تاریخ: ۰۳ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۱۳
بازدید: ۷۹۱
کد خبر: ۸۴۹۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کسری عرضه و افزایش تقاضای چین، قیمت فرو-وانادیم را بالا نگه خواهد داشت

می متالز - افزایش قیمت فرو-وانادیم که از آغاز 2016، شروع شد، به‌دلیل افزایش مقدار مقرر شده وانادیم در میل‌گردهای فولادی چین و همزمان کاهش عرضه آن اتفاق افتاد. پیش‌بینی می‌شود که قیمت بالای این ماده تا ما‌ه‌های نخست 2018 ادامه یابد.
کسری عرضه و افزایش تقاضای چین، قیمت فرو-وانادیم را بالا نگه خواهد داشت

به گزارش می متالز، افزایش قیمت فرو-وانادیم در 2 سال اخیر، سبب شد که به تحلیل این فروآلیاژ بپردازیم. برای بررسی بهتر، در نمودار 1، قیمت فرو-وانادیم اروپا حاوی حداقل 78 درصد وانادیم، آورده شده است.

مطابق نمودار دیده می‌شود که پس از کاهش شدید قیمت فرو-وانادیم اروپا در فصل آخر سال 2015 (حدود 13 دلار بر کیلوگرم)، این فروآلیاژ، خصوصا از اوایل سال 2016، رشد قیمتی خود را شروع کرد. این افزایش به حدی بود که در طول سال 2016 و حتی نیمه نخست امسال، قیمت آن به حدود 20 تا 26 دلار بر کیلوگرم رسید و در 3 ماهه سوم امسال، قیمت فرو-وانادیم با یک جهش قیمتی به حدود 50 دلار بر تن رسید. صنعت وانادیم با تعدادی عامل مهم رو‌به‌رو است که سبب شدند این فلز، در نیمه دوم سال 2017، رشد بالای قیمتی داشته باشد. در ادامه به دلایل این افزایش قیمت پرداخته شده است.

از آن‌جا که مهم‌ترین کاربرد فرو-وانادیم، استفاده در تولید انواع مختلف فولاد است، مانند هر فروآلیاژ دیگری، تقاضای آن بستگی زیادی به بازار فولاد دارد. تولید فولادسازان چینی امسال، با رشدی چشم‌گیر همراه بود و به رکورد جدیدی دست یافت. رشد تولید فولاد چین، به افزایش تقاضای وانادیم کمک شایانی کرد. عامل دیگری که سبب شد تقاضای وانادیم افزایش یابد، افزایش مقدار مقرر شده وانادیم در میل‌گردهای چینی است که همچنان نیز ادامه دارد. این بالا رفتن ادامه‌دار سطح وانادیم الزامی، سبب خواهد شد که مصرف وانادیم چین، حدود 30 درصد افزایش پیدا کند و به 10 هزار تن در سال برسد.

همزمان با افزایش تقاضای چین برای وانادیم، تولید این کشور، در حال کاهش است. در راستای اصلاحات در نظر گرفته شده برای بخش تولید چین، دولت این کشور، در حال تعطیل کردن صنایع آلاینده است. از همین رو، واحدهای تولیدکننده وانادیم، به‌دلیل بازرسی‌های زیست‌محیطی، در حال بسته شدن هستند و همین موضوع، باعث تضعیف بخش عرضه شده است و به تبع آن قیمت وانادیم را بالاتر رفته است. عامل دیگری که باعث شده تولید وانادیم چین کاهش یابد، ممنوعیت واردات سرباره‌ها و پسماندهای حاوی وانادیم است که منبع مهمی برای تولید اکسید وانادیم در چین به‌شمار می‌‌روند. همین کاهش عرضه شدید در بازار چین، سبب شد که قیمت جهانی وانادیم در فصل آخر امسال، بالاتر از 3 ماهه قبل باشد.

احتمال تصحیح قیمت وانادیم (آن هم زمانی که تا این اندازه افزایش قیمت داشته) و صحبت درباره اینکه این افزایش قیمت، تنها یک اتفاق گذرا بوده یا قرار است همچنان ادامه داشته باشد، همه و همه به میزان عرضه این محصول و یافتن جایگزین برای آن بستگی دارد. پیش‌بینی متال بولتن حاکی از این است که فرآیند تهیه وانادیم از سرباره و پسماندهای حاوی آن، افزایش خواهد یافت و این افزایش عرضه، به تصحیح قیمت کمک خواهد کرد. باید در نظر داشت که تصحیح قیمت فرو-وانادیم با تأخیر همراه خواهد بود. این تأخیر، ناشی از فاصله زمانی بین عملیات فرآوری وانادیم و تجارت آن است.

راه دیگری که پیش روی خریداران فرو-وانادیم خواهد بود، استفاده از فرو-نیبیوم است که می‌تواند به جای فرو-وانادیم به کار گرفته شود. با این همه، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که نهایتا 20 تا 25 درصد از تقاضای فرو-وانادیم، به سمت استفاده از فرو-نیبیوم خواهد رفت. دلیل این استقبال کم، این است که استفاده از این فروآلیاژ، کیفیت فولاد به‌دست آمده را به‌شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد و فولاد را شکننده خواهد کرد.

از آن‌جایی که به‌نظر می‌رسد، راه حلی برای کسری عرضه فعلی فرو-وانادیم وجود نداشته باشد، پیش‌بینی می‌شود که قیمت این فروآلیاژ، حداقل تا 3 ماه آینده، بالا باقی بماند.

عناوین برگزیده