تاریخ: ۰۳ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۱۶
بازدید: ۸۷
کد خبر: ۸۴۹۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

تولیدکنندگان بزرگ، بازار فولاد را گرم کردند

می متالز - پس از چندین هفته که معاملات فولاد با سختی انجام می‌شد و بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ در این بازار محصولات خود را عرضه نمی‌کردند، شرکت‌های بزرگ فولادی با عرضه‌ محصولات خود تا حد زیادی بازار را گرم کردند و بخش تقاضا نیز بسیار داغ بود. به‌طوری که با عرضه 167 هزار تنی محصولات فولادی، 232 هزار تن تقاضا به ثبت رسید و این موضوع نشان می‌دهد که بخش تقاضا مشتاق عرضه محصولات است.
تولیدکنندگان بزرگ، بازار فولاد را گرم کردند

به گزارش می متالز، بازار محصولات فولادی در پاییز نسبت به فصول دیگر تا حدی سرد می‌شود و به‌دلیل راکد شدن ساخت‌وساز و فعالیت‌های عمرانی، مصرف و تقاضای فولاد در بسیاری از کشورها کاهش می‌یابد. در عین حال برای جلوگیری از آلودگی هوا، بسیاری از کشورها تولید فولاد خود را به‌ویژه در واحدهای آلاینده کاهش می‌دهند. در نتیجه پاییز از منظر بسیاری از فعالان بازار فولاد، فصل مناسبی برای انجام معاملات نیست؛ چرا که بنا به‌دلایل یاد شده قیمت محصولات فولادی نیز کاهش می‌یابد.

بازار فولاد در ایران نیز با چنین وضعیتی مواجه است و در واقع این بازار از ابتدای پاییز با کاهش عرضه و معاملات مواجه شده بود. در عین حال تولیدکنندگان بزرگ نیز به‌صورت یک خط در میان به عرضه محصولات خود در بورس کالا می‌پرداختند. این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد که در بخش تقاضا هیچ کمبودی وجود نداشت و همواره پس از عرضه محصولات مختلف فولادی، تقاضای فراوانی وجود داشته است.

نمودار 1 نیز حاکی از آن است که طی هفته گذشته یعنی از 18 تا 23 آذر ماه، 167 هزار تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه شد که تقاضایی در حدود 232 هزار تن داشت. در عین حال 162 هزار تن محصول فولادی نیز مورد معامله قرار گرفت. سبد میلگرد و تیرآهن از سوی ذوب آهن، محصولی بود که بیشترین متقاضی و معامله را به خود اختصاص داده بود. این محصول به میزان 47 هزار تن عرضه شد که تقاضایی در حدود 94 هزار تن داشت و این موضوع نشان داد که بازار تشنه محصولات طویل شده است. در نهایت تمامی این محصول مورد معامله قرار گرفت. ورق سرد نیز از سوی شرکت فولاد مبارکه به میزان 46 هزار تن عرضه شد که به همین میزان تقاضا داشت و معامله نیز صورت گرفت. شمش بلوم از سوی مجتمع فولاد خراسان و فولاد خوزستان به میزان 37 هزار تن عرضه شد که تقاضایی در حدود 56 هزار تن داشت، اما در نهایت 34 هزار تن از این محصول فروش رفت. 27 هزار تن ورق گرم نیز از سوی فولاد مبارکه در بازار عرضه شد که به همین میزان تقاضا داشت و فروش رفت.همچنین 5 هزار تن ورق گالوانیزه و 2 هزار و 350 تن ورق‌ قلع‌اندود فولاد مبارکه نیز مورد معامله قرار داد. در نهایت نیز یک هزار و 200 تن عرضه تیرآهن گروه ملی صنعتی فولاد ایران بدون متقاضی و معامله باقی ماند.

عناوین برگزیده