تاریخ: ۱۸ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۲:۳۸
بازدید: ۳۲۰
کد خبر: ۸۸۴۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
تحت‌ تأثیر افزایش کسری مس در بازارهای جهانی؛

ICSG خبر از رکوردشکنی قیمت مس در 2018 داد

می متالز - ICSG در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که بررسی میزان مس تصفیه‌شده موجود در بازارهای جهانی نشان‌دهنده این است که کسری جهانی مس تصفیه‌شده گسترش ‌یافته و آماده است تا قیمت‌ها را به بالاترین سطوح در سال 2018 برساند.
ICSG خبر از رکوردشکنی قیمت مس در 2018 داد

به گزارش می متالز، بر پایه گزارش گروه مطالعات بین‌المللی مس (ICSG)، بازار جهانی مس تصفیه‌شده در نه‌ماهه اول سال جاری کسری حدود 180هزار تنی داشته است که در مقایسه با کسری 50هزار تنی در هشت‌ماهه اول سال جاری، افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد. این در حالی است که در پیش‌بینی قبلی گروه مطالعات بین‌المللی مس برای سال 2017 کسری حدود 150هزار تن و برای سال 2018، کسری 105هزار تن اعلام شده بود.

این مؤسسه مطالعاتی، رشد ثابت تولید معدنی را انتظار دارد. تولیدات معدنی جهان در نه‌ماه اول سال جاری حدود 5/2 درصد کاهش یافته است؛ به‌طوری‌که تولید کنسانتره افت 7/1 درصدی و تولید کاتد SX-EW کاهش حدوداً پنج‌درصدی را شاهد بوده است.
تولید معدنی مس در کشور شیلی نیز با توجه به مسائل مربوط به قراردادهای کارگری در معدن اسکوندیدا و کاهش تولیدات معادن دیگر در کمپانی کودلکو در ابتدای سال جاری، با کاهش چهار درصدی مواجه شده است. تولید در بزرگ‌ترین تولیدکننده مس جهان به پایین‌ترین سطح شش‌ساله خود رسیده است، اما این کاهش تا حدودی با افزایش 34درصدی و رشد چهار درصدی کشورهای قزاقستان و پرو، جبران شد.
تولید جهانی مس تصفیه‌شده طی دوره ژانویه تا سپتامبر به میزان 5/0 درصد افزایش یافت. تولید مس تصفیه‌شده در کشور چین طی دوره مذکور با افزایش شش درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته روبه‌رو شد.
این گروه مطالعاتی برای سال 2018 انتظار رشد پایدار تقاضای مس تصفیه‌شده همراه با افزایش 2/3درصدی تقاضا به‌دلیل فعالیت‌های اقتصادی و پیشرفت‌های تکنولوژیک را دارد.
این احساس مثبت بر بازار آینده مس اثر گذاشته است و قراردادهای تحویل ماه مارس در بازار کامکس، در روز 21 دسامبر به بیشترین قیمت خود یعنی 3/2185 دلار در هر پوند معادل 7هزار و 95 دلار در هر تن رسید که این قیمت، بالاترین رقم تقریباً دوماهه گذشته بوده است. قراردادهای سه‌ماهه در بورس فلزات لندن نیز با قیمت 7هزار و 20 دلار برای هر تن ( 3/‍8 دلار برای هر پوند) بسته شد.
کاهش کلی تولید کنسانتره ناشی از مسائل شیلی همچنان بر پریمیوم‌ها تأثیر می‌گذارد. در کنار شیلی، تولید کنسانتره اندونزی در سال جاری به‌دلیل ممنوعیت موقت صادرات از ماه ژانویه تا آوریل، 18درصد کاهش یافت.
بنا بر گزارش ICSG، تولید در ایالات‌متحده 11درصد کاهش‌ یافته است که این افت بیشتر به علت کاهش عیار سنگ معدن، کاهش عملیات معدنی و شرایط نامساعد آب‌وهوایی بوده است.

منبع: مس پرس
عناوین برگزیده