تاریخ: ۰۲ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۳۲
بازدید: ۳۲۸
کد خبر: ۸۴۶۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کسری عرضه، عامل اصلی افزایش قیمت زغال‌سنگ کک‌شوی چین

می متالز - رشد قیمتی اخیر زغال‌سنگ کک‌شو در چین، به‌دلیل کسری عرضه آن اتفاق افتاده است. مشکلات آب و هوایی در بنادر صادراتی استرالیا از یک سو و کاهش تولید چین از سوی دیگر، سبب شد که قیمت آن افزایش یابد.
کسری عرضه، عامل اصلی افزایش قیمت زغال‌سنگ کک‌شوی چین

به گزارش می متالز، چندی است که قیمت زغال‌سنگ کک‌شو در چین افزایش یافته است. برای بررسی دقیق‌تر در نمودار 1، قیمت گرید پریمیوم زغال‌سنگ کک‌شوی سخت چین، آورده شده است.

همان‌طور که در نمودار دیده می‌شود، این گرید از زغال‌سنگ کک‌شو، از اوایل ماه گذشته، رشد قیمتی خود را آغاز کرده است و تقریبا این روند صعودی را تا پایان هفته کاری گذشته، ادامه داده است. رشد قیمتی 18 درصدی این ماده خام، سبب شد که قیمت هر تن آن از 185.98 دلار در روز آخر اکتبر، به 219.57 دلار افزایش یابد. این افزایش چشم‌گیر که به صورت تدریجی در قیمت زغال‌سنگ کک‌شو اتفاق افتاده است، خریداران و تولیدکنندگان این ماده را سر در گم کرده است، به‌طوری که در آغاز هفته گذشته، بازار زغال‌سنگ کک‌شو در چین، بدون تحرک بود. علت اصلی این رکود، این بود که فروشندگان و خریداران، منتظر بودند که مسیر قیمتی این ماده خام مشخص شود و سپس وارد بازار معاملات شوند.

در هفته گذشته، قیمت زغال‌‌سنگ کک‌شو، رشد خوبی داشت. بنا به نظر فعالان بازار، علت اصلی این افزایش قیمت، کاهش میزان عرضه این ماده خام در بازار چین بود. اغلب محموله‌های زغال‌سنگ کک‌شوی وارداتی چین از طریق حمل و نقل دریایی از بنادر استرالیا، راهی این کشور می‌شوند، بنابراین به‌دلیل بروز اختلالات و مشکلات (خصوصا در بندر کوئینزلند «Queensland»)در ارسال محموله‌ها که احتمالا تا اوایل سال بعد نیز ادامه دارد، بازار دچار کسری عرضه شد و همین امر، سبب شد تا قیمت زغال‌سنگ بالا برود. یکی از تاجران زغال‌سنگ کک‌شو، در گفت و گو با نشریه متال بولتن گفت: «از آن‌جایی که تولیدکنندگان محصولات خود را پیشاپیش فروخته‌اند و تاجران نیز محموله‌های کمی برای فروش در اختیار دارند، ما انتظار داریم که این کسری عرضه تا ژانویه ادامه پیدا کند». به همین دلیل، فروشندگان زغال‌سنگ کک‌شو، اطمینان دارند که افزایش قیمت اخیر، ادامه خواهد داشت.

از سوی دیگر، به‌دلیل افزایش قیمت ایجاد شده نسبت به هفته گذشته، خریداران از انجام معامله مطمئن نیستند. همچنین عدم اطمینان از تغییرات آب و هوایی بندر کوئینزلند در 3 ماهه نخست سال بعد، عامل مهمی است که ذهن خریداران را به خود مشغول کرده است.

در همین حین، افزایش تقاضا برای کک متالورژیکی تولید شده در چین، سبب شده که مبالغ پیشنهاد شده برای این ماده در بندر صادراتی چین، افزایش داشته باشد. قیمت کک متالورژیکی با استحکام پس از احیای 65 درصد که حاوی 12.5 درصد خاکستر بوده و اندازه ذرات آن بین 30 تا 90 میلی‌متر است، حدود 30 دلار بر تن نسبت به هفته گذشته، رشد قیمت داشت. بخشی از این افزایش قیمت، نتیجه کاهش تولید چین بوده است. همچنین سود بالای فولادسازان، سبب شده که علی‌رغم افزایش قیمت کک، همچنان به خرید خود ادامه دهند و قیمت این ماده خام فولادسازی را بالاتر ببرند. تحلیل دیگری که برای افزایش قیمت کک متالورژیکی می‌توان بیان کرد، این است که قیمت کک در اکتبر، افت شدیدی داشته است و افزایش قیمت دیده شده در بازار فعلی، صرفا تصحیح قیمتی این ماده است.

عناوین برگزیده