تاریخ: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۴۲
بازدید: ۲۷۱
کد خبر: ۸۱۷۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
نگاهی به ۱۰ شرکت معدنی که بیشترین ارزش بازار را دارند

انگلیس مالک نیمی از ارزش بازار شرکت‌های معدنی جهان

می متالز - در نیمه نخست سال جاری میلادی، بی‌اچ‌پی‌بیلتون بیشترین میزان ارزش بازار را در سطح جهان به خود اختصاص داد. همچنین نیمی از شرکت‌های قرار گرفته در فهرست ۱۰گانه شرکت‌هایی که بیشترین میزان ارزش بازار را در این مدت داشتند، در انگلیس هستند یا یکی از دفاتر اصلی آنها در انگلیس است.
انگلیس مالک نیمی از ارزش بازار شرکت‌های معدنی جهان

به گزارش می متالز، وب سایت امریکایی «استاتیستا» که ارائه‌دهنده داده‌های تحلیلی و پژوهشی است، ۱۰ شرکت معدنی را که بیشترین میزان ارزش بازار را داشته‌اند، به این شرح فهرست می‌کند. این ارقام مربوط به ۶ ماه نخست سال جاری میلادی (نیمه دی ۱۳۹۵ تا نیمه تیر ۱۳۹۶ خورشیدی) است. ارزش بازار (Market capitalization) به مجموع ارزش روز و متعارف سهام یک شرکت سهامی عام گفته می‌شود. این ارزش معادل ارزش روز و جاری یک سهام ضرب در تعداد سهم‌های منتشر از سوی یک شرکت است.
۱. بی‌اچ‌پی‌بیلتون، در نیمه نخست سال جاری میلادی، بیشترین میزان ارزش بازار را با رقم ۸۷.۶۷ میلیارد دلار به خود اختصاص داد. این غول استرالیایی‌انگلیسی در سال جاری یکصد و سی و دومین سال فعالیت خود را پشت سر می‌گذارد و بزرگترین شرکت استخراج معادن و فلزات جهان، شناخته می‌شود.
این شرکت چندملیتی در زمینه تولید و توزیع فرآورده‌های نفتی، آلومینیوم، اورانیوم، الماس، طلا، نقره، فولاد، سنگ آهن، منگنز و زغال سنگ فعالیت می‌کند. دفتر عملیاتی این شرکت در شهر ملبورن استرالیا قرار دارد و دفتر مرکزی آن نیز در لندن مستقر است. این شرکت چندی پیش اعلام کرد که تصمیم دارد تا کمتر از یک دهه دیگر نیمی از کسب و کار خود را با ابعاد فراملی‌اش به زنان اختصاص دهد. هم‌اکنون از هر ۵ نفری که در این مجموعه چندملیتی در سراسر جهان مشغولند یک نفر زن است و زنان حتی پست‌های ارشد مدیریتی را در اختیار
 دارند.
۲. ریوتینتو، پس از بی‌اچ‌پی‌بیلتون در ۶ ماه ابتدای سال جاری میلادی با رقم ۷۳.۷۹ میلیارد دلار بیشترین میزان ارزش بازار سرمایه را در اختیار گرفت. این شرکت انگلیسی‌استرالیایی از ۱۴۴ سال پیش تاکنون فعالیت خود را آغاز کرده است. سنگ آهن، بوکسیت، آلومینا، آلومینیوم، مس، الماس، مولیبدن، طلا، زغال سنگ، اورانیوم، تیتانیوم اکسید، بورات، نمک و تالک، محصولات این غول معدنی هستند. در سال جاری، شمار کارکنان آن در سطح جهان به ۵۰ هزار نفر می‌رسد. پروژه‌های این شرکت در ۶ قاره جهان پراکنده‌اند، اما بیشتر آنها در استرالیا و کانادا متمرکزند.

۳. چاینا شینهوآ انرژی، سومین شرکت معدنی جهان است و پس از بی‌اچ‌پی و ریوتینتو بیشترین میزان ارزش بازار سرمایه را با رقم ۶۲.۴ میلیارد دلار به‌دست آورده است. این شرکت بزرگترین شرکت استخراج زغال سنگ در چین و همین طور در جهان به شمار می‌آید. از سال ۱۹۹۵ میلادی (۱۳۷۴ خورشیدی) تاسیس شده، یکی از زیرمجموعه‌های شرکت شینهوآست و در زمینه تولید و حمل‌ونقل زغال سنگ و تولید برق فعالیت دارد. در سال ۲۰۱۱ میلادی (۱۳۹۰ خورشیدی) شمار کارمندان آن به ۷۴ هزار و ۹۴۹ نفر رسید.

۴. گلنکور در سوئیس رتبه چهارم را در فهرست شرکت‌هایی دارد که بیشترین میزان ارزش بازار را در ۶ ماه ابتدایی سال جاری در سطح جهان به خود اختصاص دادند. ۴۳ سال پیش و در سال ۱۹۷۴ میلادی فعالیت خود را آغاز کرد. فعالیت آن در سطح جهان گسترده است و دفاتر آن در شهر بار سوییس، لندن انگلیس، روتردام هلند و شهر سن‌ هلیا در جزیره جرزی قرار دارند. تولید انواع کامودیتی اعم از فلزات و مواد معدنی، محصولات وابسته به انرژی و کشاورزی از جمله محصولات این شرکت هستند. در سال گذشته میلادی شمار کارکنان گلنکور به ۱۵۴ هزار و ۸۳۲ نفر رسید.

