تاریخ: ۰۸ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۹:۵۲
بازدید: ۳۲۹
کد خبر: ۸۶۳۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

کاهش 30 درصدی موجودی انبارهای بورس لندن از شمش روی طی دو ماه اخیر

می متالز - مهمترین پارامترهای موثر بر قیمت شمش روی در هفته گذشته عبارت بودند از کاهش شاخص دلار آمریکا، ادامه روند کاهشی موجودی انبارهای بورسی و مثبت بودن آمار تورم مسکن چین بود که عامل رشد قیمت شمش روی را در هفته گذشته مهیا کرد.
کاهش 30 درصدی موجودی انبارهای بورس لندن از شمش روی طی دو ماه اخیر

به گزارش می متالز، در نمودار 1 قیمت نقدی و موجودی انبار شمش روی در بورس فلزات لندن آورده شده است. در روز پایانی هفته قبل معاملات یعنی جمعه 15 دسامبر میزان موجودی شمش روی در بورس فلزات لندن با یک روند کاهشی به  193 هزار و 750 تن رسیده بود که این روند کاهشی در هفته بعد نیز ادامه پیدا کرد.به طوری که میزان موجودی انبار در روز ابتدایی معاملات یعنی دوشنبه 18 دسامبر با کاهش 0.95 درصدی به 191 هزار و 900 تن رسید. همانند هفته‌های قبل در این هفته نیز روند نزولی موجودی انبارهای بورس لندن ادامه یافت و در روز پایانی معاملات یعنی جمعه 22 دسامبرموجودی به 6 هزار و 675 تن رسید. این رقم نشان از کاهش 2.7 درصدی موجودی انبارها در طول یک هفته دارد. میزان موجودی روی در بازار بورس لندن طی 2 ماه اخیر حدود 30 درصد کاهش داشته است و  رسیدن موجودی انبارها به این حد بحرانی، خود عاملی در تقویت بازار روی در ماه‌های اخیر بوده است.

یکی از مهم‌ترین پارامترهای تاثیرگذار بر قیمت کامودیتی‌ها از جمله شمش روی تغییر شاخص دلار آمریکا است. در روز 15 دسامبر شاخص دلار آمریکا با ادامه روند کاهشی خود به 93.932 رسید و همین امر عامل تقویت بازار کامودیتی‌ها بود. همچنین یورو به بالاترین سطح خود در 10 سال گذشته رسید که همین امر موجب تضعیف شاخص دلار آمریکا بود.  در جلسه فدرال رزرو که هفته گذشته برگزار شد، 2 نفر از اعضا با رشد نرخ بهره مخالفت کردند، که همین امر یکی از دلایل تضعیف شاخص دلار آمریکا بود. همچنین بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که نرخ بیکاری این کشور از 4.1 درصد به 3.9 درصد در سال 2018 کاهش پیدا خواهد کرد، و همین امر می‌تواند عامل ثبات تورم سال آتی ایالات متحده آمریکا باشد. در روز 18 دسامبر نرخ شاخص دلار آمریکا به 93.695 رسید، و این روند نزولی تا 21 دسامبر ادامه یافت که این شاخص به 93.278 رسید. اما در روز 22 دسامبر شاخص دلار آمریکا با رشد به 93.347 رسید.

در روز 18 دسامبر، شاخص قیمت مسکن در شهرهای چین اعلام شد، در ماه نوامبر برخلاف انتظار دولت و برای ماه دوم روندی شتابان به خود گرفته است که همین امر می‌تواند عاملی برای رشد قیمت کامودیتی‌ها باشد. همچنین بانک مرکزی چین PBOC در روز چهاشنبه 19 دسامبر اعلام کرد که شاخص اطمینان اقتصاد این کشور در سه ماهه چهارم سال 2017، رشد 3.1 درصدی داشته  و به بالاترین سطح 6 سال گذشته خود رسیده است که همین اعلام می‌تواند موجب بهبود آینده کامودیتی‌ها باشد.

با درنظر گرفتن پارامترهای موثر بر قیمت شمش روی از جمله رسیدن موجودی انبارهای بورس لندن به میزان بحرانی، کاهش شاخص دلار آمریکا و اعلام افزایش نرخ تورم مسکن در چین، انتظار افزایش قیمت شمش روی می‌رود. در نمودار1 روند قیمت شمش روی در بورس فلزات لندن مشاهده می‌شود که این قیمت در روز پایانی هفته گذشته معادل 3 هزار و 183 دلار به‌ازای هر تن بود که در روز 18 دسامبر به 3 هزار و 195 دلار به ازای هر تن رسید. این روند افزایشی در روز 19 دسامبر ادامه نیافت و قیمت شمش روی به 3 هزار و 169 دلار به‌ازای هر تن رسید. در روز 20 دسامبرمجدد قیمت شمش روی افزایش پیدا کرد و به 3 هزار و 217 دلار به ازای هر تن رسید. این روند افزایشی تا آخر هفته ادامه یافت و قیمت شمش روی در روز 22 دسامبر به 3 هزار و 234 دلار به‌ازای هر تن رسید.

عناوین برگزیده