تاریخ: ۰۲ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۳۴
بازدید: ۱۵۳۱
کد خبر: ۸۴۸۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
میرمحمدی خبر داد:

برنامه تولید 2 میلیون تن گندله در فولادسنگان تا پایان 96

می متالز - سید محسن میرمحمدی مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان گفت: تنها منبع آب موجود برای صنایع سنگان، آب دشت زوزن است که از نظر فنی و زمان اجرا محتمل ترین و قابل دسترس ترین منبع آب برای برطرف کردن نیاز صنایع است.
برنامه تولید 2 میلیون تن گندله در فولادسنگان تا پایان 96

به گزارش می متالز، سید محسن میرمحمدی - مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان - در گفت و گویی به سوالات مطرح شده پاسخ گفت که مشروح آن به قرار زیر است:

درباره آخرین وضعیت تولید در گندله سازی شرکت فولاد سنگان توضیح بفرمایید.

نخستین و بزرگترین پروژه گندله سازی در شرق کشور مربوط به گروه فولاد مبارکه است که در دوره دولت یازدهم به بهره برداری رســیده و تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار تن گندله را تولید و تحویل صنایع فولادی داده اســت. پیش بینی ما این است که علیرغم مشکلات مربوط به حمل کنسانتره بتوانیم تا پایان امسال بالغ بر ۱.۵ میلیون تن تولید داشته باشیم و اگر بتوان کنسانتره بیشتری را تامین کرد، این میزان تولید را می توان به ۲ میلیون تن هم رساند. به عبارت دیگر در شش ماهه نخست تولید فولاد سنگان در صورت تامین نیازهای کنسانتره، آمادگی رسیدن به 80 درصد ظرفیت اسمی خود را خواهیم داشت. 

درباره آخرین وضعیت تامین زیرساخت های موردنیاز پروژه های زنجیره فولاد در منطقه به ویژه شرکت فولاد سنگان توضیح بفرمایید.

برای اجرای یک برنامه تولید پایدار نیاز به زیرســاخت های قابل اطمینان در حوزه های مختلف داریم که متاســفانه در منطقه ســنگان درخصوص تامین آب این امر محقق نشده است اما در مورد سایر موارد مانند برق و گاز طبق گزارش ها به نتایج مطلوبی رسیده ایم. در حوزه گاز که فولاد مبارکه فاز نخست آن را بر عهده گرفت، عملیات احداث مسیر ۳۵ کیلومتری، اجرای ایستگاه ۱۰۰ هزار مترمکعبی و انتقال گاز در ۲۰ فروردین ۹۶ به داخل محوطه این شرکت انجام شد. فاز دوم نیز توسط شرکت زیرساخت در حال اجرا است و امیدواریم تا پایان امسال با هزینه برآوردی ۶۰ میلیارد تومان به اتمام برسد. در حوزه برق هم عمده تجهیزات پست ۴۰۰ به ۳۳ وارد کشور شده است و عملیات خط انتقال ۱۴ کیلومتری هم بخش عمده آن انجام شده است. امیدواریم این پروژه نیز همزمان با پروژه گاز تا پایان امسال به اتمام برسد. در حوزه ریلی هم بخش دو خطه کردن توسط ایمیدرو در حال پیگیری است اما شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان به علت نیاز به حمل گندله و دریافت کنسانتره توسط ریل نسبت به اجرای یک شبکه ۱۵ کیلومتری اقدام کرده است که حدود ۵.۵ کیلومتر آن در فاز نخست اجرایی شده است و به شبکه ریلی سراســری وصل شده است و فاز دوم آن هم تا پایان امسال زیرسازی آن به اتمام و عملیات روسازی آن تا اردیبهشت ۹۷ محقق می شود. برآورد هزینه این پروژه حدود ۳۰ میلیارد تومان اســت. در حوزه تامین آب متاسفانه تاکنون اختصاص قابل توجهی از ســوی وزارت نیرو صورت نگرفته و با توجه به برنامه زمان بندی اجرای این پروژه که حدود ۲ سال برای آن باید پیش بینی کرد، امکان بهره برداری از پروژه های کنسانتره را در زمان مورد نظر با ابهام  مواجه نموده است.   

درباره آخرین وضعیت اجرای پروژه کنسانتره سازی شرکت هم توضیح بفرمایید.

