تاریخ: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۷:۳۲
بازدید: ۳۷۱
کد خبر: ۸۲۵۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

استارت آپ‌ها به کمک معادن می‌آیند

می متالز - دومین جلسه کمیته استارت‌آپ‌های معدنی خانه معدن ایران با حضور استادان آن و بخشی از فعالان معدنی کشور تشکیل شد و در آن به چگونگی ایجاد ارتباط میان بخش معدن و صنایع وابسته به آن برای استفاده از روش استارت‌آپ پرداخته شد.
استارت آپ‌ها به کمک معادن می‌آیند

به گزارش می متالز، درواقع می‌توان چالش‌های صادراتی موجود در بخش معدن را با استفاده از استارت‌آپ که یک روش نوین کسب و کار است رفع کرد و تحولی در آن به وجود آورد.


کمک گرفتن از شرکت‌های استارت‌آپی

در این نشست کیوان جعفری طهرانی، فعال اقتصادی بخش معدن با اشاره به اهمیت تشکیل استارت‌آپ‌ها در صنایع معدنی عنوان کرد: صادرات مواد معدنی ایران درحال‌حاضر به دلیل موانع موجود در بازارهای هدف با چالش‌های بسیاری روبه‌رو است در حالی‌که شرکت‌های معدنی می‌توانند با تشکیل استارت‌آپ‌های معدنی، تحول بزرگی در کسب و کار خود ایجاد کنند.
او با اشاره به کاهش بودجه عمرانی در سال ۹۷ افزود: کاهش بودجه عمرانی در سال ۹۷ به این معناست که پروژه‌های عمرانی با وضعیت امیدوارکننده‌ای روبه رو نخواهند بود؛ در حالی‌که دولت باید به این نکته توجه کند که کاهش بودجه عمرانی سبب تعمیق رکود در کشور می‌شود و پیش از اینکه پروژه‌های عمرانی کلید بخورد، مستهلک می‌شود و باید فکری به حال آنها شود چراکه بخش ساخت‌وساز رابطه تنگاتنگی با بخش معدن دارد و کاهش بودجه عمرانی در سال آینده سبب می‌شود صنایع معدنی‌مان هم تحت تاثیر قرار بگیرند. این کارشناس ارشد بین‌الملل افزود: یکی از استراتژی‌ها و هدف‌های اصلی معدن و صنایع معدنی ایران دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال ۱۴۰۴ است در شرایطی که باید از این میزان تولید ۴۰ درصد یعنی حدود ۲۱ میلیون تن به بازارهای صادراتی فرستاده شود. با توجه به وضعیت بازار عراق و افغانستان، بازارسازی ایران در زمینه مواد معدنی سخت شده است. ضمن اینکه حجم کل ظرفیت حمل‌ونقل ریلی ایران در سال ۱۳۹۵ حدود ۴۰ میلیون تن بوده در حالی که به دلیل آماده نبودن تجهیزات و زیرساخت‌های ریلی در ایران هزینه‌های حمل‌ونقل ریلی بالاست.جعفری طهرانی ادامه داد: به همین دلیل نیاز است از ایده شرکت‌های استارت‌آپی کمک بگیریم تا شرکت‌های معدنی بتوانند با ورود به حوزه استارت‌آپ، خود را با استانداردهای روز دنیا همگام کنند و تجارت را با بهترین فاکتورها از نظر زمان و هزینه انجام دهند. اگر براساس سند چشم‌انداز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد محقق شود، رساندن تولیدات فولادی هدف‌گذاری شده برای صادرات به بنادر و مقاصد صادراتی در هاله‌ای از ابهام خواهد ماند زیرا مشخص نیست بتوانیم آنها را با توجه به زیرساخت‌های فعلی حمل کنیم.


۸۰۰ تن جابه‌جایی مواد معدنی با ۸ ساعت شارژ

کتایون سپهری، مدیر یک شرکت استارت‌آپی نیز که یکی دیگر از حاضران در این جلسه بود اظهار کرد: ذهن بعضی از فعالان اقتصادی عرصه صنعت و معدن با واژه استارت‌آپ غریبه است.در حالی‌که اکنون شرکت‌های استارت‌آپی توانسته‌اند با ایده‌های خود کامیون‌هایی را که ۸ ساعت شارژ می‌شوند و ۸۰۰ تن مواد معدنی جابه‌جا می‌کنند، در مسیر تولید جهانی قرار دهند و کسب و کارهای جدید خود را راه بیندازند. در مقطع کنونی این استارت‌آپ‌ها می‌توانند به معلولان کشور نیز کمک کنند. او ادامه داد: ما در این زمینه برای علاقه‌مندان و فعالان استارت‌آپ در باب این موضوع کارگاه‌هایی گذاشتیم. ۱۱درصد از جمعیت کشور دارای درجاتی از معلولیت هستند و ما می‌توانیم در این زمینه استارت‌آپ‌های فعال داشته باشیم و برای آنها خدمات‌رسانی کنیم. سپهری یادآور شد: بسیاری از مشکلات و گرفتاری‌های هر بخشی، با استارت‌آپ رفع می‌شود به همین دلیل ما به صنعتگران و معدنکاران پیشنهاد می‌دهیم جوانانی که ایده خلاقانه دارند را دریابید و از تفکرات و ایده‌پردازی‌شان بهره ببرید. امیدوارم این نگاه و رویکرد در بخش معدن اثربخش واقع شود.


