تاریخ: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۳۲
بازدید: ۵۵۲
کد خبر: ۸۴۰۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در سومین گردهمایی مسئولان روابط عمومی سازمان‌های نظام مهندسی معدن کشور پیشنهاد شد:

اجرای«طرح زمین‌گردشگری» در استان‌ها

می متالز - سومین گردهمایی سالانه مسئولان روابط عمومی سازمان نظام مهندسی معدن کشور با حضور مدیران روابط عمومی سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها و استادان برجسته و فعال در حوزه رسانه و روابط عمومی در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد و در آن به جایگاه مسئولان روابط عمومی و نقش آنها در پیشبرد اهداف سازمان‌ها پرداخته شد.
اجرای«طرح زمین‌گردشگری» در استان‌ها

به گزارش می متالز، نادعلی اسماعیلی دهج، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور در ابتدای این گردهمایی اظهار کرد: روابط عمومی‌ها آیینه سازمان نظام مهندسی هستند و ما امیدواریم با کمک این بخش شاهد ایجاد ارتباطات مناسب میان معدنکاران و سازمان نظام مهندسی به منظور پیشبرد اهداف سازمان باشیم. وی با اشاره به اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت بر اجرای فعالیت‌های مختلف بخش معدن از سوی سازمان نظام مهندسی معدن تاکید دارد افزود: اجرای فعالیت‌های سازمان نظام مهندسی معدن با درنظر گرفتن قوانین و مقررات می‌تواند وزارت صنعت، معدن و تجارت را بر ادامه همکاری و واگذاری برخی از امور این وزارتخانه به ما، مطمئن سازد. رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور در ادامه سخنانش به اجرای «طرح زمین‌گردشگری» در استان‌ها اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیتی که ایران از نظر زمین‌ساختاری و پدیده‌های زمین‌شناسی در کشور دارد، تصمیم گرفتیم طرح زمین‌گردشگری را در استان‌های مختلف کشور به جریان بیندازیم. این طرح را به وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز ارائه کرده‌ایم و قرار است با سازمان‌ها و نهادهای مربوط در این زمینه وارد همکاری شویم و با کمک سازمان نظام مهندسی معدن و اعضای آن در سراسر کشور این طرح را به سرانجام برسانیم.


