تاریخ: ۰۹ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۱۱
بازدید: ۷۰۹
کد خبر: ۸۶۷۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
ربیعی در صحن علنی مجلس تاکید کرد:

۶ میلیون ایرانی هیچگونه دفترچه بیمه‌ای ندارند/ یک صندوق از ۱۸صندوق بازنشستگی قادر به ادامه حیات است

می متالز - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشکلات صندوق های بازنشستگی یکی از ابرچالش های بین نسلی و نظام سیاسی کشور دانست و گفت: تنها یک صندوق از صندوق های موجود در کشور قابل اصلاح، احیا و ادامه حیات است.
۶ میلیون ایرانی هیچگونه دفترچه بیمه‌ای ندارند/ یک صندوق از ۱۸صندوق بازنشستگی قادر به ادامه حیات است

به گزارش می متالز، علی ربیعی در نشست علنی روز سه شنبه 5 دی مجلس شورای اسلامی که به منظور توضیح سوال حسن کامران مبنی بر اینکه علت عدم اجرای بیمه کارفرمای کشاورزی چیست و چرا مستمری همسر متوفقیان سنوات قبل پرداخت نمی شود و چرا در عزل و نسب ها باندی عمل می شود در پارلمان حاضر شده است، گفت: کمتر از یک ماه از جلسه غیرعلنی که به خواست رئیس مجلس و مرکز پژوهش ها برگزار شد، می گذرد که در آن جلسه گزارشی ازبحران ها و مشکلات سازمان تامین اجتماعی و صندوق های بازنشستگی ارائه شد، اما امروز بیراه نیست اگر بگوییم صندوق های بازنشستگی یکی از ابرچالش ها نه تنها برای دولت بلکه نظام سیاسی، است؛ چرا که مسئله ای بین نسلی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی توضیح داد: انتظار توجه به این زمینه را از مسئولان و نمایندگان داریم، از 18 صندوق فقط یک صندوق می تواند پایدار و اصلاح شود تا بتواند به وظایف خود ادامه دهد. صندوق فولاد و صندوق های دیگر بخش بسیار کوچکی از مشکلات صندوق های ما را تشکیل می دهد و پایداری صندوق تامین اجتماعی مسئله ای بسیار مهم است.

 

ضرورت شفافیت در زمینه افزایش تعداد بیمه شدگان

وی همچنین درخصوص نظام چندلایه در کشور گفت: متاسفانه رویه اشتباهی در سال های قبل در این زمینه ایجاد شده است، به همین دلیل از هیات رئیسه و نمایندگان مجلس خواهشمندم شفافیت را در زمینه اضافه شدن افراد به بیمه شدگان مدنظر قرار داده و به دنبال ایجاد آن باشند چرا که ما نمی توانیم به بهانه رسیدگی به لایه های پایین اجتماعی، این امر را به لایه های دوم منوط کنیم، چرا که لایه های دوم را هم به سقوط خواهیم کشاند.

 

صندوق تامین اجتماعی با منابع ناپایدار وضعیت ناخوشایندی را دنبال می کند

ربیعی با تاکید بر اینکه صندوق تامین اجتماعی با منابع ناپایدار وضعیت ناخوشایندی را دنبال می کند، ادامه داد: باید صندوق بیمه ای را از صندوق حمایتی تفکیک کرد، لذا در پیشنهادات اصلاح ساختار صندوق ها، به سمت 4 صندوقه شدن رفته ایم و یک صندوق را به لایه های حمایتی و افرادی که قرار است از آنها حمایت کنیم، اختصاص خواهیم داد.

این عضو کابینه دولت یازدهم ادامه داد: می توان هر کسی را با 20 سال کار بازنشسته کرد و این در حیطه تصمیم دولت و مجلس است، اما نباید با تصمیمات خود افراد را سر سفره دیگران نشاند، بدین معنی که امروز از مستمری ناچیز کارگران، تعهدات جدیدی ایجاد کنیم، در حالی که تمامی منابع سازمان تامین اجتماعی در سال 96 در حدود 80 هزار میلیارد تومان باشد، اما 58 هزار میلیارد تومان از وصول 20 هزار میلیارد تومان همین تعهدات است، اما هیچگاه به دست ما نرسیده است.

وی به چند مورد از منابع و مصارفی که در دولت و مجلس تصویب شده اشاره کرد و گفت: اعتبار منابع و مصارف رانندگان، باربران و خادمین مساجد، 637 میلیارد تومان آمده اما بار مالی آن سالانه بیش از1200میلیارد تومان است. منابع و مصارف قالیبافان بار مالی 1300 میلیارد تومان و اعتبار دیده شده حتی یک دوم این بار مالی نیست و تخصیص آن در حد صفر است. در واقع اصلا پولی  وجود ندارد و این مسئله شامل حق بیمه دوران سربازی نیز می شود.

