تاریخ: ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۴۰۰
کد خبر: ۸۴۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل فولاد متیل :

فولادمبارکه به بازار۴۰۰ میلیون نفری می رسد/ اثر رشد ارز بر بازار و پیش بینی آینده

می متالز - مدیرعامل فولاد متیل با اعلام اثر رشد ارز بر بازار فولاد و پیش بینی آینده قیمت گفت: دستیابی به بازار ۴۰۰ میلیون نفری منطقه تا سال ۱۴۰۴ یکی از برنامه های راهبردی به عنوان مسئول اصلی شبکه توزیع فولاد مبارکه است .
فولادمبارکه به بازار۴۰۰ میلیون نفری می رسد/ اثر رشد ارز بر بازار و پیش بینی آینده

علی بیات ماکو با اشاره به اینکه هلدینگ فولاد متیل مسئول شبکه توزیع مرکز خدمات فولاد مبارکه در سراسر ایران است، گفت: فولاد مبارکه از دو گروه مشتری عمده و خرد برخوردار است که مشتریان عمده به صورت مستقیم از طریق معاونت فروش خرید می کنند اما مشتریان خرد این شرکت از طریق مرکز خدمات فولاد مبارکه که در اقصی نقاط کشور و در مراکز استانها ایجاد شده اند، خرید خود را انجام می دهند.

وی شرکت های صنایع کاوه، آهن و فولاد طوس، آهن و فولاد اصفهان، فولاد درخشان اراک و فولاد سهند را از جمله مراکز خدماتی (سرویس سنترهای) فولاد مبارکه برشمرد که اغلب آنها به خطوط راه آهن متصل هستند و تصریح کرد: همچنین در مازندران، یزد، کرمان و اهواز نیز مراکز خدمات بزرگ ایجاد شده اند.به عنوان مثال محصولات مبارکه از کارخانه به وسیله واگن به مراکز خدمات منتقل شده و از این پتانسیل میتوانیم در حمل ترکیبی استفاده کنیم.

مدیرعامل فولاد متیل در خصوص صادرات محصولات مبارکه از سوی شرکت های زیر مجموعه این شرکت، افزود: طی سال ۲۰۱۶ شرکت پاسیفیک وابسته به فولاد متیل بیش از ۲۰۰ هزار تن محصولات مبارکه و هرمزگان را به ترکیه، تایلند و کشورهای جنوب خلیج فارس صادر کرد.

بیات ماکو تصریح کرد: صادرات به کانادا نیز در دستور کار شبکه توزیع ما قرار دارد، اما تا کنون مشکلات بانکی به صورت کامل مرتفع نشده و همچنان در بازرگانی خارجی از جمله با کشورهای حوزه خلیج فارس با این مشکلات مواجه هستیم، گشایش خوبی نیز برای فعالیت مالی با بانک های ایتالیایی صورت گرفته که از نتایج برجام محسوب می شود.

وی ادامه داد: آهن و فولاد اصفهان به دلیل برخورداری از موقعیت استراتژیک مناسب می تواند به عنوان انبار فولاد مبارکه مورد استفاده قرار گیرد، چراکه فولاد مبارکه به طور مداوم در حال توسعه است.همچنین می تواند به عنوان انبار اسلب و محصولات فولاد مبارکه مورد استفاده قرار بگیرد، از این رو به عنوان بندر خشک برای فولاد مبارکه هدف گذاری شده است.

بیات ماکو تصریح کرد: هم اکنون مطالعاتی نیز در بخش هایی از کشور از جمله بندر چابهار در راستای برنامه های توسعه ای فولاد متیل صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه هدف شرکت، دستیابی به بازار منطقه طی ۵ سال آینده است، گفت: به همین منظور برای بازار عراق، بخشی از ترکیه، افغانستان، پاکستان، کشورهای شمالی و حاشیه خلیج فارس برنامه ریزی صورت گیرد. شبکه توزیع فولاد مبارکه (مرکز خدمات) آمادگی دارد از ظرفیت های موجود در لوله سازی و پروفیل سازی استفاده کرده و با آنها همکاری کند،البته به شرط آنکه این همکاری به صادرات محصول منجر شود.

به گفته بیات ماکو، سرویس سنترهای فولاد مبارکه در حال بازنگری در برنامه های خود هستند، چراکه هم اکنون در بخش خصوصی رقبایی داریم که باید نسبت به آنها پیشروتر باشیم.

وی تاکید کرد: فولاد مبارکه و زیرمجموعه های این شرکت به علت فضای رقابتی، کاملاً شفاف عمل می کنند، از این رو فرار مالیاتی نیز ندارند اما برخی از شرکتهای رقیب، قانون گریزند و پایبند به پرداخت های قانونی و مالیات بر ارزش افزوده نیستند و این امر رقابت را برای ما مشکل می کند.

مدیرعامل فولاد متیل اظهار داشت: پرداخت در نظام مالیاتی باید عادلانه ، قاطع و از تمام شرکتها اخذ شود، چراکه معتقدیم کشور باید با منابع مالی ناشی از مالیات اداره شود و درآمدهای نفتی و سایر درآمدها برای توسعه زیرساخت ها استفاده شود.

سیستم نرخ گذاری فولاد مبارکه کاملاً علمی

بیات ماکو در خصوص انتقادات به قیمت محصولات فولاد مبارکه در بازار ، تصریح کرد: انتظار داریم بخش های دیگر صنعتی از فولاد مبارکه به عنوان شرکتی پیشرو دفاع کنند، چراکه فولاد مبارکه یعنی فولاد ایران که بیش از ۵۰ درصد تولید فولاد کشور را بر عهده دارد و طرح های توسعه و فعالیت های این مجموعه اگر بی نظیر نباشد، در داخل کشور کم نظیر است.

وی بیان کرد: فولاد مبارکه یک برند بین المللی است و سیستم نرخ گذاری فولاد مبارکه کاملاً علمی، بر اساس قیمت های روز و متأثر از قیمت های جهانی است. قیمت محصولات صادراتی فولاد مبارکه کاملاً با قیمت های جهانی رقابت می کند.

اثر رشد ارز بر بازار فولاد و پیش بینی آینده قیمت

مدیرعامل فولاد متیل در خصوص تأثیر رشد نرخ ارز بر بازار فولاد نیز گفت: بر اساس نظر کارشناسان، نرخ ارز باید با تورم داخلی افزایش پیدا می کرد که این اتفاق محقق نشده است، از سویی دیگر تحولات جهانی نیز از جمله نرخ طلا، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و همچنین نرخ برابری دلار با سایر ارزها موجب بر هم زدن موازنه جهانی شد که مجموعه این عوامل در رشد نرخ ارز در داخل کشور تأثیرگذار بوده است.

بیات ماکو با اشاره به پیش بینی قیمت ها در بازار فولاد کشور گفت: با توجه به شرایط حاکم، پیش بینی می شود قیمت فولاد از روند رو به رشد ملایمی تا پایان سال برخوردار شود.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده