تاریخ: ۰۸ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۹:۴۲
بازدید: ۲۱۰
کد خبر: ۸۶۲۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کنسانتره مولیبدن همچنان محبوب معامله‌گران است

می متالز - پس از وقفه‌ای یکی دو هفته‌ای در انجام معاملات کنسانتره مولیبدن و نبود تقاضا برای این محصول، به‌نظر می‌رسد که مجددا شاهد اقبال خریداران به این محصول استراتژیک و در نتیجه شاهد تقاضای بیش از میزان عرضه بودیم. البته میزان تقاضا در مقایسه با ماه‌های گذشته کاهش یافته است؛ اما همچنان صنایع پایین‌دست با مشکل خوراک مواجه هستند.
کنسانتره مولیبدن همچنان محبوب معامله‌گران است

به گزارش می متالز، بازار داغ کنسانتره مولیبدن در بورس کالا به‌دلیل تعدد خریداران و نیز متقاضیان همچنان داغ مانده است. حتی با وجود تغییر فصل و احتمال کاهش فعالیت‌های صنعتی، باز هم مولیبدن جزو پرطرفدارترین محصولات معدنی صنعتی در بورس کالا محسوب می‌شود. روند عرضه این ماده معدنی در بورس کالا همواره به‌صورت منظم بوده است و شرکت ملی صنایع مس ایران به‌عنوان تنها تولیدکننده و عرضه‌کننده این محصول در بورس کالا، هر هفته حدود 140 تن از این محصول را در بورس کالا عرضه می‌کند که یکی از منظم‌ترین و باثبات‌ترین روندها در عرضه محصولات مختلف در بورس کالا محسوب می‌شود. اما طرف تقاضا تغییرات بسیار شدیدی را تجربه کرده است. به‌طور مثال در ابتدای سال جاری و به‌ویژه طی سه ماه ابتدایی سال 1396، بیش از 7 تن تقاضا به‌ازای هر تن عرضه وجود داشت.

در چنین شرایطی صف‌های طویل تقاضا برای خرید کنسانتره مولیبدن در بورس کالا تشکیل شدند و این ماده معدنی به‌عنوان پرمتقاضی‌ترین کالا در بورس مطرح شد. البته در پاییز تا حدی از تب تقاضای آن کاسته شد و در برخی از موارد نیز این کالا بدون متقاضی نیز ماند؛ اما این شرایط مقطعی بود و هر چند که تقاضای گذشته در مقابل عرضه‌های کنسانتره مولیبدن وجود نداشت؛ اما تقاضای کنسانتره مولیبدن، همچنان بیش از میزان عرضه آن است.

در این رابطه نمودار 1 حاکی از آن است که طی هفته گذشته یعنی از 18 تا 23 آذر ماه، همانند هر هفته، شرکت ملی صنایع مس ایران، 140 تن کنسانتره مولیبدن را روانه بازار کرد که در مقابل آن 230 تن تقاضا وجود داشت. این موضوع نشان می‌دهد با وجود آنکه همه کنسانتره مولیبدن عرضه شده در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت، اما تب تقاضای آن تا حد زیادی فروکش کرده است و در حال حاضر در مقابل هر تن عرضه، کمتر از 2 تن تقاضا وجود دارد.

عناوین برگزیده