تاریخ: ۰۱ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۰۸
بازدید: ۵۱۴
کد خبر: ۸۴۳۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

عرضه ۲ هزار تنی آلومینیوم در هفته گذشته، خریداران را راضی نکرد

می متالز - با وجود آن‌که طی هفته گذشته حدود ۲ هزار تن آلومینیوم در بورس کالا از‌سوی شرکت آلومینیوم ایران عرضه شد، اما میزان تقاضا حاکی از آن است که خریداران و متقاضیان فلز آلومینیوم عطش فراوانی برای دریافت این فلز داشتند و با عرضه ۲ هزار تن راضی نشدند؛ چرا که بیش از ۷ هزار تن تقاضا وجود داشت و این موضوع نشان می‌دهد که بازار تشنه دریافت آلومینیوم است.
عرضه ۲ هزار تنی آلومینیوم در هفته گذشته، خریداران را راضی نکرد

به گزارش می متالز، طی هفته‌های گذشته نوسانات قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی تا حدی منفی بوده است و این فلز اساسی با روند کاهش قیمت و منفی مواجه شده است. این در حالی است که طی ماه‌های گذشته قیمت این فلز حتی از مرز ۲ هزار و ۲۰۰ دلار در هر تن نیز گذر کرده بود، اما در پایان هفته گذشته بار دیگر به زیر ۲ هزار دلار در هر تن سقوط کرد و بسیاری از فعالان بازار ناچار به عقب‌نشینی شدند. البته تحلیل‌گران اعتقاد دارند که خود بازار آلومینیوم و شرایط عرضه و مصرف باعث سقوط قیمت نشده و افزایش شاخص ارزش دلار باعث سقوط قیمت آلومینیوم و بسیاری از فلزات در بازارهای جهانی شده بود. در بازار ایران نیز به تبع کاهش قیمت این فلز در بازارهای جهانی، تا حدی قیمت نسبت به گذشته در بورس کالا متعادل شده بود، هر چند قیمت دلار رکوردهای چندین ساله را شکست. اما در مجموع خریداران از قیمت عرضه همانند ماه‌های گذشته شکایتی نداشتند.

نمودار نیز نشان می‌دهد که طی هفته گذشته یعنی از ۱۸ تا ۲۳ آذر ۱۳۹۶، در حدود ۲ هزار و ۲۰ تن محصولات آلومینیومی در بورس کالای ایران عرضه شدند که تقاضایی در حدود ۷ هزار و ۳۴۰ تن داشتند. این یعنی به ازای هر تن عرضه، بیش از ۳.۵ تن تقاضا وجود داشت که بیش از هر زمان دیگری بود. در این میان شمش اولیه آلومینیوم به میزان ۲ هزار تن عرضه شد که با تقاضای ۷ هزار و ۳۲۰ تنی مواجه شد و تمامی این محصول مورد معامله قرار گرفت.

نکته قابل توجه در مورد عرضه شمش اولیه آلومینیوم در بورس کالا طی هفته گذشته، رقابت شدید میان خریداران در این نهاد بود؛ چرا که روند بازار در چند ماه گذشته تغییر کرده است و قیمت محصولات آلومینیومی در بازار آزاد بیش از میزان آن در بورس کالا شده است. در نتیجه بسیاری از خریداران ترجیح می‌دهند که در بورس کالا حضور یابند و از این بخش از بازار خریدهای خود را انجام دهند. قیمت عرضه اولیه هر کیلوگرم آلومینیوم در بورس کالا ۹۱ هزار و ۵۰۴ ریال بود که با رقابت صورت گرفته میان خریداران و متقاضیان، این رقم حتی به ۹۴ هزار و ۹۰۹ ریال نیز رسید که این اتفاق در نوع خود کم‌سابقه بود.

در عین حال ۲۰ تن بیلت نیز از سوی شرکت ایرالکو در بورس کالا عرضه شد که با تقاضایی به همین میزان مواجه شد و در نهایت تمامی بیلت عرضه شده مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت.

عناوین برگزیده