پروژه کنسانتره سازی فولاد ســنگان هزینه ای بالغ بر ۱۲هزار میلیارد ریال با لحاظ زیرســاخت ها را به خود اختصاص خواهد داد و تاکنون حدود ۶۵ درصد پیشــرفت فیزیکی داشته و طبق برنامه در سال ۹۷ شاهد راه انــدازی آن خواهیم بود. حــدود 80 درصد تجهیزات خارجی این پروژه وارد کشور شده است و کلیه کارگاه های ساخت داخل فعال هستند و از ســه ماهه سوم امسال فعالیت هــای ســایت به میــزان ۱۰۰ درصــد نسبت به ماه های قبل از آن افزایش خواهد یافت.

 کنسانتره موردنیاز واحد گندله سازی را در حال حاضر از کدام منابع تامین می کنید؟

امکان بهره برداری به موقع از پروژه ۵ میلیون تنی کنسانتره سازی با توجه به عدم تخصیص منابع آبی لازم در حال حاضر با مشکل مواجه بوده و لذا شــرکت فولادمبارکه با لحاظ محدودیت های مذکور اقدام به راه اندازی پروژه گندله سازی خود با توجه به منابع کنســانتره موجود در منطقه نمــود و درحال حاضر نیز بخش عمده ای از کنســانتره مورد نیاز خود را از محصولات شــرکت توسعه ملی و احیای سپاهان تامین خواهد نمود.

سناریوهای تامین آب مورد نیاز صنایع سنگان کدامند؟

تامین آب از دریای عمان به جهت حجم زیاد ســرمایه گذاری و زمان طولانی جهت اجرایی شــدن آن، نمی تواند به عنوان یک راهکار برای صنایع مطرح شود لیکن صنایع به جهت استفاده از منابع مذکور می توانند به عنوان یکی از مشتریان بالقوه این پروژه ملی محسوب شوند. درخصوص استفاده از پساب مشهد نیز دو مشکل وجود دارد. یکی مشکلاتی مانند مسیر اجرای پروژه، وجود زمین های معارض و اختلاف ارتفاع است و مشکل دیگر مربوط به مسائل منطقه ای و اجتماعی است که ریسک اجرای این پروژه را به شــدت بالا برده است و از سوی دیگر حداقل زمان موردنیاز برای اجرای این پروژه ۵ سال می باشد. بنابراین نمی توان به این پروژه نیز امید زیادی داشــت. به نظر مشــاوران آبی در منطقه ســنگان و گزارش های تهیه شده و مدارک و مستندات موجود در وزارت نیرو، تنها منبع آب موجود برای صنایع ســنگان، آب دشت زوزن اســت که هم از نظر اجرایی و فنی و هم از نظر زمان اجرا محتمل ترین و قابل دسترس ترین منبع آب برای برطرف کردن نیاز صنایع است.

وضعیت تامین نیروی انسانی شرکت فولاد سنگان چگونه است؟

هم اکنون برای اجرای پروژه حدود ۶۵۰ نفر در ســایت حضور دارند که ماه آینده این تعداد به ۱۰۰۰ نفر خواهد رسید و تا پایان پروژه نیز بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ نفر در سایت مشغول بکار خواهند بود. 80 درصد نیروهای جذب شده، بومی هستند. نیروی انسانی به عنوان منابع ســرمایه ای برای این شرکت محسوب شده و به همین علت نیروهای مورد نیاز خود را از طریق فرآیند تخصصی جذب کرده و از ابتدای فرآیند استخدام از بالاترین استانداردهای آموزشــی جهت افزایش کارایی و بهره وری پرسنل خود اقدام نموده که امیدواریم با تربیت نیروی انسانی متخصص بتوانیم تولید پایداری را در منطقه به وجود آورده و فرهنگ تولید و صنعت را در منطقه ایجاد کنیم.

و نقطه نظرپایانی...

در اینجا باید از حمایت های بی دریغ جناب آقای دکتر سبحانی، ریاست محترم سازمان ایمیدرو، همراهی مقامات استانداری و نماینده محترم شهرستان خواف تشکر نموده و امیدوار هستیم با این همراهی مسیر پیشرفت صنعت در منطقه سنگان به سرعت هموار شده و بتوانیم شاهد بهره برداری از کلیه پروژه های در حال ساخت در منطقه سنگان باشیم که حاصل آن رونق اقتصادی برای منطقه، استان و کشور خواهد بود.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده