تاریخ: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۷:۴۲
بازدید: ۳۰۶
کد خبر: ۸۲۵۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معدن «سالیناتوردا»، تفریح و درمان در دل زمین

می متالز - «سالیناتوردا» نام معدن نمکی در رومانی است که تبدیل به یک مرکز تفریحی درمانی مجهز شده است. تجهیزات این معدن، برجستگی ویژه‌ای نسبت به سایر معادن متروکی که در سطح جهان تبدیل به جاذبه گردشگری شده‌اند، به آن داده است.
معدن «سالیناتوردا»، تفریح و درمان در دل زمین

به گزارش می متالز، یک آسانسور شیشه‌ای پیشرفته، روشنایی فوق‌العاده، یک چرخ و فلک بسیار بزرگ، زمین بازی بچه‌ها، زمین تنیس و یک آمفی‌تئاتر نیم‌دایره بزرگ با امکان انعکاس بالای صدا تنها نمونه‌هایی از جاذبه‌های این معدن توریستی هستند. به گزارش صمت به نقل از تِریپ‌اِدوایزر، سالیناتوردا یک معدن نمک زیرزمینی واقع در منطقه توردا در شهر کلوژ در کشور رومانی است. این معدن از سال ۱۹۹۲ میلادی (۱۳۷۱ خورشیدی) به طور رسمی به صورت یک جاذبه توریستی بازگشایی شد. روزنامه آنلاین و امریکایی بیزنس‌اینسایدر، این معدن را در رده نخست فهرست «جالب‌ترین مکان‌های زیرزمینی در جهان» قرار داده است. سالینا توردا ۹۰۰ سال عمر دارد و دولت رومانی، این معدن را تبدیل به یک مرکز تفریحی و درمانی کرده که سالانه ۳۵۰ هزار نفر از آن بازدید می‌کنند. بازسازی معدن حدود ۵ سال زمان برد.


