تاریخ: ۰۳ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۴۲
بازدید: ۳۲۳
کد خبر: ۸۴۹۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
با توجه به کاهش بودجه عمرانی سال ۹۷ و شرایط بازار صنعت خاکستری

طرح جامع صنعت سیمان دوباره تدوین شود

می متالز - کاهش بودجه‌های عمرانی دولت برای سال آینده یکی از موضوع‌هایی است که می‌تواند مصالح ساختمانی را با رکودی بیش از پیش روبه‌رو کند.
طرح جامع صنعت سیمان دوباره تدوین شود

به گزارش می متالز، در این بین صنعت سیمان نیز متاثر از این موضوع با رکودی بیشتری روبه‌رو خواهد بود؛ بنابراین برای این صنعت خاکستری که عرضه آن بیش از تقاضا شده و از سوی دیگر مهم‌ترین بازار صادراتی خود یعنی عراق را از دست داده است، باید به‌دنبال راهکارهایی تازه بود. عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان معتقد است با توجه به شرایط صنعت سیمان درحال‌حاضر باید «طرح جامع صنعت سیمان» را دوباره تدوین کنیم.


راهکار خروج از رکود بازار سیمان

کاهش بودجه‌های عمرانی برای سال آینده می‌تواند تاثیر منفی برای بازار سیمان به همراه داشته باشد، زیرا هر سال بخشی از سیمان تولیدی به پروژه‌های عمرانی اختصاص می‌یافت؛ از این‌رو طبیعی است با کاهش پروژه‌های عمرانی مصرف سیمان نیز با کاهش روبه‌رو شود. این موضوع را دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان عنوان کرد و گفت: با کاهش بودجه‌های عمرانی مصرف سیمان نیز کاهش می‌یابد. عبدالرضا شیخان در پاسخ به این پرسش که با چه راهکارهایی می‌توان به‌دنبال رونق بازار سیمان برای سال آینده بود، افزود: موضوع بازسازی بافت‌های فرسوده به‌طور جدی‌تر در حال پیگیری و مطرح شدن است؛ بنابراین با بازسازی بافت‌های فرسوده می‌توان بازار بهتری برای سیمان متصور بود. وی در پاسخ به این پرسش که سال آینده تا چه اندازه می‌توان به سمت صادرات پیش رفت، خاطرنشان کرد: راهکارهای صادراتی برای سال آینده بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به مشکل اصلی صنعت سیمان عنوان کرد: واقعیت این است که ظرفیت بالایی – حدود ۸۳ میلیون تن- در صنعت سیمان کشور ایجاد شده که در عمل این ظرفیت قابل استفاده نیست و درصد بالایی از این ظرفیت خالی باقی مانده است. شیخان در ادامه با اشاره به نرخ سیمان در شرایط کنونی، اظهار کرد: با توجه به نبود تقاضا، سیمان با نرخ پایین عرضه می‌شود و این مسئله باعث شده کارخانه‌ها با مشکل کمبود نقدینگی روبه‌رو شوند. وی در ادامه با اشاره به راهبردی که در صنعت سیمان باید در نظر گرفت، تاکید کرد: با توجه به واقعیت‌های صنعت سیمان باید به‌دنبال راهبردی در جهت تنظیم و ایجاد تعادل در بازار این صنعت بود تا بتوان به نرخ واقعی سیمان نزدیک شد، بنابراین با توجه به رکود فعلی باید میزان تولید را کاهش داد.شیخان در ادامه یادآور شد: قیمت‌های ارائه شده در بازار، قیمت‌های پیشنهادی است و این موضوع تا حدی سبب شده این قیمت‌ها به نسبت عرضه و تقاضا در بازار متعادل باشد.


