تاریخ: ۱۷ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۵۹
بازدید: ۲۱۳
کد خبر: ۸۸۲۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

فصل تازه اکتشافات با رونق بازار مواد معدنی

می متالز - پژوهش جدید شرکت امریکایی «اِس‌اَندپی‌گلوبال‌مارکِت‌اینتلی‌جِنس» نشان می‌دهد در سال گذشته میلادی، بودجه‌های مربوط به اکتشاف مواد معدنی غیرآهنی در سطح جهان افزایش داشت و کل هزینه‌های اکتشاف در این سال نسبت به سال پیش از آن (۲۰۱۶ میلادی) افزایش ۱۴ درصدی پیدا کرد.
فصل تازه اکتشافات با رونق بازار مواد معدنی

به گزارش می متالز، این ارقام نشانگر نخستین رشد چشمگیر در بودجه‌های اکتشافی از سال ۲۰۱۲ میلادی (۱۳۹۱ خورشیدی) است که از احتمال ادامه این روند در پروژه‌های معدنی خبر می‌دهد. به نقل از ماینینگ‌ فناوری، براساس داده‌هایی که موسسه یاد شده منتشر کرده، سال ۲۰۱۶ میلادی (۱۳۹۵ خورشیدی) چهارمین سال متوالی بود که شرکت‌های معدنی هزینه فعالیت‌های اکتشافی خود را کاهش می‌دادند. در این سال کل بودجه‌ای که صرف اکتشافات غیرفلزی شد، به ۶/۸۹ میلیارد دلار افت کرد که نسبت به یک سال قبل ۲۱درصد بیشتر بود.
این در حالی است که در سال ۲۰۱۶ میلادی نشانه‌های بهبود پس از یک دوره رکود در بازار مواد معدنی آهسته آهسته ظهور و بروز پیدا کرد و شرکت‌های معدنی با بهره‌گیری از گشایش رخ داده در بازار که از نیمه سال یاد شده ایجاد شده بود، در سال گذشته میلادی رونق بیشتری را تجربه کردند.
ریچارد اِسدود، مدیرعامل شرکت استرالیایی «ماینِکس‌کانزالتینگ» نیز اوایل سال گذشته میلادی در گفت‌وگو با بلومبرگ از توسعه بخش اکتشاف در این سال خبر داد.
همچنین گزارشی که اس‌اَندپی از بودجه اکتشافی ۳۵۰۰ شرکت معدنی و اکتشافی در سطح جهان و در سال گذشته جمع‌آوری کرده، نشان می‌دهد که ارزش کل بودجه اکتشافی برای استخراج مواد غیر فلزی ۷/۹۵ میلیارد دلار بود که این رقم نسبت به ۲سال قبل ۱۴درصد افزایش داشت.
در واقع عملکرد مثبت کامودیتی‌ها در این سال باعث ایجاد اطمینان شده تا گره از سرمایه‌گذاری گشوده شود؛ محرک‌های اصلی این رشد و رونق، رشد پایدار اقتصاد جهانی و عملکرد قدرتمند بهای بسیاری از فلزات در نیمه دوم سال ۲۰۱۶میلادی(۱۳۹۵-۱۳۹۴خورشیدی) بود؛ اتفاقی که در سال بعد از آن یعنی سال گذشته میلادی نیز ادامه پیدا کرد و منجر به صرف هزینه بالاتری برای اکتشافات شد.
همچنین بودجه‌های مربوط به اکتشاف طلا نیز در سال گذشته میلادی نسبت به سال ۲۰۱۶به میزان ۲۲درصد رشد داشت؛ این در حالی است که میزان رشد سالانه بودجه‌های اکتشافی برای طلا در سال ۲۰۱۶ میلادی ۷ درصد بود.
این رشد ۷درصدی از عقبگرد اقتصادی بازار مواد معدنی در نیمه دوم سال ۲۰۱۶ میلادی متاثر شده بود و در ادامه افزایش پایداری که در سال گذشته میلادی رخ داد، به بهبود شرایط پروژه‌های اکتشافی انجامید.
داده‌های اس‌اَندپی همچنین نشانگر افزایش نرخ «روی» در اوایل سال ۲۰۱۶ میلادی تا میزان ۶۱ درصد بود که منجر به رشد ۲۹ درصدی بودجه‌های اکتشاف «روی» و رسیدن به رقم ۴۸۹ میلیون دلار برای سال گذشته میلادی(۱۳۹۶-۱۳۹۵خورشیدی) شد. دیگر کامودیتی‌هایی که در۲ سال گذشته میلادی عملکرد قدرتمندی از خود نشان دادند، سنگ آهن، زغال حرارتی و مس بودند. در این سال سنگ آهن ۷۹ درصد، زغال سنگ حرارتی ۶۸ درصد و مس ۱۷ درصد رشد نرخ را تجربه کردند.
همچنین به دنبال رونق بازار مواد معدنی، امکان دسترسی شرکت‌های معدنی کوچک‌مقیاس و اکتشاف‌محور در سطح جهان به پروژه‌های استخراج ذخایر طلا بیش از پیش فراهم شده است. در سال گذشته میلادی ۵۴ درصد از کل بودجه شرکت‌های معدنی بزرگ به اکتشاف تعلق گرفت؛ روشی که پیش از این هم برقرار بود، اما شرکت‌های معدنی کوچک‌مقیاس و جوان در سال گذشته میلادی نسبت به سال پیش از آن، ۲۳ درصد هزینه بیشتری صرف اکتشاف کردند. در همین راستا داده‌های منتشر شده از سوی گردهمایی انجمن توسعه‌دهندگان معدنی کانادا که در ماه مارس(اسفند) برگزار شد، نشان می‌دهد که در کانادا نیز حجم بودجه‌های اکتشافی در سال ۲۰۱۶ میلادی نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی افزایش ۷۴ درصدی داشت.
همچنین داده‌های اس‌اَندپی نشان می‌دهد که امریکای لاتین همچنان جذاب‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاری اکتشافی است.
حجم سرمایه اکتشافی صرف شده در این منطقه در پایان سال ۲۰۱۶ میلادی(دی ۱۳۹۵) ۲/۴ میلیارد دلار برای این سال عنوان شد که نسبت به سال پیش، ۲۰ درصد افزایش داشته است.
در همین حال کانادا، استرالیا و ایالات متحده، برترین کشورهای سرمایه‌گذار بر اکتشافات معدنی معرفی شدند و نیمی از ۱۰ کشوری که اصلی‌ترین میزبان‌های سرمایه‌های اکتشافی بودند نیز در امریکای جنوبی مستقر هستند که برترین آنها شامل شیلی، پرو، مکزیک و آرژانتین می‌شوند.

منبع: صمت
عناوین برگزیده