۵. وله، در برزیل در ۶ ماه ابتدای سال جاری میلادی میزان ارزش بازار سرمایه خود را به ۴۰.۱۷ میلیارد دلار رساند. پیشینه فعالیت این شرکت به ۷۵ سال می‌رسد. عرصه فعالیت آن در سطح جهان گسترده شده و دفتر اصلی آن در ریودوژانیرو پایتخت برزیل است. سنگ آهن، گندله، منگنز، مس، نیکل، زغال سنگ و کود، محصولات این غول معدنی هستند که در سال ۲۰۱۴ میلادی (۱۳۹۳ خورشیدی) شمار نیروی انسانی آن به ۷۶ هزار و ۵۳۱ نفر رسیده بود.

۶. کُل‌ایندیا (به فارسی زغال سنگ هند) در ۶ ماه نخست سال جاری میلادی ۲۴.۶۲ میلیارد دلار ارزش بازار تولید کرد. این شرکت دولتی است، پیشینه فعالیت آن به ۴۲ سال می‌رسد و در شهر کلکته در ایالت بنگال غربی هند واقع شده است. زغال سنگ تنها محصول آن است. در سال جاری میلادی، شمار کارکنان این شرکت به ۳۱۰ هزار و ۱۶ نفر رسیده است. کل‌ایندیا بزرگترین تولیدکننده زغال سنگ در جهان است و حدود ۸۲ درصد از زغال سنگی که در هند تولید می‌شود، محصول این شرکت است.

۷. بَریک‌گُلد کانادایی در نیمه نخست سال جاری میلادی ۱۸.۲۸ میلیارد دلار ارزش بازار داشت. این شرکت ۳۴ سال پیش و در سال ۱۹۸۳ میلادی تاسیس شد و دفتر آن در شهر تورنتو در استان اونتاریو کانادا مستقر است. طلا، نقره و مس تولید می‌کند. بزرگترین شرکت استخراج‌کننده طلا در جهان است و عملیات استخراجی آن در آرژانتین، استرالیا، کانادا، شیلی، پاپوآگینه‌نو، جمهوری دومینیکن، عربستان سعودی، زامبیا و ایالات متحده امریکا گسترده شده است. بیش از ۷۵ درصد از محصولات تولیدی بریک‌گُلد از منطقه امریکا به‌دست می‌آید.

۸. نیومومنت‌ماینینگ امریکایی هشتمین کشوری است که در ۶ ماه ابتدای سال جاری بیشترین ارزش بازار را میان شرکت‌های معدنی جهان با رقم ۱۷.۵۱ میلیارد دلار داشته است. این شرکت ۱۰۱ سال پیش و در سال ۱۹۱۶ میلادی (۱۲۹۵ خورشیدی) و در شهر «گرین‌وود‌وی‌لِیج» در ایالت کُلُرادوی امریکا تاسیس شد. طلا، مس و نقره تولید می‌کند و در سال ۲۰۱۱ میلادی (۱۳۹۰ خورشیدی) مجموع کارکنان آن به ۳۴ هزار نفر می‌رسید.

۹. آنگلواَمِریکن انگلیسی در نیمه نخست سال جاری ۱۷.۳۳ میلیارد دلار ارزش بازار سرمایه ایجاد کرد. دفاتر این شرکت در لندن و ژوهانسبورگ قرار دارد. مس، الماس، سنگ آهن، زغال متالورژی، نیکل، پلاتینوم و زغال حرارتی، محصولات این شرکت هستند. در پایان سال ۲۰۱۵ میلادی (دی ۱۳۹۴ خورشیدی) این شرکت ۱۳۵ هزار نفر نیروی انسانی داشت. آنگلواَمِریکن بزرگترین تولیدکننده پلاتینوم جهان است و ۴۰ درصد از محصول جهانی پلاتینوم را تولید می‌کند. دامنه پروژه‌های این شرکت به افریقا، آسیا، استرالیا، اروپا، امریکای شمالی و امریکای جنوبی کشیده شده است.

۱۰. فِرسنیلو، در فهرست ده‌گانه شرکت‌هایی که بیشترین میزان ارزش بازار را در ۶ ماه ابتدای سال جاری میلادی داشتند، با خلق ۱۴.۵۴ میلیارد دلار ارزش، آخرین رتبه را دارد. تنها ۹ سال از عمر این شرکت انگلیسی می‌گذرد. یکی از دفاتر آن در لندن و دیگری در شهر مکزیکوسیتی پایتخت کشور مکزیک است. این شرکت در زمینه استخراج فلزات گرانبها فعالیت دارد، بزرگترین تولیدکننده نقره از کانی این فلز است و دومین شرکت بزرگ استخراج طلا در مکزیک به شمار می‌آید.

منبع: صمت
عناوین برگزیده