تاریخ: ۰۸ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۹:۴۵
بازدید: ۳۱۴
کد خبر: ۸۶۲۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

محدودیت عرضه لیتیوم، بازار سایر کالاهای مرتبط را با مشکل مواجه می‌کند

می متالز - با توجه به روند رشد تقاضا برای اتومبیل‌های الکتریکی در سال 2017 ، لیتیوم به عنوان یک فلز کلیدی در باتری این اتومبیل‌ها طرفداران زیادی خواهد داشت. علاقه سرمایه‌گذاران به فلز لیتیوم و وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) سرتیتر بسیاری از اخبار شده، قیمت‌ها افزایش پیدا کرده و سهام بسیاری از شرکت‌‌‌‌های تولیدکننده لیتیوم مانند TSX و TSXV در سال 2017 بیش از 100 درصد افزایش یافته است.
محدودیت عرضه لیتیوم، بازار سایر کالاهای مرتبط را با مشکل مواجه می‌کند

به گزارش می متالز، در حال حاضر بسیاری از سرمایه‌گذاران بی‌صبرانه منتظرند که با شروع سال 2018 چه اتفاقی برای بازار لیتیوم در سال آتی رخ خواهد داد. تحلیل‌گران از جنبه‌های بسیاری بازار فلز لیتیوم را در سال 2018 مورد بررسی قرار داده‌اند و به طور کلی می‎توان گفت که همگی در مورد آینده بازار لیتیوم خوش‌بین هستند.

با نگاهی به چگونگی قیمت لیتیوم در سال 2017، مشخص است که قیمت‌ها در طول سال تقریبا ثابت باقی مانده است. همان‌طور که نمودار 1 نشان می‌دهد، بازار لیتیوم روند صعودی را در قیمت‌ها تجربه کرده است. برخی گمانه‌زنی‌‌ها خبر از رشد بازار لیتیوم تا حدود 550 هزار تن در سال داده‌اند. اما برخی دیگر قدم را فراتر نهاده و 617 هزار تن افزایش تولید را برای سال آتی پیش‌بینی کرده‌اند.

تحلیل‌گران بر این باورند که تولید باتری، بازار لیتیوم را هدایت خواهد کرد و سایر کابردهای این فلز در مرتبه بعدی قرار می‌گیرند. در کنار این‌ها، انتظار می‌رود که تقاضای باتری لیتیوم- یون تا سال 2026 چیزی حدود 6 تا 7 برابر رشد کند. این مطلب بدان معنی است که به کارخانه‌هایی تا 2 برابر آنچه امروز وجود دارد، نیاز خواهد بود؛ یعنی به سادگی می‌توان گفت، عرضه کافی برای پاسخگویی به تقاضای بازار وجود ندارد و تقاضا بسیار سریع‌تر از میزان عرضه رشد خواهد کرد. نتیجه آنکه، قیمت لیتیوم برای مدت زمان طولانی رشد زیادی خواهد کرد. حتی در سال 2017 نیز با تمام هیجان رو به رشد بازار در بخش تقاضا، طرف عرضه با مشکل مواجه بود.

بنابراین پیش‌بینی می‌شود تا سال 2018، بازار با محدودیت‎های بیش‌تری برای عرضه در مقابل تقاضای لیتیوم مواجه باشد. رشد سریع لوازم الکترونیکی که به باتری نیاز دارند از یک سو و عدم تأمین نیاز بازار در سوی دیگر بر این محدودیت‌ها دامن می‌زنند.

باید دانست که اکثر تولیدکنندگان باتری با نزدیک شدن به سال 2020 تولید خود را افزایش خواهند داد و در پی همین امر، بیش‌تر به‌دنبال تأمین زنجیره مواد اولیه برای رشد مطلوب تولیدات خود هستند. همچنین انتظار می‌رود که تداوم رشد در بازار تقاضای لیتیوم کربنات و لیتیوم هیدروکساید (به‌عنوان مهم‌ترین پیش‌ماده‌های مورد مصرف در ساخت باتری‌ها) در سال 2018، منجر شود تا بسیاری از تولیدکنندگان مانند Albemarle در شیلی و تولیدکنندگان استرالیایی تولید خود را افزایش دهند.

به گفته برخی کارشناسان صنعت لیتیوم برای رسیدن به جایی که مکان مطلوب در بازار تا حدود 2025 تا 2026 باشد نیاز به 7 تا 9 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دیگر دارد اما عدم توانایی بازار در رساندن مواد مورد نیاز برای صنعت‌هایی مثل اتومبیل‌های برقی و لوازم الکتریکی، رشد سریع این صنایع را با محدودیت مواجه خواهد کرد.

 

عناوین برگزیده