تاریخ: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۳۳
بازدید: ۳۱۷
کد خبر: ۸۳۶۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
عوامل مؤثر بر بازار مس در سال 2018

چین، هند و برزیل، سردمداران رشد تقاضای مس خواهند بود

می متالز - انتظار می‌رود که قیمت مس در نیمه نخست سال 2018 با رشد همراه باشد، در حالی که در نیمه دوم، شاهد عقب‌نشینی خواهد بود. از جمله عوامل مؤثر بر روند قیمت طی سال 2018 می‌توان به رشد تولید معدنی، افت تقاضای وارداتی چین و عدم بهبود هزینه‌های زیرساخت ایالات متحده از یک سو و احتمال وقفه‌های تولیدی و رشد مصرف هند در پی تداوم اجرای قوانین زیست‌محیطی از سوی دیگر اشاره کرد. همانند سال 2017، سفته‌بازی در بازار مس نیز می‌تواند به رشد جهشی قیمت دامن بزند.
چین، هند و برزیل، سردمداران رشد تقاضای مس خواهند بود

به گزارش می متالز، فعالان بازار جهانی مس بر این باورند، همان‌طور که قیمت این فلز سرخ در سال 2017 با رشد قابل ملاحظه‌ای همراه بود، طی سال 2018 نیز همراه بازار جهشی برای فلزات پایه، شاهد رشد خواهد بود. در نیمه نخست سال جاری، قیمت مس، سطح مقاومتی و روانی 7 هزار دلار بر تن را شکست. پیش‌بینی رشد تقاضای مس در چین، نگرانی اهالی بازار از کسری عرضه و همچنین افزایش حجم سفته‌بازی در بازار سال جاری، مهم‌ترین عوامل حمایت از روند صعودی قیمت مس بودند. در ابتدای هفته جاری، 12 و 13 دسامبر مصادف با 20 و 21 آذر ماه، مس با قیمتی معادل 6 هزار و 663 دلار بر تن معامله شد.

اکنون پرسش ذهن اکثر سرمایه‌گذاران این است که بازار مس در سال 2018 چگونه تغییر خواهد کرد. در پایان سال 2016، فعالان بازار نسبت به مس خوش‌بین بودند و انتظار داشتند که قیمت در طول سال 2017 با رشد همراه باشد که بود. از ابتدای سال 2017 تا پایان دهه اول ماه دسامبر، قیمت مس رشد 18 درصدی را پشت سر گذاشت. همان‌طور که بیان شد، بیشترین قیمت سال 2017، شکست سطح 7 هزار دلار بر تن بود که در ماه اکتبر محقق شد. گفتنی است که چنین جهشی، صرفا بر اثر عوامل بنیادی حاصل نشد بلکه نتیجه جو هیجانی پدید آمده در بازار و افزایش حجم سفته‌بازی‌ها بود.

در خصوص عرضه مس در بازار، تحلیلگر رویترز بر این باور است که سال 2018، با افزایش قابل توجه در تولید مس همراه خواهد بود که این امر، صعود قیمت را کمی کُند می‌کند. گفتنی است که ظرفیت‌های بلااستفاده‌ای نظیر ظرفیت‌های تولید مس معدنی شرکت گلنکور در آفریقا وجود دارد که در سال 2018 قابل بهره‌برداری خواهند بود. علاوه بر این، چین بازیگر اصلی بازار مس تصفیه شده است؛ چرا که ظرفیت ذوب و پالایش این کشور با سرعت قابل توجهی روبه‌فزونی است. نمودار 1، آمار تولید مس معدنی و تصفیه شده را طی 10 سال اخیر به تصویر می‌کشد. رشد تولید مس معدنی و تصفیه شده از سال 2006 تا 2016 به ترتیب برابر با 2.9 و 3.0 درصد در سال بود.

در خصوص تقاضای مس در بازار، تحلیلگر رویترز چنین انتظار دارد که مصرف چین در سال 2018 افزایش پیدا کند، اما با سرعت کمتری نسبت به سال 2017 خواهد بود. تحلیلگران دیگری نیز پیش‌بینی می‌کنند که تقاضای مس چین طی سال آینده با رشد همراه خواهد بود؛ رشدی که سرعت آن به حداقل 10 سال اخیر می‌رسد. در مقابل تقاضای ایالات متحده، به‌رغم انتظار اهالی بازار در ابتدای سال جاری، بدون تغییر خواهد ماند؛ البته کشورهای هند و برزیل چشم‌انداز مثبتی از تقاضای مس طی سال‌های آتی ارایه می‌دهند. از جمله دلایل پیش‌بینی رشد تقاضا در هند، پیاده‌سازی طرح و کمپین «ساخت هند» و اجرای برنامه‌های ساخت شهرهای هوشمند است. شایان ذکر است که هند درصدد افزایش ظرفیت صنایع پایین‌دستی مس است که این امر از رشد مصرف مس در این کشور حمایت خواهد کرد.

پیش‌بینی می‌شود که متوسط قیمت مس در سال 2018 برابر با 5 هزار و 997 دلار بر تن باشد به این ترتیب که در نیمه نخست سال بازار با صعود قیمت همراه می‌شود و در نیمه دوم، شاهد عقب‌نشینی خواهد بود.

به‌طور کلی چندین عامل بر روند قیمت مس سال 2018 تأثیرگذارند که یکی از آن‌ها روند رشد عرضه مس معدنی است. همان‌طور که بیان شد، شرکت گلنکور در حال پیاده‌سازی برنامه راه‌اندازی مجدد واحد خود در آفریقا است که این امر نشانه‌ای از آغاز به کار مجدد سایر ظرفیت‌های معلق شده است. وقفه‌های تولیدی ناشی از مشکلات جوی و عدم توافق در مذاکرات کارگری در کشورهای اصلی تولیدکننده مس در جهان، به ویژه شیلی و پرو نیز قادر به تحریک قیمت خواهد بود. شایان ذکر است که قرارداد کاری کارگران 32 واحد معدنی در شیلی طی سال 2018 خاتمه می‌یابد که تعداد زیادی از شرکت‌های این 32 واحد، با کارگران خود بر سر قراردادهای جدید مذاکره نکرده و به توافق نرسیده‌اند.

مؤسسه آکسفورد ایکانامیکز پیش‌بینی می‌کند که قیمت مس طی سال آتی به متوسط 5 هزار و 997 دلار بر تن برسد با این روند که در نیمه نخست سال بازار با صعود قیمت همراه می‌شود و در نیمه دوم، شاهد عقب‌نشینی خواهد بود. نظرسنجی انجام شده توسط مؤسسه فوکس ایکانامیکز نشان می‌دهد که از نظر رأی‌دهندگان، متوسط قیمت مس در سال 2018 برابر با 6 هزار و 289 دلار بر تن خواهد بود. جهشی‌ترین پیش‌بینی قیمت متعلق به مؤسسه پزکو است که متوسط قیمت مس در سال 2018 را برابر با 6 هزار و 289 دلار بر تن برآورد می‌کند؛ در حالی که نزولی‌ترین بازار تحت پیش‌بینی مؤسسه لیبریوم کپتال با متوسط قیمت 4 هزار و 960 دلار بر تنی است.

عناوین برگزیده