تاریخ: ۰۸ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۰۰
بازدید: ۲۷۴
کد خبر: ۸۶۳۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

آرامش پس از طوفان در بازار جهانی الکترود گرافیتی

می متالز - بازار جهانی الکترودهای گرافیتی یک بازار چند جانبه است و سال‌هاست که در انحصار چند شرکت قرار دارد. بازار الکترودهای گرافیت با توجه نیاز مبرم به تکنولوژی خاص، تنها توسط تعداد انگشت شماری از کشورها در حال رشد است. در این میان اما، الکترودهای گرافیتی نقش تعیین کننده‌ای در افزایش هزینه‌های تولید فولاد دارند. این موضوع از آن‌ جهت اهمیت بسیاری می‌یابد که بازار جهانی این الکترودها در سال 2017 شاهد افزایش قیمت‌ها تا ده‌ها برابر بوده است.
آرامش پس از طوفان در بازار جهانی الکترود گرافیتی

به گزارش می متالز، در سال های اخیر بازار جهانی الکترودهای گرافیتی شاهد رشد قابل توجهی بوده است. نیاز به تکنولوژی‌های حساس و سرمایه‌گذاری‌های کلان، تولید این دسته از محصولات را با محدودیت‌های جهانی روبه‌رو کرده است. تقاضا برای الکترودهای گرافیتی به طور عمده وابسته به کاربرد آن در تولید فولاد از طریق ذوب با استفاده از کوره قوس الکتریکی (EAF) است. به دلیل مزایای بسیار مناسب کوره قوس الکتریکی نظیر کاهش هزینه‌ها، انعطاف پذیری در تولید و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای نظیر دی اکسید کربن، تولید کنندگان فولاد از کوره های بلند (Blast Furnace) به سمت کوره‌های قوس الکتریکی تمایل پیدا کرده‌اند. افزایش فعالیت‌های مرتبط با صنعت فولاد مانند ساخت‌و‌ساز و توسعه زیرساخت‌ها، دلیل کلیدی تعیین‌کننده رشد قیمت در بازار جهانی الکترودهای گرافیتی است. شاهد این مدعا آن است که براساس اطلاعات منتشر شده توسط انجمن جهانی فولاد، در سال 2016، حدود یک میلیارد و 630 میلیون تن فولاد خام در جهان تولید شده است. علاوه بر این، تغییر گرایش در زمینه تولید فولاد در جهت استفاده از کوره قوس الکتریکی به‌جای کوره های بلند، تعیین کننده اصلی دوم در رشد بازار است. از دیگر سو نیز، افزایش قیمت مواد اولیه مورد نیاز برای تولید الکترود گرافیتی باعث افزایش شدید در قیمت این محصولات شده است. با این حال، با افزایش آگاهی‌ها در مورد محصولات برند انتظار می رود که فرصت‌های زیادی برای رشد بازار در سال‌های آینده ایجاد شود. نمودار 1 بازار جهانی الکترودهای گرافیتی را در سال‌های اخیر نشان می‌دهد و بوضوح مشاهده می‌شود که قیمت این محصول در سال 2017 با رشد بی‌سابقه‌ای مواجه بوده است.

در مورد دلیل افزایش قیمت این الکترودها می‌توان گفت که انحصار مواد اولیه برای تولید این الکترودها (یعنی کک سوزنی) توسط سه کشور آمریکا، ژاپن و آلمان موجب کمبود عرضه در بازار شده است. در مورد این کسری گفته شده است که سیاست‌های زیست محیطی چین نیز باعث کاهش استفاده از کوره‌های بلند و جایگزینی آن‌ها با کوره‌های قوس الکتریکی و در نتیجه افزایش شدید داخلی برای استفاده از الکترود گرافیتی شده است. این کشور به عنوان یکی دیگر از بزرگترین تولیدکنندگان این الکترود، ناگهان بخش بزرگی از بازار صادراتی خود را صرف مصرف داخلی کرد و در نتیجه بازار جهانی را با کمبود مواجه ساخت. از دیگر سو نیز باید دانست که تولید خود الکترود گرافیتی از نظر محیط زیستی بسیار آلاینده است و در نتیجه کاهش در تولید به دلیل حفاظت از محیط زیست مزید بر علت گرانی الکترود گرافیتی است. هر چند با پایان یافتن سال 2017 قیمت جهانی الکترود گرافیتی کاهش یافت؛ به عنوان نمونه قیمت الکترود گرافیتی در بازار چین از 16 هزار دلار به نزدیک 10 هزار دلار رسیده است. این کاهش قیمت در بازار این محصول در چین در حالی است که قیمت این الکترودها از ماه جولای تا اواخر اکتبر بیش از 16 هزار دلار بود.

بازار جهانی الکترودهای گرافیتی بر اساس نوع، کاربرد و جغرافیا تقسیم بندی‌ خاص خود را دارد. بر اساس نوع، بازار این الکترودها به الکترود گرافیتی توان معمولی (regular power )، الکترود گرافیتی با توان بالا (high power) و الکترود گرافیتی ابر توان (ultra-high power) تقسیم می شود. بر اساس کاربرد، بازار به متالورژی، شیمی و دیگر بخش‌‌ها تقسیم می‌شود و از منظر جغرافیایی نیز به آمریکای شمالی، اروپا، چین، ژاپن، جنوب شرقی آسیا، هند، آمریکای جنوبی و خاورمیانه تقسیم شده است. چین در سال 2016 بزرگترین تولید کننده الکترودهای گرافیت بود که تقریبا 40 درصد حجم تولیدات جهانی را تشکیل می‌داد. انتظار می‌رود که این کشور همچنان سلطه خود را در بازار حفظ کند و با بالاترین نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) را از آن خود کند. علاوه بر این، اقتصادهای در حال توسعه مانند هند و ژاپن نیز به علت تولیدات بالای فولادی خود، نقش عمده‌ای در رشد بازار دارند.

برخی از تولیدکنندگان برتر الکترود گرافیتی عبارت اند از SGL Group، GrafTech، Fangda Carbon، Showa Denko KK،Jilin Carbon، Tokai Carbon، Nippon Carbon، Graphite India Limited (GIL)، HEG Limited، Yangzi Carbon و Kaifeng Co.، Ltd.

عناوین برگزیده