تاریخ: ۰۶ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۶:۳۳
بازدید: ۶۶۶
کد خبر: ۸۵۸۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

آینده به سود فلز سرخ

می متالز - درحال‌حاضر روزهای پایانی امسال میلادی را سپری می‌کنیم و بسیاری از فعالان بازار همچون روال سال‌های قبل در انتظار پیش‌بینی‌های جدید از بازار فلزات هستند.
آینده به سود فلز سرخ

به گزارش می متالز، درحال‌ حاضر روزهای پایانی امسال میلادی را سپری می‌کنیم و بسیاری از فعالان بازار همچون روال سال‌های قبل در انتظار پیش‌بینی‌های جدید از بازار فلزات هستند.
یکی از بازارهای مهمی که می‌تواند سمت و سوی بسیاری از بخش‌های اقتصادی و حتی اقتصاد جهان را نشان بدهد بازار فلز سرخ است. از آنجا که مس در بیشتر صنایع کاربرد دارد، هر گونه کاهش یا افزایش مصرف آن نشان ‌دهنده ضعف یا قدرت اقتصاد است. به همین دلیل این فلز فشارسنج مناسبی برای بررسی دیگر فعالیت‌های اقتصادی بشمار می‌رود.
مس در امسال میلادی روزهای پررونقی را تجربه کرد بطوری که نرخ آن در اکتبر از ۷۰۰۰ دلار در تن عبور کرد و هرچند در این محدوده دوام زیادی نداشت اما در محدوده ۶۵۰۰ تا ۷۰۰۰ دلار در نوسان بود. یکی از عواملی که به رشد نرخ مس در ابتدای امسال میلادی منجر شد، اختلالات عرضه شامل اعتصاب در معدن اسکوندیدا متعلق به شرکت BHP و تعلیق صادرات کنسانتره از معدن گراسبرگ اندونزی بود که سبب بروز نگرانی‌ها در بازار شد.
از طرفی اخبار ممنوعیت واردات قراضه چین از سال آینده میلادی بهبود تقاضا، پیش‌بینی رشد چشمگیر تولید خودروهای برقی و تضعیف دلار، بر روند رو به رشد نرخ این فلز تاثیر گذاشت. مهم‌ترین خبر صنعتی امسال این بود که به زودی بازار خودروهای برقی در چین اوج می‌گیرد و این موضوع قابلیت افزایش تقاضای مس و دیگر فلزات را به دنبال خواهد داشت.
هر چه به پایان دهه جاری نزدیک می‌شویم انتظارها برای افزایش تقاضای مس بیشتر می‌شود چرا که روند رو به رشد تولید خودروهای برقی از یک سو و مشکلات مربوط به عرضه و سنگینی کفه بازار به سمت تقاضا از سوی دیگر گمانه‌زنی‌ ها برای رونق بازار مس را تقویت می‌کند.
البته نباید فراموش کنیم که احتمال زیادی برای راه‌اندازی برخی پروژه‌های تولید مس در سال ۲۰۱۸ میلادی وجود دارد. به عنوان نمونه پیش‌بینی شده تولید مس پرو رشد بیشتری را در سال میلادی آینده تجربه کند و چین به دلیل توسعه ظرفیت ذوب همچنان نقش کلیدی را در تولید مس تصفیه ‌شده برعهده خواهد داشت.
احتمال دارد طرح‌های شرکت گلنکور در آفریقا نیز در صورت تداوم رشد قیمت دوباره راه‌اندازی شوند. با این وجود روند رو به رشد تقاضا در سال میلادی پیش رو ادامه خواهد یافت و اگر روند تولید خودروهای برقی وارد فاز تازه‌ای شود شاهد کسری بازار نیز خواهیم بود. به طور کلی برآیند پیش‌بینی تحلیلگران برای سال ‌۲۰۱۸ میلادی گویای بهبود وضعیت عرضه و تقاضای مس خواهد بود.

عناوین برگزیده