تاریخ: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۷:۴۰
بازدید: ۲۹۶
کد خبر: ۸۳۷۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

میانگین تولید آهن اسفنجی کشور، 14 درصد رشد داشت

می متالز - ایران بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی دنیا محسوب می‌شود. یکی از دلایل اصلی برای رواج استفاده از آهن اسفنجی در ایران را باید کمبود قراضه در کشور و همچنین بهره‌گیری از مزیت گاز طبیعی دانست. بر همین اساس، اغلب واحدهای فولادسازی کشور بر مبنای استفاده از آهن اسفنجی بنا شده‌اند.
میانگین تولید آهن اسفنجی کشور، 14 درصد رشد داشت

به گزارش می متالز، نمودار 1 میزان تولید آهن اسفنجی را در 8 ماه نخست سال جاری نشان می‌دهد. حجم کل تولید آهن اسفنجی در این مدت زمان، بیش از 12 میلیون و 600 هزار تن برآورد می‌شود. این میزان تولید نسبت به مدت مشابه سال 95، رشد 14 درصدی دارد.

فولاد مبارکه بزرگترین شرکت تولیدکننده آهن اسفنجی ایران و حتی دنیا به‌شمار می‌رود. این شرکت در مدت زمان مورد بحث، نزدیک به 5 میلیون تن تولید داشته است و می‌توان گفت که حجم تولید آن در مقایسه با سال 95، رشد 10 درصدی را به خود اختصاص داده است. فولاد خوزستان دومین تولیدکننده بزرگ آهن اسفنجی کشور است که میزان تولید این واحد در 8 ماه نخست سال 96 نسبت به سال 95، رشد 9 درصدی داشت و به 2 میلیون و 700 هزار تن رسید. فولاد هرمزگان نیز میزان قابل توجهی آهن اسفنجی تولید می‌کند. تولید این واحد در سال جاری با رشد 22 درصدی همراه بوده و اکنون بیش از یک میلیون تن است.

گفتنی است که در مدت زمان یاد شده، بیشترین رشد در تولید آهن اسفنجی به شرکت فولاد سفید دشت تعلق گرفت. همان‌طور که در نمودار 1 نیز مشاهده می‌شود، میزان تولید این واحد، با رشد بیش از 900 درصدی، بیشتر از 242 هزار تن برآورد می‌شود. فولاد کاوه جنوب کیش نیز که مدت زمان چندان طولانی از بهره‌برداری آن نمی‌گذرد، تولید نزدیک به یک میلیون تنی را برای خود ثبت کرد. این تولید نسبت به مدت مشابه سال 95، از رشد 34 درصدی برخوردار بود. از میان سایر واحدهایی که به تولید آهن اسفنجی مشغول هستند، میزان تولید شرکت ذوب آهن اصفهان و فولاد خراسان در 8 ماه نخست سال 96 نسبت به سال 95 با رشد قابل توجه به ترتیب 24 و 21 درصدی همراه بود. حجم تولید برای هر کدام از واحدهای یاد شده به‌ترتیب معادل 93 هزار تن و 768 هزار تن اعلام شده است. گفتنی است، شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی نیز میزان تولید خود را 15 درصد افزایش داد و حجم تولید آن معادل 540 هزار تن اعلام شد.

از میان واحدهایی که تولید این محصول را در اختیار دارند، کمترین رشد تولید متعلق به فولاد سبا بود. این واحد در مدت زمان مورد بحث، بیش از 700 هزار تن آهن اسفنجی تولید کرد و تنها رشد 2 درصدی را نسبت به سال 95 تجربه کرد. آهن و فولاد غدیر نیز تنها مجموعه‌ای است که حجم تولید آهن اسفنجی آن در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال 95 افت داشت به‌طوری که حجم تولید آن حدود 570 هزار تن در سال جاری برآورد شد.

عناوین برگزیده