بحث تیوپ بندل‌های هوا و گاز تمام خریدها داخلی و ساخت آنها داخلی است. در بحث قالب‌ها و زیگمنت‌های ریخته‌گری نیز ساخت داخل از چند سال گذشته آغاز و ادامه داده‌ایم اما هنوز جای کار دارد.



پس این سیاست که در خرید قعطعات یدکی به سمت تولید داخل بروید، وجود دارد؟

بله، این سیاست وجود دارد. قطعات ساختنی، مواردی که مهندسی معکوس شده و یا نقشه ساخت داشته باشد، 100 درصد داخلی تولید می‌شود. عموما قطعات ریز مانند بیرینگ‌ها و گیربکس‌ها و قطعاتی مانند موتورها مواردی هستند که هنوز به صورت خارجی تهیه می‌شوند.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی

عناوین برگزیده