 

بار مالی معافیت سهم بیمه کارفرمایان، 2500 میلیارد تومان

ربیعی ادامه داد: بار مالی معافیت سهم بیمه کارفرمایان، 2500 میلیارد تومان است، اما منبع دیده شده برای آن شاید به 300 میلیارد تومان هم نرسد. اقشار خاص با  جمعیت 2 میلیون نفر بار مالی 3 هزار میلیارد تومان و این بدان معناست که ما با تحمیل اقشار خاص به سفره دیگران به دنبال رسیدگی به وضعیت آنها هستیم.

وی بیان کرد: در اینکه قانون وجود دارد و باید آن را دنبال کرد تردیدی وجود ندارد، اما باید منابع آن را پایدار کرد. ما با این منابع موظفیم که تعداد مشخصی را بیمه کنیم. تامین اجتماعی و سایر صندوق ها باید براساس قانون به وظایف خود عمل کنند، اما این زمانی است که منابع به میزان کافی وجود داشته باشد.

 

بیمه 25 درصد کشاورزان نیازمند 2 هزار و 461 میلیارد تومان منابع مالی

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه اکنون 4 میلیون و 400 هزار بهره بردار کشاورز در کشور وجود دارد که 406 نظام صنفی آنها را معرفی کرده اند، گفت: اگر تنها 25 درصد از این افراد تحت پوشش بیمه قرار بگیرند، برای سال 97 به 2 هزار و 461 میلیارد تومان منابع احتیاج داریم. این در حالی است که اکنون تنها 18 میلیارد تومان منابع در اختیار داریم.

 

6 میلیون ایرانی هیچگونه دفترچه بیمه ای ندارند

ربیعی خطاب به نمایندگان گفت: واضح می گویم مرغ تخم طلا را نمی کشند بخورند در این ارتباط سازمانی که سرپا ایستاده است و باید بین نسلی عمل کند را نباید زمین کشید؛ من بیش از شما تمایل دارم فردی که پای دار قالی می نشیند آینده بهتری داشته باشد.

وی افزود: طرح فراگیر بیمه اجتماعی را من به دولت بردم و در این ارتباط باید برای 6 میلیون ایرانی که هیچگونه دفترچه بیمه ای ندارند چاره اندیشی کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه آیا باید در پولی که کارگران بین نسلی داده اند، دیگران را شریک کرد، گفت: تمایل دارم قالی بافان، رانندگان برون شهری و تاکسی را بیمه کنم اما متاسفانه منابع لازم را در اختیار ندارم.

وی ادامه داد: برای 24 تعهد باید 24 میلیارد تومان هزینه کرد اما متاسفانه حتی صفر تومان هم از این مبلغ تامین نشد.

ربیعی با بیان اینکه الان فصل بودجه ریزی است و مجلس باید به ما کمک کند، گفت: باید بار مالی را نسبت به تعهدات تامین کرد؛ پیشنهاد راه اندازی صندوق حمایتی را دادم و راهکار مناسب تامین منابع است نه اینکه صندوق های سرپا را پایین کشید.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: برای 4 میلیون و 400 هزار نفری که در 406 نظام صنفی هستند باید 2 هزار و 400 میلیارد تومان در سال هزینه کرد، ما با 18 میلیارد تومان چه کاری می توانیم انجام دهیم.

وی با بیان اینکه مجلس باید برای صندوق تامین اجتماعی منابع پایدار ایجاد کند، تصریح کرد: ناچار هستیم به اندازه منابع در اختیار افراد را بیمه کنیم؛ چرا طرح تحول سلامت با مشکل مواجه شد، زیرا منابع پایدار برای آن در نظر گرفته نشد.

ربیعی خطاب به نمایندگان ادامه داد: شما به هر اندازه که اعتبار در اختیار ما بگذارید ما به همان اندازه در جهت بیمه کشاورزان اقدام خواهیم کرد و اگر عمل نکردم شما می توانید از من سوال یا من را استیضاح کنید اما متاسفانه با این منابع موجود به دنبال اجرای بیمه رفتن سرعت بخشیدن به سقوط صندوق تامین اجتماعی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: منابع پایدار برای ما در نظر گرفته شود، چندین برابر تعداد یاد شده را بیمه خواهیم کرد، در این ارتباط نیاز است منابع و مصارف متعادل شود، ایران رو به سالمندی است و سالمند نباید محروم باشد بلکه باید نظام بازنشستگی مناسب داشته باشد.

عناوین برگزیده