تاریخ: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۳۱
بازدید: ۳۹۵
کد خبر: ۸۳۱۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تقاضای آلومینیوم پیش‌بینی شده از خودروهای الکتریکی تا چه حد واقعی است؟

می متالز - در حالی که صنعت خودروسازی، خصوصا خودروهای الکتریکی از مهم‌ترین عوامل رشد مصرف آلومینیوم هستند، در ماه‌های اخیر شرکت تسلا، به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده خودروهای الکتریکی با معضلاتی در عرضه خودروهای خود مواجه بوده است. در صورت تداوم این امر، میزان تقاضای واقعی آتی آلومینیوم از مقدار پیش‌بینی شده می‌تواند کمتر شود.
تقاضای آلومینیوم پیش‌بینی شده از خودروهای الکتریکی تا چه حد واقعی است؟

به گزارش می متالز، صنعت خودروسازی، یکی از مهم‌ترین صنایع مصرف‌کننده فلز آلومینیوم در سرتاسر جهان محسوب می‌شود. در حالی که همچنان فولاد و آهن، جزو اصلی‌ترین فلزات کاربردی به اشکال مختلف ورق و حتی ریختگی در این صنایع مصرف می‌شوند، اما آلومینیوم با وجود گران‌تر بودن نسبت به فلز ارزان قیمتی همچون فولاد، به‌واسطه نسبت استحکام به وزن بسیار بالایی که دارد توانسته جایگاه خود را در مصارف مختلف این صنعت بهبود بخشد.

همین امر سبب شده تا بخش قابل توجهی از تقاضای آتی آلومینیوم را صنعت خودروسازی برای تولید خودروهای سبک تشکیل دهد. در این بین حتی خودروهایی توسط خودروسازان مختلف تولید و روانه بازار شده‌اند که بدنه و ورق استفاده شده در آن‌تماما از آلومینیوم باشد. به‌عنوان مثال می‌توان به خودروی فورد مدل F-150 اشاره کرد که شرکت آلکوا تأمین تمامی آلومینیوم مصرفی در این خودرو را عهده‌دار بود. مضاف بر خودروهای احتراقی که در آن‌ها کاهش وزن از موارد بسیار مهم محسوب می‌شود تا مصرف سوخت و متعاقبا انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد، چندی است که بازار خودروهای الکتریکی بر سر زبان‌ها افتاده است. در چنین خودروهایی نیز، چون عموما از موتوری با قدرت پایین‌تر نسبت به موتورهای احتراقی استفاده می‌شود، کاهش وزن خودرو بسیار حایز اهمیت است تا خودرو عملکرد مناسبی داشته باشد. در عین حال نیز کاهش وزن خودرو، امکان استفاده از مدت زمان بیشتر شارژ باتری‌ها را فراهم آورده و بدین ترتیب خودروی الکتریکی قادر به پیمودن مسافت بیشتری خواهد بود.

نمودار 1، مقدار آلومینیوم مصرفی در هر دستگاه خودرو را به‌طور متوسط در جهان نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، انتظار می‌رود که مقدار آلومینیوم مصرف شده در هر خودرو تا سال 2025 به حدود 250 کیلوگرم برسد. با توجه به داده‌های ارایه شده در این نمودار می‌توان گفت که میزان مصرف آلومینیوم در هر خودرو از سال 1975 تا 2025، شاهد سالانه رشد 3.8 درصدی است.

در حالی که بخش عمده رشد مصرف آلومینیوم در صنعت خودروسازی بر دوش خودروهای الکتریکی است، در ماه‌های اخیر عرضه خودروهای الکتریکی با مشکلاتی مواجه شده که در صورت تداوم آن می‌تواند میزان پیش‌بینی مصرف آلومینیوم را در خودروسازی تحت‌الشعاع قرار دهد. در این بین می‌توان به عرضه خودروهای مدل 3 شرکت تسلا، به‌عنوان برترین تولیدکننده خودروهای الکتریکی اشاره کرد که به‌دلیل افول بازار باتری‌های مورد استفاده، موفق به عرضه خودروها سر موعد مقرر نشد و 619 میلیون دلار ضرر در فصل گذشته به این شرکت وارد شد. بنا به ادعای شرکت تسلا، در صورتی که این شرکت اقدام به تأمین تمام باتری‌های مورد نیاز خود برای تولید و عرضه خودروها می‌کرد، می‌توانست بازار جهانی باتری را با کسری مواجه سازد و سبب نامتعادل شدن این بازار شود. البته ناگفته نماند که در طراحی این نوع خودروها، در ابتدای امر از آلومینیوم استفاده شده بود، ولی مطالعات اقتصادی برای تولید انبوه نشان داد که استفاده از فولاهای پیشرفته با استحکام بالا (AHSS) صرفه اقتصادی بیشتری را به‌همراه خواهد داشت؛ این امر خود می‌تواند تقاضای پیش‌بینی شده آلومینیوم ناشی از رشد خودروهای الکتریکی را باز هم کمتر کند.

برای ساخت هر خودروی تسلای مدل 3، بالغ بر 2،170 سلول باتری لیتیم- یونی استفاده می‌شود. گفتنی است که شرکت تسلا با شرکت پاناسونیک، به‌صورت انتفاعی در ساخت انواع باتری‌ها با کاربردهای مورد استفاده در خودروهای الکتریکی و همچنین کاربردهای خانگی، همکاری می‌کنند. در حال حاضر این 2 شرکت، دارای یک واحد تولیدی باتری در ایالت نوادای آمریکا به‌نام گیگافکتوری (Gigafactory) هستند.

عناوین برگزیده