تاریخ: ۰۱ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۲۴
بازدید: ۴۰۶۹
کد خبر: ۸۴۳۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بررسی میزان تولید تیتانیوم بزرگترین تولیدکنندگان جهان

می متالز - فلز تیتانیوم به دلیل استحکام بالا و چگالی کم بسیار کابردی است چنان که در ساخت آلیاژهای فلزی با استحکام بالا از آن استفاده می‌شود. در ضمن این فلز درخشان به علت نقطه ذوب نسبتا بالا در برابر حرارت بسیار مقاوم است. استخراج این فلز بسیار دشوار و پرهزینه بوده و کارآمدترین روش تولید آن، استفاده از فرایند کرال (Kroll) است. در پیرومتالورژی صنعتی، فرایند کرال، یک فرایند بهینه در تولید تیتانیوم فلزی است. کشورهای متعددی به تولید تیتانیوم می‎‌پردازند ولی از میان آن‌ها 6 کشور جایگاه ویژه‌ای در میان تولیدکنندگان دارند که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.
بررسی میزان تولید تیتانیوم بزرگترین تولیدکنندگان جهان

به گزارش می متالز، کشورهای متعددی به تولید تیتانیوم می‎‌پردازند ولی از میان آن‌ها 6 کشور جایگاه ویژه‌ای در میان تولیدکنندگان دارند که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

هند

هند ششمین تولیدکننده تیتانیوم در جهان است. این کشور تولید تیتانیوم خود را به 500 تن در سال 2016 رساند. هند، سرزمین اصلی روتایل (یکی از پلی‌مورف‌های مینرالی اکسید تیتانیوم) است که یکی از مواد اولیه معدنی اصلی تیتانیوم محسوب می‌شود. ذخایر متمرکز فراوانی از این رسوبات در هند وجود دارد، اما آن‌ها دارای عیار پایین‌تر از کنسانتره‌های تیتانیوم نسبت به سایر مواد معدنی اولیه در جهان هستند.


اوکراین

اوکراین پنجمین تولید‌کننده تیتانیوم جهان با میزان تولید 8 هزار تن در سال 2016 بوده است. صنعت تیتانیوم این کشور شامل تولید ایلمنیت (اکسید تیتانیوم – آهن) و روتایل، اسفنج تیتانیوم با ترکیب (Zaporozhye Titanium & Magnesium - ZTMK) و تولید شمش تیتانیوم توسط چندین تولیدکننده کوچک است.


قزاقستان

قزاقستان با تولید 9 هزار تن تیتانیوم در سال 2016 به عنوان چهارمین تولیدکننده این فلز در جهان شناخته می‌شود. طی چند سال اخیر، در ناحیه شرقی قزاقستان، ذخایر عظیم تیتانیوم کشف شده است. قزاقستان در سال‌های گذشته به‌دلیل فراوانی مواد معدنی و فلزات، توجه صنایع جهان را به خود جلب کرده است. در سال 2010 شرکت POSCO در کره جنوبی اعلام کرده بود که با شرکت UKTMP قزاقستان به‌صورت انتفاعی قصد افزایش تولید تیتانیوم را دارد.


روسیه

روسیه با تولید 38 هزار تن در سال 2016 سومین رتبه تولیدکنندگان تیتانیوم جهان را داراست. 3 معدن بزرگ تیتانیوم در روسیه، معدن Pudozhsky در جمهوری کارلیا، معدنRuchar در ناحیه فدرال خاور دور و معدن Yugo-Vostochnaya Gremyakha در استان Murmansk هستند. در سال 2010 روسیه اعلام کرد که منطقه دره تیتانیوم (Titanium Valley) واقع در ناحیه فدرالی اورال، با هدف تمرکز در تولید محصولات تیتانیوم یک منطقه اقتصادی ویژه به‌حساب می‌آید که قرار است توسط شرکت روسی VSMPO-AVISMA به بزرگترین تولیدکننده و عرضه‌کننده تیتانیوم در جهان، تبدیل شود.


ژاپن

ژاپن با تولید 54 هزار تن تیتانیوم در سال 2016 در رتبه دوم تولیدکنندگان این فلز قرار گرفت. تا سال 2015 این مقام در اختیار روسیه بود. معدن Kabasawa واقع در شهر Sendai در منطقه Tohoku مرکز تولید تیتانیوم و مهمترین معدن تیتانیوم در ژاپن است. ژاپن عمدتا تیتانیوم را به‌صورت اسفنج تولید می‌کند و شرکتOsaka Titanium Technologies Corporation دومین شرکت تولیدکننده این محصول در جهان است.


چین

و اما چین که همواره ثابت کرده است که می‌خواهد پرچم‌دار تمام صنایع باشد با تولید 60 هزار تن تیتانیوم در سال 2016 بالاترین مقدار تیتانیوم را در جهان تولید کرد که تقریبا 2 برابر بیشتر از میزان تولید روسیه، به‌عنوان دومین کشور بزرگ تولیدکننده تیتانیوم است. چین منابع تیتانیوم خود را در 108 حوزه معدنی و در 21 استان و منطقه تولید می‌کند. استان سیچوان، منطقه اصلی تولید تیتانیوم در کشور چین است، چین همچنین در مجموع بزرگترین ذخایر تیتانیوم در جهان را در اختیار دارد که اصلی‌ترین معدن تیتانیوم آن کانسنگ‌های نوع ایلمنیت (Ilmenite) است.
نمودار 1 میزان تولید تیتانیوم اسفنجی کشورهای مختلف را در سال‌های اخیر نشان می‌دهد. همان‌گونه که پیداست چین با تمام اوج و فرودهایی که در میزان تولیدات تیتانیوم خود داشته است، همواره به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده تیتانیوم اسفنجی جهان شناخته شده است. شایان ذکر است که این کشور تولید تیتانیوم خود را در سال 2014 به 100 هزار تن رساند که در نوع خود یک رکورد دست‌نیافتنی محسوب می‌شود.


کاربردهای تیتانیوم

تیتانیوم دارای کاربردهای مختلفی است. ترکیبات معمول اکسید تیتانیوم، تتراکلراید تیتانیوم و تری‌کلراید تیتانیوم در رنگدانه های سفید (کاربرد بهداشتی)، مواد دودزای نظامی و تولید پلی‌پروپیلن استفاده می‌شود. تیتانیوم با بسیاری از عناصر دیگر مانند آهن، آلومینیوم و دیگر فلزات در ساخت آلیاژ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فلز می‌تواند برای تولید آلیاژ مورد نیاز برای موتورهای جت، فضاپیما، هواپیما، جواهرات، تلفن‌های همراه، اتومبیل‌ها، ایمپلنت‌های پزشکی و دندانی و سایر موارد استفاده شود.

عناوین برگزیده