تاریخ: ۰۲ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۲۳
بازدید: ۲۹۷
کد خبر: ۸۴۵۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

سنگ وقفه‌های تولیدی، کفه عرضه بازار را خواباند

می متالز - بازار مس طی هفته دوم دسامبر ، شاهد صعود 3 درصدی قیمت بود در حالی که تغییری در سطح موجودی این فلز در انبارهای بورس فلزات لندن حاصل نشد. نگرانی اهالی بازار از اعتصابات و وقفه‌های تولیدی طی روزهای پایانی سال تا حدی افزایش یافته که به‌رغم تقویت ارزش دلار طی هفته گذشته، خدشه‌ای به سیر صعودی قیمت مس وارد نشد.
سنگ وقفه‌های تولیدی، کفه عرضه بازار را خواباند

به گزارش می متالز، روز دوشنبه برای بازار مس، خوشایند بود و اخبار مثبتی منتشر شد؛ اما قیمت فلز سرخ تنها شاهد 0.1 درصد رشد بود و در سطح 6 هزار و 500 دلار بر تن باقی ماند. به گفته تحلیل‌گران، انتشار داده‌های مثبت اقتصادی در چین و تعطیلی بخشی از ظرفیت ذوب دومین تولیدکننده بزرگ مس در چین، شرکت تانگلینگ، نقش کلیدی در افزایش قیمت داشت. علت تعطیلی 200 هزار تن از ظرفیت 800 هزار تنی بلیستر مس شرکت فلزات غیرآهنی تانگلینگ، اجرای قوانین سخت‌گیرانه زیست‌محیطی در چین طی فصل زمستان است، تا به بهبود وضعیت هوای بخش مرکزی این کشور کمک شود.

با وجود انتشار داده‌های مثبت تجاری از چین، فضای احتیاطی در بازارها حاکم بود که دلیل اصلی آن نزدیک شدن به روزهای پایانی سال اعلام شد. طی روز دوشنبه، 550 تن از موجودی ذخایر مس از انبارهای بورس فلزات لندن کاسته شد و حجم ذخایر مس در این انبارها به سطح 194 هزار تن رسید. در این روز، شاخص ارزش دلار نیز با افت اندک 0.03 درصدی به 93.84 واحد رسید.

جو مثبت حاصل از تعطیلی بخشی از ظرفیت ذوب مس شرکت تانگلینگ، در کشور چین باعث شد تا قیمت این فلز صنعتی باز هم تقویت شود و در روز سه‌شنبه، با یک درصد افزایش مجددا پا از مرز 6 هزار و 600 دلار بر تن فراتر بگذارد. انتشار داده‌هایی مبنی بر رشد تفاضای داخلی در این کشور آسیایی، جو روانی بازار را بهبود بخشید. آمارها نشان می‌دهد که واردات مس و محصولات مسی به چین در ماه نوامبر، رشد 42.4 درصدی را نسبت به ماه اکتبر و افزایش 24.7 درصدی را نسبت به مدت مشابه از سال گذشته تجربه کرد.

علاوه بر این، گزارش‌ها نشان می‌دهد که میزان وام‌دهی بانک‌های چینی نیز در ماه نوامبر با رشد بسیار مطلوبی همراه بود؛ اگرچه تحلیل‌گران انتظار دارند در روزهای پایانی سال، بازار مس با نوسانات قیمتی همراه باشد و سرمایه‌گذاران با هدف بهره‌مندی از سطوح قیمتی بالا، صعود قیمت را محدود کنند. موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن در روز سه‌شنبه، افت یک هزار و 125 تنی را تجربه کرد و به سطح 193 هزار تن رسید. شاخص ارزش دلار نیز رشد 0.26 درصدی داشت و رقم 94.08 واحد را ثبت کرد.