سالیناتوردا دارای ۹ بخش است:
۱. کانال پرنس جوزف ۷۸۰ متر طول دارد. در سال ۱۸۷۰ میلادی (۱۲۴۹ خورشیدی) ساخته شد و تا اوایل قرن بیستم ۱۳۷ متر دیگر نیز به آن افزوده شد. شبکه الکتریکی روشنایی آن نیز در سال ۱۹۱۰ میلادی (۱۲۸۹ خورشیدی) نصب شد. در همین سال‌ها لوله‌های آب و فاضلاب در دیوار سمت چپ با فاصله ۱۸۰ سانتیمتر از هم نصب شدند، به طوری که هر گردشگری که وارد معدن می‌شود از مشاهده تجهیزات این دنیای زیرزمینی شگفت‌زده می‌شود. با ورود به این کانال هر قدر که جلوتر بروید با کم شدن دمای محیط دیوارها شروع به عرق کردن می‌کنند و به آینه‌های سیاه و سفید تبدیل می‌شوند، به طوری که اگر لمس‌شان کنید نرم، مرطوب و چرب به نظر می‌آیند.
۲. اتاق آسیاب اتاقی ۸ ضلعی و دارای یک آسیاب گردان است که با نیروی ۴ جفت اسب می‌چرخید و نمک استخراج شده از معدن رودلف را به بالا انتقال می‌داد. روی چرخ آسیاب تاریخ ساخت آن ۱۸۸۱ میلادی (۱۲۶۰ خورشیدی) حکاکی شده است. چرخ حاضر در سال ۱۸۶۴ میلادی (۱۲۶۰ خورشیدی) جایگزین آن شد. این دستگاه در نوع خود منحصر به فرد است.
۳. اتاق درخواست تجدیدنظر محل عبادت معدنکاران بوده است. در طاقچه نمکی موجود بر دیوار شرقی اتاق، یک محراب قرار دارد. آنها در این مکان برای محصول بیشتر و بهتر دعا می‌کردند.
۴. اتاق استخراج شفت برای انتقال نمک از معدن رودولف به سطح زمین استفاده می‌شد. این برج قرقره در سال ۱۸۶۴ میلادی (۱۲۴۳ خورشیدی) نصب شده؛ قرقره آن ۳ متر قطر دارد و حتی امروز هم قابل بهره‌برداری است.
۵. راه پله مردم ثروتمند برای بازدید مقامات و اشخاص ویژه از معدن اختصاص یافته بود. رگه‌های موازی نمک بر دیوارها، گواه کار پرزحمت معدنکارانی است که قرن‌ها در اینجا چکش می‌زدند.
۶. معدن رودولف آخرین بخش از معدن سالینا توردا است که از آن نمک استخراج می‌شد. این معدن ۴۲ متر عمق، ۵۰ متر عرض و ۸۰ متر طول دارد و با پایین رفتن از ۱۷۲ پله می‌توان به عمق آن راه یافت. در شمال شرقی معدن رودولف قندیل‌های نمکی قرار دارد که در طول سال‌ها تشکیل شده است.
 آنها هر سال حدود ۲ سانتیمتر بلندتر می‌شوند و وقتی به ۳ متر می‌رسند به دلیل وزن زیاد می‌شکنند. بازدیدکنندگان می‌توانند با استفاده از یک آسانسور پانورامیک موجود در این راه‌پله چشم‌اندازی از کل معدن را مشاهده کنند؛ علاوه بر این آسانسور در معدن رودولف امکانات تفریحی مانند چرخ و فلک، میز تنیس با تجهیزات کامل، مینی‌گلف، زمین شن‌بازی بچه‌ها، مینی‌بولینگ، باشگاه بیلیارد، کافه پذیرایی و یک سالن آمفی‌تئاتر با ۱۸۰ صندلی بنا شده است. آمفی‌تئاتر مجهز به شبکه گرمایشی است. صدا در این معدن تقویت می‌شود و این ویژگی، به اجرای کنسرت‌ها و نمایش‌ها جذابیت بیشتری می‌دهد.
۷. معدن ترزا یا اکو یک سالن مخروطی شکل به عمق ۱۲۰ متر است. شکل ظاهری و ارتباط محدود آن با سالن‌های دیگر باعث شده تا صدا در این معدن انعکاس قوی داشته باشد. وجود آبشار نمک، دریاچه‌های زیرزمینی و قندیل‌های نمک در زیبایی این معدن تاثیر بسزایی دارند. دریاچه زیرزمینی این معدن بین نیم تا ۸ متر عمق دارد. در مرکز این دریاچه نمک یک جزیره ۵ متری قرار دارد. در معدن ترزا امکان قایق‌سواری در دریاچه نمک وجود دارد. چاه و بالکن معدن از دیگر دیدنی‌های آن هستند.
۸. معدن آنتون ۱۰۸ متر عمق دارد و همانند اتاقی جدا و بدون ارتباط با بخش‌های دیگر از معدن نمک تورداست.
۹. معدن گسیلا یک گنجینه زمین‌شناسی است و گردشگران به این معدن دسترسی ندارند. این معدن ۱۵ متر بالاتر از کانال انتقال پرنس جوزف واقع شده است. گسیلا و اتاق‌های فنی مجاورش بسیار شبیه معدن رودولف و اتاق‌های مجاور آن هستند، ولی چون استخراج نمک در اینجا خیلی زود متوقف شد بسیار کوچکترند. نفوذ آب به این معدن منجر به تشکیل کریستال‌های نمک و قندیل‌های زیبا شده است.


پارک سلامتی

سالیناتوردا علاوه بر ویژگی‌های تفریحی و گردشگری، همانند هر معدن نمک دیگری ویژگی‌های درمانی هم دارد. این مکان با توجه به آب و هوای بسیار سالم و نمک یونیزاسیون موجود در هوا، نبود آلرژن‌ها، وجود ذرات نمک آئروسل و غلبه یون‌های مثبت در هوا اثر درمانی برای بیمارانی با مشکلات شدید تنفسی اعم از عفونی و آلرژیک دارد. فضای معدن دارای کمترین میزان رادیواکتیو است و امکانات تفریحی باعث می‌شود بازدیدکنندگان ساعت‌های طولانی در فضای معدن تنفس کنند. در این معدن خدمات درمانی در زمینه تناسب اندام و زیبایی صورت نیز ارائه می‌شود. استخر شنا، سالن بدن‌سازی، آبگرم درمانی، مرکز مراقبت از پوست و اتاق درمان درون معدن به همراه تلویزیون و تخت خواب برای استراحت بیماران نیز از دیگر تجهیزات آن است.


پوشش گیاهی منطقه

منطقه توردا یک منطقه حفاظت شده با پوشش گیاهی نادر و ویژه زمین‌های شور با شهرت جهانی است؛ زمین‌های اطراف آن ویژگی درمانی دارند و مردم بسیاری برای گُل‌درمانی و نمک‌درمانی به این حوضچه‌ها می‌روند.

منبع: صمت
عناوین برگزیده