آشنا کردن استارت‌آپی‌ها با معادن

محسن مولایی نسب، عضو یک شرکت استارت‌آپی دیگر در این جلسه اظهار کرد: تجربه نشان می‌دهد ارتباط نوآوری و استارت‌آپ با صنعت و معدن کشور سخت است. تلاش داریم جوانانی که با حوزه استارت‌آپ کار می‌کنند، معدن را بشناسند. متاسفانه در بخش معدن نوآوری نیست و این موضوع با ذات استارت‌آپ همخوانی ندارد در حالی‌که در جوامع الکترونیک برای موج سواری مدام تغییر می‌کند. هر ایده‌ای دوره‌های ۳ تا ۷ ساله دارد و دوام‌پذیر نیست اما بخش معدن با تفکرات سنتی خو کرده و نفوذ استارت‌آپ به صورت عمقی در بخش معدنکاری دشوار است. بنابراین چالش‌های بسیاری در این عرصه وجود دارد و مدیران قدیمی بخش صنعت و معدن فقط مقاومت می‌کنند که دست به ساختار موجود نزنید.او ادامه داد: در حالی‌که اگر شعار داده می‌شود که درآمدهای معدنی را جایگزین درآمدهای نفتی کنید، باید استارت‌آپ را در بخش معدن جدی بگیرید. برای اینکه اکوسیستم استارت‌آپ در بخش معدن شکل گیرد، سیاستگذاری درست، منابع مالی، منابع انسانی و فرهنگ‌سازی باید وجود داشته باشد. از این فاکتورها منابع انسانی وجود دارد اما منابع انسانی دانشگاهی دارای مهارت، شاید کمتر داشته باشیم. ضمن اینکه مقاومت فرهنگی در بدنه مدیریتی شرکت‌های معدنی به شدت دیده می‌شود. ضمن اینکه زیرساخت‌های قانونی و بازارسازی برای فعالیت استارت‌آپ معدنی نیز باید بررسی شود و به آن پرداخت. به نظر می‌رسد رمز یا فوت کوزه‌گری موفقیت و فراگیری استارت‌آپ‌های معدنی در دست با تجربه‌ها و موسفیدهای بخش معدن است.


ایده‌پردازی کنیم

در ادامه این نشست رضا شیرازی، مدرس دانشگاه و مجری پروژه‌های تجارت الکترونیک گفت: معتقدم لزومی ندارد خودمان را به بودجه‌های دولتی وصل کنیم. کاهش بودجه‌های عمرانی، ما را تهدید نمی‌کند زیرا ارزهای دیجیتالی داریم که به راحتی می‌توان با مراجعه به شرکت‌های معتبر، آنها را در اختیار گرفت. بازارمان در ایران شاید محدود باشد اما اگر ایده‌ای در دنیا مطرح شود که برای مردم دنیا جذاب است، پول بسیاری برای پیاده‌سازی ایده‌های جدید ما جمع می‌شود زیرا مردم دنیا تشنه ایده‌های جدید هستند. شیرازی افزود: فضای استارت‌آپ آزاد است و نیاز نیست برای اجرای آن و سهیم شدن در آن کرسی مدیریتی تعریف شود. با اختصاص ارز دیجیتال، مردم ایده شما را به درستی فهمیده‌اند. آنها به این باور رسیده‌اند که اگر اکنون در این ایده سودی وجود نداشته باشد، در آینده نزدیک سودآور خواهد شد همانطور که یک ایده‌پرداز توانسته برای ایده‌اش ۴۵۸ میلیون دلار جمع کند. بازار سرمایه دنیا، مردم دنیا و سرمایه‌گذاران خارجی به شدت تشنه ایده‌های جدید هستند. در این راه یادمان نرود شاید افرادی باشند که در سطح ما سوادی ندارند اما می‌توانند با مهارت‌های خود راهگشا باشند. او ادامه داد: در راستای توسعه و فراگیری استارت‌آپ‌ها اگر ساختاری اشتباه است باید اصلاح شود. شرکت‌های استارت‌آپی از خودشان مقاومت نشان نمی‌دهند و با رو به رو شدن با موانع، ایده خود را عوض می‌کنند اما شرکت‌های معدنی این طور نیستند و مقاومت‌های خود را دارند. هزینه و سرمایه‌گذاری در راستای معرفی خود به دیگران، هزینه ارتباطی را شامل می‌شود که امروز شرکت‌های معدنی می‌توانند به جای اینکه نمایندگی در شهرهای مختلف بزنند، بسیار راحت از طریق وبسایت خود و خدمات‌شان را معرفی کنند و در شبکه‌های اجتماعی با مردم و مخاطبان‌شان ارتباط داشته باشند. ایرانی‌ها خلاق هستند و امیدواریم بخش معدن نیز با ورود به حوزه استارت‌آپ نتیجه مثبتی بگیرد. هر کسی در این زمینه پرسشی از من داشته باشد می‌تواند از طریق e-modir.com در ارتباط باشد.