ضرورت تدوین دوباره یک طرح

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به این موضوع که باید روی طرح جامع سیمان دوباره کار کرد، گفت: چند سال گذشته طرح جامع سیمان تدوین شد، البته زمانی‌که این طرح عنوان و مطرح شد تقاضا بیش از تولید و بازار با کمبود عرضه روبه‌رو بود؛ در حالی که هم‌اکنون تولید بالا و تقاضای پایین در بازار داریم؛ بنابراین باید بازنگری دوباره‌ای روی طرح جامع سیمان داشته باشیم و براساس شرایط موجود دوباره یک طرح جامع سیمان تازه تدوین کنیم تا به اهداف تعیین‌شده در این صنعت خاکستری برسیم.شیخان در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه سهمیه‌ بندی‌های صنعت سیمان می‌تواند به ایجاد تعادل در این صنعت کمک کند، بیان کرد: در این‌باره باید به اصطلاح «تنظیم بازار» اشاره کرد، زیرا دلیلی وجود ندارد که در شرایط نبود تقاضا، تولید بالایی داشته باشیم. از آنجا که انباشت سیمان امکان‌پذیر نیست، باید به اندازه مورد نیاز سیمان تولید کرد؛ از این‌رو مجبور هستیم تنها کلینکر که به‌عنوان ماده اولیه در تولید سیمان به کار می‌رود، تولید کنیم و این موضوع سبب هدررفت سوخت می‌شود. از این‌رو، بنا بر تشخیص و نیاز داخلی و صادراتی باید تولید سیمان داشت که البته تا اندازه‌ای بیش از نیاز در حال تولید هستیم.وی در ادامه خاطرنشان کرد: تا پیش از این بیشترین میزان سیمان تولیدی کشور به عراق صادر می‌شد که درحال‌حاضر این بازار را از دست داده‌ایم. شیخان در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان برخی واحدهای تولیدی را به تامین نیاز داخل و برخی را نیز به صادرات اختصاص داد، گفت: قیمت‌های داخلی و صادراتی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند، اگر صادرات برای یک واحد بهتر باشد، آن واحد به سمت صادرات گرایش پیدا خواهد کرد. از آنجا که سیمان کالایی حجیم و کم‌ارزش است به همین دلیل صادرات آن زمانی به‌صرفه خواهد بود که هزینه‌های حمل‌ونقل آن کمترین میزان باشد؛ بنابراین صادرات آن برای کشورهای همسایه به‌صرفه است. البته به نظر می‌رسد بازسازی عراق و سوریه که به‌زودی در منطقه اتفاق می‌افتد، تقاضای سیمان را افزایش می‌دهد.


مصرف سیمان بیشتر تحت‌تاثیر بخش خصوصی

برخی کارشناسان صنعت سیمان معتقدند کاهش بودجه‌های عمرانی دولت می‌تواند در برخی جنبه‌ها تاثیر منفی بگذارد، اما با تحرک در بخش خصوصی و به‌ویژه مسکن می‌توان شاهد تحرک در بازار سیمان بود. در این‌باره حسن صباغیان‌بیدگل، کارشناس صنعت سیمان اظهار کرد: به‌طور طبیعی زمانی که بودجه‌های عمرانی کاهش پیدا می‌کند ساخت‌وساز و به‌دنبال آن مصرف سیمان نیز کاهش می‌یابد. صباغیان‌بیدگل در ادامه توضیح داد: کاهش بودجه‌های عمرانی برای بخش‌های دولتی و سازمان‌هایی است که از بودجه دولتی بهره‌مند می‌شوند، اما در بخش خصوصی ساخت‌وسازها با توجه به شرایطی که پیش‌بینی می‌شود تا حدی در حال خروج از رکود است؛ بنابراین مصرف سیمان در بخش خصوصی تحت‌تاثیر شرایط بازار و در بخش عمومی و دولتی متاثر از بودجه است که با توجه به کاهش بودجه، مصرف مصالح ساختمانی در بخش دولتی نیز کاهش پیدا می‌کند، اما به هر صورت در بخش خصوصی مصرف همچنان ادامه دارد و در حوزه مسکن شاهد تحرکاتی در بازار هستیم.وی در پاسخ به این پرسش که تا چه حد خروج مسکن از رکود محتمل است، گفت: در بازار مسکن تا حدی با افزایش نرخ روبه‌رو شده‌ایم، حتی نسبت به دو ماه پیش در این بازار ۵ تا ۶ درصد افزایش نرخ داشته‌ایم؛ این در حالی است که سال‌های گذشته در آغاز فصل سرما با این افزایش نرخ روبه‌رو نبوده‌ایم و این به معنای رونق در بخش ساخت‌وساز است، زیرا قیمت‌ها هم در بخش زمین و هم در بخش مسکن در حال افزایش است و طبیعی است با این روند، مصرف سیمان نیز افزایش پیدا کند.


احتمال افزایش صادرات سیمان

این کارشناس سیمان در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه می‌توان به سمت صادرات سیمان پیش رفت، گفت: مقصدهای صادراتی سیمان درحال‌حاضر در حد بازارهایی مانند عمان و قطر است. در راستای آمادگی قطر برای مسابقه‌های جام‌جهانی به‌عنوان میزبان این مسابقه‌ها، برخی شرکت‌های سیمانی ایران با قطری‌ها وارد مذاکره شده‌اند؛ از این‌رو احتمال صادرات بالایی برای سیمان سفید و سیاه به این کشور وجود دارد. صباغیان‌بیدگل درباره بازار عراق عنوان کرد: بازار عراق را به‌دلیل تصمیم‌گیری‌های دولت عراق در قبال واردات ایران به این کشور، از دست داده‌ایم و تنها امکان فروش کلینکر به عراق وجود دارد. عراق در حال ساخت کارخانه‌های سیمان است. وی در پایان تاکید کرد: امیدواری دیگر صنعت سیمان، بازسازی سوریه است که احتمال صادرات سیمان به این کشور را افزایش می‌دهد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده