تاریخ: ۰۲ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۰۸
بازدید: ۳۶۱
کد خبر: ۸۴۷۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
ناصر تقی زاده تشریح کرد:

زنگ خطر کمبود سنگ‌آهن

می متالز - مدیرعامل گل گهر با اشاره به بازدید اخیر اعضای شورای عالی معادن از گل‌گهر می‌گوید با توجه به ایجاد زنجیره ارزش افزود سنگ‌آهن در برخی نقاط کشور، زنگ خطر کمبود سنگ‌آهن برای کارخانه‌های فولاد به صدا درآمده و باید جلوی صادرات سنگ‌آهن و کنسانتره گرفته شود.
زنگ خطر کمبود سنگ‌آهن

به گزارش می متالز، ناصر تقی زاده با بیان مطلب فوق اظهار کرد: ظرفیت تولید کنسانتره در شرکت گل گهر و گهر زمین در حال حاضر حدود 20 میلیون تن است که طی یکسال آینده به 23 میلیون تن خواهد رسید که این میزان تولید سالیانه 35 تا 40 میلیون تن سنگ‌آهن نیاز است.

او ادامه داد: طبق بررسی‌هایی که در گذشته توسط شرکت Hatch انجام شده، در مقطع کنونی منطقه به سرعت و طی سه سال آینده با کمبود سالیانه 10 میلیون تن و از 8 سال به بعد با کمبود 15 تا 20 میلیون تن در سال روبرو خواهد بود.

مدیرعامل معدن گل گهر افزود: این در حالی است که در برنامه استخراج روباز از پیت بزرگ معدن یک نیز منظور شده که به علت نسبت بالای باطله برداری و نیاز به برداشت بیش از یک میلیارد تن باطله هنوز اقتصادی بودن آن نسبت به خرید و یا استخراج از سایز معادن به طور کامل مشخص نشده است.

او ادامه داد: با توجه به میزان سرمایه‌گذاری انجام شده و در دست اقدام در گل‌گهر و شرکت‌های همگروه مربوط به طرح‌های 5-4 سال گذشته تا کنون حدود 32 هزار میلیارد تومان است و در صورتی که فکری برای تامین خوراک کارخانه‌ها نشود این سرمایه عظیم بلا استفاده و اشتغال بیش از 12 هزار نفر در منطقه گل گهر دچار مشکل خواهد شد.

تقی زاده افزود: به همین دلیل ما این هشدار را به وزارت صنعت مطرح کردیم و امیدواریم راهکاری برای حل این معضل پیدا شود. اما راهکارهایی که به صلاح است برای کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت انجام شود و می‌تواند کمکی به رفع مشکل کمبود سنگ‌آهن کند، فروش سهمیه سنگ ایمیدرو از معدن 3 به شرکت گل گهر، از صادرات سنگ خام به صورت کامل جلوگیری شود در این صورت گل گهر خریدار سنگ‌های صادراتی خواهد بود و اینکه کمک و پشتیبانی از گل گهر از طریق واگذاری پهنه‌های مستعد سنگ‌آهن و رفع مشکلات معارضان در پهنه‌های واگذار شده یا مشارکتی صورت گیرد. 

عناوین برگزیده