ایجاد نوآوری با استارت‌آپ در معادن

محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران نیز به عنوان یکی از حاضران در این جلسه گفت: ما در خانه معدن، کمیته استارت‌آپ را ایجاد کردیم و می‌خواهیم تجربه معدنی خود را به جوانان آشنا به استارت‌آپ منتقل کنیم. نکته دیگر این است که با کاهش بودجه عمرانی در سال ۹۷، بودجه اکتشافات نیز کمتر می‌شود. این موضوع برای بخش معدن مهم است و کاهش بودجه اکتشاف در این زمینه به معنای آسیب‌دیدگی فعالیت‌های معدنی تلقی می‌شود. ضمن اینکه قرار است از این بودجه صندوق معدنی ما هم شارژ شود و این موضوع بودجه صندوق فعالیت‌های معدنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. او افزود: نیاز بخش معدن، سرمایه‌گذاری و ایجاد نوآوری است. در برنامه‌های راهبردی این بخش باید به این موضوع توجه کنیم. اینکه چگونه استارت‌آپ می‌تواند با بخش معدن ارتباط برقرار کند، مهم است همانطور که خانه معدن با نگاه معدن و جامعه برنامه‌ریزی می‌کند و مسائل روانی جامعه هم برایش مهم است. ما باید جامعه ایرانی را آگاه و بیدار کنیم که با چه فاکتورهایی می‌تواند به توسعه نزدیک شود. بهرامن در ادامه گفت: موضوع حمل‌ونقل در بخش معدن و زنجیره فولاد بسیار مهم است و نوآوری‌هایی که ما را در این زمینه تقویت می‌کند هم حائز اهمیت است و باید دید زیرساخت‌های مورد نیاز برای این قسمت از بازار مواد معدنی چه وضعیتی دارند. ضمن اینکه ایجاد کمیته استارت‌آپ در خانه معدن فقط برای آموزش و ترویج آن بین فعالان معدنی است زیرا ما قصد نداریم شرکت استارت‌آپ بزنیم بلکه می‌خواهیم مفهوم استارت‌آپ در بخش معدن نهادینه شود. بهرامن در ادامه مطرح کرد: نکته مهم ارتباط نسل قدیم و جدید است و ما با کمیته دانشجویی‌مان دانشجوها را با این هدف ترکیب‌بندی کرده‌ایم. همچنین قرار است کمیته استارت‌آپ‌مان را برای آشنایی بیشتر با بخش معدن به بازدید تابستانی و زمستانی از معادن ببریم. به گفته وی، قانع کردن دولت برای ورود بخش خصوصی به احیای ۵۰۰ معدن متروک کار آسانی نبود اما توانستیم وارد شویم و در این راستا نیاز بسیار به شرکت‌های استارت‌آپی است و از دانش نسل جوان بسیار کمک خواهیم گرفت.رئیس خانه معدن ابراز امیدواری کرد که شرکت‌های معدنی با ورود به حوزه استارت‌آپ با نسل جدید ارتباط برقرار کرده و فضای کسب و کار خود را با ایده‌های استارت‌آپی هماهنگ کنند.


به سمت نوآوری حرکت کنیم

غلامرضا حمیدی انارکی، دبیر خانه معدن ایران نیز در دومین جلسه کمیته استارت‌آپ اظهار کرد: کمیته دانشجویی از ۲ سال پیش آغاز به کار کرد و خوشحالم به این نتیجه رسیدیم که کمیته استارت‌آپ تشکیل شود. اکنون از نسل جدید واژه‌های جدیدی شنیده می‌شود مانند استارت‌آپ و نظریه‌های استارت‌آپی اما ما که نسل قدیم بخش معدن هستیم با مفاهیم این کلمات هنوز آشنا نیستیم.
من احساس می‌کنم بخش معدن دنبال طرح نویی نبوده و اگر شرکت‌ها به سمت نوآوری بروند بقیه هم دنباله‌رو خواهند بود زیرا همانطور که گفته شد استارت‌آپ به دنبال راه‌حل و راحت‌تر کردن امور بخش‌هاست. استارت‌آپ را خانه معدن جدی گرفته است.وی افزود: مجموعه دانش‌ها را بخش معدن در اختیار دارد. از علم زمین‌شناسی تا فرآوری و... بنابراین بخش معدن مقابل استارت‌آپ نیست و می‌تواند همراه آن باشد.یکی دیگر از فعالان حوزه استارت‌آپ در این جلسه اظهار کرد: بخش معدن انعطاف کمتری دارد. چالش بزرگ این است که فعالان اقتصادی این حوزه قدرت انعطاف‌پذیری ندارند و بسیار سخت است که یک فضای دینامیک به فضای استارت‌آپی تبدیل شود. در واقع مشکل ایده نیست، کلی ایده خوب در دنیا امتحان شده و به لحاظ اجرایی باید تلاش کنیم.

منبع: صمت
عناوین برگزیده