در روز چهارشنبه، قیمت مس، همراه با برگزاری اعتصابات کارگری در واحد ذوب مس پای‌پوته متعلق به شرکت اینامی، صعود 1.1 درصدی را تجربه کرد. طی این روز، فعالان بازار مس نسبت به تصمیم شرکت گلنکور برای 2 برابر کردن حجم تولید مس در معدن کاتانگا بی اعتنا بودند و این مسئله نتوانست به افت قیمت فلز سرخ منجر شود. کارگران شرکت ساوترن‌کاپر نیز در این روز شروع به کار کردند. مذاکرات در مورد دستمزد نیروی کار معدن لس پلامبرس متعلق به شرکت آنتوفاگاستا نیز در دوم ژانویه سال 2018 آغاز خواهد شد. موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن در روز چهارشنبه، نزدیک به 2 هزار تن کاهش یافت و حجم این ذخایر به سطح 191 هزار تن رسید.

روز پنج‌شنبه نیز برای بازار مس، همچنان خوشایند بود و قیمت فلز سرخ تحت تأثیر انتظارات اهالی بازار پیرامون کاهش عرضه و وقفه‌های تولیدی بیشتر، نزدیک به 0.6 درصد رشد کرد و از سطح 6 هزار و 700 دلار بر تن پا فراتر گذاشت. به باور تحلیل‌گران، در سال آتی، وقفه‌های تولیدی، بیشتر خواهد بود. با افزایش قیمت‌ها احتمال برگزاری اعتصابات کارگری نیز در شیلی شدت خواهد یافت. طی سال 2018، قرارداد کاری کارگران 32 واحد مس معدنی خاتمه می‌یابد که تعداد اندکی از شرکت‌های این واحدها با کارگران خود بر سر قرارداد کاری مذاکره کرده و به توافق رسیده‌اند.

تحت چنین شرایطی، تقریبا سه‌چهارم از عرضه مس این کشور آمریکای لاتین در معرض خطر اعتصابات کارگری قرار دارد. طی روز پنج‌شنبه، تنها 50 تن از موجودی ذخایر مس در انبارهای بورس فلزات لندن کاسته شد. شاخص ارزش دلار آمریکا طی این روز، با افت 0.7 درصدی مواجه شد و در سطح 93.42 واحد قرار گرفت.

در روز جمعه، همراه با تداوم نگرانی اهالی بازار پیرامون وقفه‌های تولیدی، قیمت مس شاهد رشد 0.2 درصدی بود و در آخرین روز کاری هفته، در سطح 6 هزار و 700 دلار بر تن معامله شد. کارگران معدن مس کوئبرادا بلانکا متعلق به شرکت منابع تِک، واقع در شیلی، در حال آماده شدن برای برگزاری اعتصاب هستند؛ چرا که قراردادهای آن‌ها در پایان ماه نوامبر به اتمام رسید و کارگران با مقامات این شرکت به توافق نرسیدند، اما شرکت منابع تِک اعلام کرد که هر گونه اعتصابات کارگری بر تولید کلی این شرکت تأثیری نخواهد داشت.

تحلیل‌گران متال بولتن نسبت به قیمت مس در کوتاه‌مدت خوش‌بین هستند و انتظار دارند که شرایط اقتصاد کلان از بازار این فلز صنعتی در روزهای پایانی سال حمایت خواهد کرد. موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن طی روز جمعه، صعود 3 هزار و 650 تنی داشت و به سطح 195 هزار تن رسید. نمودار 1، نوسانات قیمت نقدی و موجودی انبار مس در بورس فلزات لندن را طی یک ماه اخیر به تصویر می‌کشد.

همانطور که در نمودار 1 مشاهده می‌شود، روند قیمت مس طی هفته گذشته به‌طور کلی صعودی بود و با رشد 3 درصدی همراه شد. در این مدت، نزدیک به 50 هزار تن نیز به موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن افزوده شد. با وجود روند مثبت شاخص ارزش دلار طی هفته‌ای که گذشت اما به سیر صعودی قیمت مس خدشه‌ای وارد نشد و به‌نظر می‌رسد که قیمت به سمت 6 هزار و 800 دلار بر تن در حال حرکت باشد. در حال حاضر، اهالی بازار بر وقفه‌های تولیدی در شیلی تمرکز دارند و این مسئله به‌شدت از رشد قیمت حمایت کرده است.

عناوین برگزیده