تاریخ: ۰۲ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۴۸
بازدید: ۳۶۱
کد خبر: ۸۴۵۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تعمیرات کودلکو و اینامی، عرضه بازار مس 2018 را سخت‌تر می‌سازد

می متالز - اعتصابات اخیر اتحادیه‌های کارگری در شیلی سبب تعطیلی موقت واحد ذوب پایپوت از شرکت ملی صنایع معدنی شیلی (اینامی) شد که این امر در کنار اجرای قوانین سخت‌گیرانه زیست‌محیطی در این کشور آمریکای لاتین تا پایان سال 2018، سبب تعطیلی موقت ناشی از تعمیرات شرکتی نظیر کودلکو نیز طی سال آتی خواهد شد. مجموعه این عوامل، فشار جانب عرضه را در بازار مس تصفیه شده سال 2018 افزایش خواهد داد و از رشد بیشتر قیمت حمایت خواهد کرد.
تعمیرات کودلکو و اینامی، عرضه بازار مس 2018 را سخت‌تر می‌سازد

به گزارش می متالز،  شرکت ملی صنایع معدنی (Enami) در شیلی اعلام کرد که اعتصابات کنونی این کشور، فعالیت 5 واحد تولید مس که با کمبود اسید سولفوریک نیز روبه‌رو شده‌اند، را تحت تأثیر قرار داد. این شرکت دولتی، همچنین گزارش کرد که در ابتدای هفته گذشته، واحد ذوب پایپوت در منطقه آتاکاما به دلیل اعتصاب کارگری که توسط سندیکای شماره 2 اتحادیه کارگری به راه افتاده است، با توقف فعالیت مواجه شد. این وقفه تولیدی، زیان مالی به شرکت وارد خواهد آورد و با گذشت هر روز از اعتصاب کارگری، زیان مالی وارده به شرکت افزایش خواهد یافت.

در نتیجه، اینامی اعلام کرد که با طولانی‌تر شدن مدت توقف تولید، شرکت مجبور می‌شود تا از میزان حقوق و دستمزدی که پیشتر به کارگران پیشنهاد داده بود، بکاهد. شرکت ملی صنایع معدنی شیلی طی بیانیه‌ای متذکر شد که حقوق و دستمزد ارایه شده برای عقد قراردادهای کاری جدید با کارگران، بهترین پیشنهادی است که از سوی شرکت به کارگران شده تا وضعیت اقتصادی طرفین به ویژه اتحادیه کارگری در بهترین وضعیت قرار گیرد. فعالیت شرکت ملی صنایع معدنی شیلی (اینامی)، ارایه خدمات مالی و فرآوری محصولات معدنی واحدهای کوچک تا متوسط در بازار این کشور است.

این شرکت ملی اعلام کرد که اعتصابات کارگری تأثیری بر سیستم خرید و دریافت کانسنگ مس از شرکت‌های معدنی کوچک ندارد. با این وجود، با گذشت زمان از اعتصابات کارگری، توقف فعالیت واحد ذوب و همچنین پر شدن ظرفیت انبار، اینامی اعلام کرد که دریافت محموله‌های کنسانتره خریداری شده از شرکت‌های معدنی با حجم تولید متوسط احتمالا با مشکلاتی مواجه خواهد شد. گفتنی است که اعتصاب کارگران برنامه مدرنیزه سازی واحد ذوب و چشم‌انداز مالی آن را نیز بر هم زد. علاوه بر این، به خاطر برنامه‌ریزی‌های شرکت اینامی، واحد ذوب پایپوت طی سال آتی، متحمل یک دوره طولانی توقف تولید ناشی از اجرای فعالیت‌های تعمیر و نگهداری نیز خواهد شد.

برخی از برنامه‌های تعمیراتی واحدهای ذوب و پالایش صنعت مس در شیلی نظیر برنامه سال آتی واحد ذوب پایپوت، در نتیجه سخت‌گیرانه‌تر شدن قوانین زیست‌محیطی این کشور است که تا پایان سال 2018 به اجرا در خواهد آمد. علاوه بر اینامی، واحدهای ذوب شرکت کودلکو نیز تحت تأثیر این قوانین زیست‌محیطی قرار خواهد گرفت. با توجه به این امر و جایگاه شیلی در بازار جهانی مس تصفیه شده (به‌عنوان دومین تولیدکننده بزرگ کاتد مس)، بازار مس تصفیه شده طی سال آتی، تحت فشارهای بیشتری از جانب عرضه قرار خواهد گرفت و این امر طبعا بازار کاتد مس سال 2018 را با کسری عرضه مواجه خواهد ساخت. نمودار 1، آمار تولید کاتد مس شیلی را طی 5 سال گذشته و پیش‌بینی سال 2018 را به تصویر می‌کشد.

از آن رو که فعالان بازار مس نسبت به حجم کاتد مس قابل تأمین از شرکت‌های کودلکو و اینامی طی سال 2018 مطمئن نیستند، فشار جانب عرضه در کنار پیش‌بینی عدم رشد کافی تولیدات معدنی، همگام با پیش‌بینی بسیاری از تحلیل‌گران، سبب وقوع کسری عرضه قابل توجهی در بازار مس تصفیه شده سال 2018 خواهد شد. این مسئله در کنار پیش‌بینی رشد تقاضا، از صعود قیمت مس حمایت خواهد کرد. علاوه بر تعمیرات برنامه‌ریزی شده واحد ذوب پایپوت، شرکت ملی صنایع معدنی شیلی همچنین درصدد ساخت یک واحد ذوب جدید برای جایگزینی واحد ذوب کنونی (پایپوت) و کارخانه بازیابی چندفلزی در منطقه آتاکاما است. ظرفیت تولید واحد ذوب جدیدی که برنامه احداث آن توسط شرکت اینامی ارایه شده است، برابر با 190 هزار تن آند مس (معادل 700 هزار تن کنسانتره مس به عنوان خوراک) است. این رقم، 2 برابر ظرفیت ذوب کنونی این شرکت است.

عناوین برگزیده