نخستین حرف در ارتباطات را عشق و علاقه می‌زند

رئیس پیشین انجمن روابط عمومی ایران به عنوان یکی از مهمانان این گردهمایی اظهار کرد: مدیران روابط عمومی و هر آن کسی که در این بخش فعالیت می‌کند ضمن برخورداری از دانش کافی در این رشته، باید علاقه کافی به روابط عمومی داشته باشد. با توجه به اینکه سازمان نظام مهندسی معدن نیز مجموعه بزرگی است و نزدیک به ۳۷ هزار نفر عضو دارد باید شناخت کافی از بخش معدن و مسائل مربوط به آن داشته باشد تا بتواند در حوزه فعالیت خود موفق شود. برای نمونه اگر اتفاق مهمی در معدنی رخ می‌دهد فرد مسئول در حوزه روابط عمومی باید توانایی لازم را برای برقراری ارتباط با رسانه‌ها برای انعکاس خبر داشته باشد. جواد قاسمی، در ادامه افزود: اکنون ما در برهه‌ای از زمان قرار داریم که فضای مجازی در آن از قدرت بالایی برخوردار است در نتیجه ابزار اطلاعاتی و کاربردهای آن می‌توانند بر فعالیت‌های ما اثرگذار باشند. به گفته وی اگر مدیران، شناخت درست و کاملی از روابط عمومی و ارتباطات داشته باشند می‌توانند موفق باشند در غیر این صورت در انتخاب روابط عمومی‌ها دچار اشتباه خواهند شد و نتایج آن را خواهند دید زیرا این مسئول روابط عمومی است که باید خط اصلی ارتباطات را به مدیر خود ارائه دهد. در واقع کارهایی که در رسانه انجام می‌شود باید با عشق و علاقه همراه باشد. وی در ادامه سخنانش به وظایف مدیریتی اشاره کرد و گفت: یک مدیر باید بتواند در بخش‌های مختلف کاری خود همچون برنامه‌ریزی، ساماندهی، کارمندیابی، هدایت و راهبری تسلط داشته باشد و در کنار تمام آنها توانمندی بالایی در ارتباطات و گزارش‌دهی از خود نشان دهد. قاسمی افزود: بررسی‌ها نشان داده است ارائه خدمات با کیفیت و حفظ مشتری برای سازمان، حیاتی است. افزایش خط مشتری حتی به میزان ۵درصد، می‌تواند سود را ۲۵ تا ۳۰درصد بالا ببرد. قاسمی افزود: در طبقه‌بندی علوم می‌بینیم ارتباطات بخش قابل قبولی را به خود اختصاص داده است. در واقع اگر این طبقه‌بندی را به شکل یک مثلث در نظر بگیریم در راس آن ریاضی قرار دارد و در انتهای آن علوم اجتماعی یا انسانی (مباحث ارتباطی را در بر می‌گیرد) بخش بزرگی را به دلیل وسعت‌پذیری به خود اختصاص داده است. به گفته وی، پژوهشی راجع به ۴۰۰مدیر بین‌المللی انجام شده که بر اساس آن مدیران موفق و متوسط ۲۹درصد از وقت خود را صرف ارتباطات کرده‌اند که بخش عمده‌ای از آن سهم مدیر روابط عمومی بوده است اما مدیران اثربخش ۴۴درصد از وقت خود را صرف روابط عمومی و ارتباطات کرده‌اند.  با توجه به تمامی موارد یادشده می‌توان توسعه ارتباطات را از سوی مدیران و مسئولان روابط عمومی سازمان‌های نظام مهندسی معدن نیز اجرایی کرد و با همکاری مهندسان معدنی، برنامه‌ریزی را برای این بخش انجام داد. در این میان چند سازمان هستند که برنامه‌ریزی از پیش تعریف شده دارند. وی معتقد است یک مدیر روابط عمومی بیش از هر چیزی باید کارآفرین باشد به این شکل که سازمان نظام مهندسی در هر استانی نشریه‌ها و سایت‌های تخصصی که در حوزه معدن فعالیت دارند را شناسایی کند. بعد از آن نیز حتی می‌تواند جشنواره‌ای در این زمینه برگزار کند و از این نشریه‌ها تقدیر به عمل بیاورد چراکه آنها توانستند اطلاع‌رسانی خوبی از معادن برای عموم جامعه داشته باشند و مطالبات بخش معدن را بگیرند.


فن بیان خود را قوی کنید

محمود مختاریان، استاد دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان یکی از حاضران در این گردهمایی به جایگاه بخش روابط عمومی در فعالیت‌های مختلف پرداخت. به گفته وی یکی از بزرگترین چالش‌ها و خطراتی که می‌تواند فرد مسئولی که در راس قدرت قرار دارد را دچار مشکل کند، این است که برای سخنان خود در شرایط مختلف متنی از پیش تهیه نکرده باشد و تنها با تکیه بر حضور ذهنش به سخنرانی بپردازد. این موضوع برای کسانی که در حوزه روابط عمومی نیز فعال هستند یک اصل مهم به شمار می‌آید. وی که یکی از فعالان حوزه رسانه است با بیان این مطلب افزود: در کنار ذهن آماده، برخورداری از فن بیان بالا و قدرت سخنوری، موضوعی است که بیش از هر چیزی می‌تواند باعث جذب مخاطب شود. این در حالی است که در ایران توجه به سخنوری و فن بیان قوی، مورد توجه قرار نمی‌گیرد. به گفته مختاریان، یکی از راه‌هایی که افراد فعال در حوزه روابط عمومی می‌توانند با آن عملکرد بهتری در بخش معدن داشته باشند، آشنا بودن با فناوری‌های روز در حوزه رسانه به ویژه در فضای مجازی و استفاده از آنهاست. در واقع توجه به رسانه‌های مجازی به دلیل تاثیرپذیری بالا و استقبال مخاطبان عام و خاص جامعه، می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد فضای مناسب به منظور ادامه کار باشد. برای نمونه اگر قرار بر اجرایی شدن طرح زمین‌گردشگری از سوی سازمان نظام مهندسی معدن است باید ضمن نگاه اقتصادی به آن، معرفی طرح و آثار آن در منطقه مورد نظر را در سایر رسانه‌های مجازی گسترش داد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده