تاریخ: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۵۲
بازدید: ۳۹۰
کد خبر: ۸۲۰۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تکنوکراتی که قرآن‌پژوه شد

می متالز - به‌مناسبت درگذشت دکتر «رضا نیازمند» معمار توسعه صنعتی ایران و نخستین مدیرعامل شرکت مس، «محسن جلال‌پور»، فعال اقتصادی و رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران، در کانال تلگرامی خود یادداشتی درباره وی منتشر کرده است که در ادامه می‌خوانید.
تکنوکراتی که قرآن‌پژوه شد

به گزارش می متالز، رضا نیازمند از آخرین یادگارهای دهه طلایی اقتصاد ایران بود، باقی‌مانده تکنوکرات‌های جوان و تحصیل‌کرده‌ای که در دهه 40 زمام امور را در دست گرفتند و بنیان‌های صنعت ایران را پایه گذاشتند، صنایع سنتی را به مدرن تغییر دادند و زمینه‌سازی رشد اقتصادی کشور را فراهم آوردند.

بعد از انقلاب، بیشتر زمانش را در ساختمان کامرانیه به پژوهش‌های قرآنی اختصاص داد، روزی هشت ساعت قرآن می‌خواند و قرآن به‌ترتیب نزول را چاپ کرد و قرآن به‌ترتیب موضوع را نیز آماده چاپ داشت. رضا متولد 1300 در همدان بود و در 22سالگی در رشته مهندسی معدن فارغ‌التحصیل شد.

نیازمند یکی از تکنوکرات‌هایی است که تاریخ ایران به او مدیون است. بنیان‌گذاری «سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران» و «بنیان‌گذاری سازمان مدیریت صنعتی» را در کارنامه خود داشت و اولین مدیرعامل «شرکت ملی مس ایران» بود. با دولت‌مردان زیادی کار کرده بود، اما اوج فعالیت‌هایش در دهه 40 به‌همراه علینقی عالیخانی در وزارت اقتصاد بود که فصلی نو در صنعت ایران ورق زدند.

نیازمند، تاریخ زنده صنعتی شدن ایران بود و از هرکدام از صنایع دهه چهل خاطره‌ای با خود داشت، و چه خوب که از آن مردانی بود که خاطرات و تجربیاتش را در کتاب «تکنوکراسی و سیاست‌گذاری اقتصادی در ایران» روایت کرد و برای ما به یادگار گذاشت.

خدا او و همه مردان بی‌ادعای این سرزمین را قرین رحمت کند.

منبع: مس پرس
عناوین برگزیده