تاریخ: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۰۶
بازدید: ۳۹۷
کد خبر: ۸۳۱۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

حجم عظیم انبارهای نیکل، مانع از اثرگذاری کسری عرضه آن خواهد شد

می متالز - در ماه‌های اخیر افزایش تقاضای واحدهای تولید فولاد زنگ‌نزن و واحدهای تولیدی چدن نیکل‌دار در چین، سبب بالا رفتن قیمت نیکل شده‌اند. برای سال 2017 و اوایل سال 2018، کسری عرضه بین 60 تا 80 هزار تن پیش‌بینی می‌شود، اما با توجه به حجم بازار عظیم فعلی (یک میلیون تن)، به‌نظر نمی‌رسد در قیمت نیکل اثری داشته باشد.
حجم عظیم انبارهای نیکل، مانع از اثرگذاری کسری عرضه آن خواهد شد

به گزارش می متالز، مانند سایر فروآلیاژها، قیمت فرونیکل نیز وابسته به فلز اصلی سازنده آن یعنی نیکل است. بازار نیکل، در 2 سال اخیر، دچار افت و خیزهای فراوانی بوده است. برای بررسی دقیق‌تر، در نمودار 1، قیمت نیکل در بورس فلزات لندن از سال 2014 تا ماه‌های ابتدایی سال 2018 آورده شده است.

همگام با بازارهای فولاد و سایر مواد آلیاژی، قیمت نیکل نیز در سال 2015 و اوایل سال 2016، دچار افت شدید شد. در اواسط سال گذشته، به دلایلی نظیر نگرانی از کمبود عرضه از سوی اندونزی و فیلیپین از یک سو و افزایش تقاضای فولادسازان چینی از سوی دیگر، بهبود قیمت این فلز اساسی، تسریع شد. این رشد قیمت به‌حدی بود که قیمت نیکل در نوامبر سال 2016، به 11 هزار و 735 دلار بر تن رسید که بالاترین قیمت آن از ابتدای سال 2016 محسوب می‌شد. از ماه دسامبر سال گذشته، روند قیمت نیکل تغییر کرد و نزولی شد. علت اصلی این امر، پروژه‌های توسعه‌ای در بخش عرضه نیکل بودند که باعث شدند عرضه این فلز افزایش یافته و قیمت این فلز اساسی، با افت رو‌به‌رو شود. لازم به‌ذکر است که در این بازه زمانی، تقاضای فولادسازان چینی برای تولید فولاد زنگ‌نزن، همچنان در حال افزایش بود و این موضوع از سقوط بیشتر قیمت نیکل جلوگیری کرد. این سیر نزولی تا نیمه نخست امسال نیز ادامه پیدا کرد. در اواسط امسال، قیمت نیکل در بورس فلزات لندن، دوباره با کاهش رو‌به‌رو شد و به 8 هزار و 715 دلار بر تن رسید.

مدتی پس از این افت قیمتی، بازرسی‌های زیست‌محیطی در چین باعث شد واحدهای تولید چدن نیکل‌دار، به صورت موقتی تعطیل شوند. این اتفاق سبب ایجاد نگرانی‌های جدید در رابطه با عرضه آتی نیکل شد. افزایش این نگرانی‌ها، قیمت نیکل را در ماه سپتامبر گذشته، به 12 هزار و 380 دلار بر تن رساند.

پیش‌بینی انجام شده برای تولید جهانی نیکل در امسال، شامل رشد 3.1 درصدی نسبت به سال 2016 بود که با افزایش تولید اندونزی، محقق شد. در حقیقت، افزایش تولید جهانی نیکل در سال 2017، مدیون بهبود تولید اندونزی است. طی سال‌های اخیر، تولیدکننده‌های چینی بر روی تولید چدن نیکل‌دار و فرونیکل در اندونزی، سرمایه‌گذاری کردند که اکنون زمان‌ بهره‌برداری از آن رسیده است.

به‌دلیل لغو قانونی که صادرات سنگ نیکل کم‌عیار اندونزی را ممنوع کرده بود، احتمالا عرضه نیکل اندونزی با رشد مواجه خواهد شد. دولت فیلیپین نیز موضع خود را در برابر معدن‌کاری و استخراج تغییر داد، به همین دلیل، پیش‌بینی می‌شود که صادرات نیکل از این کشور افزایش پیدا کند.

برای بازار جهانی نیکل در امسال، برای دومین سال متوالی، کسری عرضه پیش‌‎بینی شده است. اما باید توجه داشت که به‌دلیل حجم ذخایر عظیم انبارهای نیکل، (نزدیک به یک میلیون تن)، کسری عرضه در گستره 60 تا 80 هزار تنی که برای امسال و سال آینده پیش‌بینی می‌شود، اثر زیادی نخواهد داشت و به علت زیاد بودن موجودی انبارها، باید کسری به‌مراتب بیشتری ایجاد شود تا بازار صعودی برای این فلز اساسی ایجاد شود.

عناوین برگزیده