تاریخ: ۰۴ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۷:۲۷
بازدید: ۳۲۲
کد خبر: ۸۵۱۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
سهل‌انگاری سرویس استان‌های یک خبرگزاری؛

بی‌دقتی در تیتر یک مصاحبه

می متالز - سرویس استان‌های یک خبرگزاری، از قول مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان شرقی تیتر زده که: «مس سونگون آذربایجان شرقی مالیات پرداخت نمی‌کند»، اما بعد در متن خبر، پاسخ این تیتر را از زبان وی آورده که: «مس سونگون هیچ‌گونه بار مالیاتی ندارد».
بی‌دقتی در تیتر یک مصاحبه

به گزارش می متالز، در تاریخ 25 آذر 1396، مصاحبه‌ای با مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان شرقی در سرویس استان‌های خبرگزاری تسنیم منتشر شده که در آن به موضوع مالیات پرداخته شده است. تیتر این مصاحبه به نقل از «غلامرضا شریفی» مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان شرقی چنین است: «مس سونگون آذربایجان شرقی مالیات پرداخت نمی‌کند»؛ و از این تیتر چنین برداشت می‌شود که مس سونگون، فرار مالیاتی می‌کند! اما در ادامه مصاحبه، جواب این تیتر شبهه‌آمیز از زبان خود مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان شرقی آورده شده؛ آنجا که وی گفته: «مس سونگون هیچ‌گونه بار مالیاتی ندارد» و در پاسخ به این سؤال که مس سونگون مالیاتش را در کرمان پرداخت می‌کند، گفته: «مس سونگون مالیات عملکردی ندارد و کلاً در بحث صادرات فعالیت دارد که صادرات نیز معاف از مالیات است» و افزوده: «مس سونگون هیچ‌گونه بار مالیاتی ندارد که بگوییم در جای دیگر پرداخت می‌کند. این شرکت مالیات خود را قبلاً درخصوص آلایندگی در آذربایجان شرقی پرداخت می‌کرد و از زمانی که مشکل آلایندگی سونگون برطرف شده، مالیاتی متوجه این معدن نمی‌شود.»

در همین زمینه، معاون مالی و اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران، برای شفاف‌سازی بیشتر گفت: «شرکت ملی صنایع مس ایران، یکی از خوش‌حساب‌ترین شرکت‌هایی است که تمام حقوق حقه دولت را در زمان مقرر پرداخت می‌کند و از بابت مالیات بر درآمد، شرکت مس بدهی معوقی به سازمان امور مالیاتی ندارد.»
«محسن بازارنوی» ادامه داد: «علاوه بر آن، کنسانتره تولیدی که در منطقه آذربایجان تولید می‌شود، تماماً صادر می‌شود که برابر قانون مالیات‌های مستقیم، این بخش از مالیات معاف است؛ سایر درآمدهای مشمول مالیات نیز در حساب‌های شرکت درج و مالیات آن در موعد مقرر پرداخت شده است.»
وی افزود: «مالیات مکسوره از حقوق پرسنل و همچنین مالیات بر ارزش افزوده و... نیز برابر قوانین و مقررات مربوط در موعد مقرر کسر و در وجه سازمان امور مالیاتی، پرداخت می‌شود.»

حال باید پرسید: خبرگزاری محترم تسنیم که بار مالیاتی نداشتن مس سونگون را از زبان مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان شرقی شنیده و منتشر کرده، چرا با سهل‌انگاری در تیتر این مصاحبه از قول وی نقل کرده که «مس سونگون آذربایجان شرقی مالیات پرداخت نمی‌کند» تا با تیتری ظاهراً درست، یک موضوع نادرست منتقل شود!؟
امیدواریم در ادامه کار این خبرگزاری و خاصه در انتخاب تیتر مطالب، کماکان شاهد دقت بیشتر همراه با رعایت امانت و انصاف و اخلاق باشیم.

منبع: مس پرس
عناوین برگزیده