تاریخ: ۲۰ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۵:۳۱
بازدید: ۲۵۰
کد خبر: ۸۸۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس:

بورس کالا ظرفیت تعامل با بورس های منطقه و جهان را دارد

می متالز - دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با توجه به استقبال زیادی که هیات های اروپایی از جمله بورس یونان برای توسعه همکاری و امضای تفاهمنامه اقتصادی با ایران داشته اند، باید در مسیر توسعه تعاملات کالایی از مسیر بورس ها نیز قدم برداریم.
بورس کالا ظرفیت تعامل با بورس های منطقه و جهان را دارد

به گزارش می متالز، سید حسن حسینی شاهرودی به امکان توسعه روابط بورس کالای ایران با سایر بورس های جهان اشاره کرد و گفت: عرضه محصولاتی همچون پسته و زعفران در بورس کالا در شرایطی مطرح می شود که سیاست گذاران اقتصادی می توانند با برنامه ریزی صحیح در این حوزه موفق بوده و این معاملات را در سطح بین المللی گسترش دهند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه عرضه پسته و زعفران در بورس کالا در ارزآوری و اقتصاد کشاورزی این محصول تاثیر گذار خواهد بود، افزود: در تولید و عرضه محصولاتی همچون پسته و زعفران که در تولید آنها مزیت داریم، باید با استفاده از ظرفیت ها و ساختار بورس کالا از مرزها فراتر رویم. به طوریکه با توجه به استقبال زیادی که هیات های اروپایی از جمله بورس یونان برای توسعه همکاری و امضای تفاهمنامه اقتصادی با ایران داشته اند، باید در مسیر توسعه تعاملات کالایی از مسیر بورس ها نیز قدم برداریم.

حسینی شاهرودی ادامه داد: بورس کالای ایران می تواند در قدم نخست پیوندهایی با بورس کشورهای همسایه داشته باشد و اگر با جدیت به این موضوع پرداخته و زمینه های مختلف آن فراهم شود، امکان مبادلات بین بورسی کالاها که منافع زیادی را برای دو طرف معاملات خواهد داشت، ایجاد خواهد شد.

به گفته وی، پسته کالای مشترک ایران و یونان است و ما می توانیم از ظرفیت و مزیت بورس کالا نهایت بهره برداری را کنیم و صادرات پسته ایران را از طریق بورس کالا انجام دهیم؛ این اقدام رفته رفته بر قیمت جهانی تاثیرگذار خواهد بود.

عضو کمیسیون اقتصادی با بیان این که وزرات صنعت معدن و تجارت در این زمینه نقش به سزایی دارد تصریح کرد: وزارت صنعت معدن و تجارت می تواند حوزه های مختلف و دارای ظرفیت کشور را شناسایی کند چرا که هر کشوری در زمینه تولید محصول خاص تبهر دارد و باید زمینه فروش هر چه بهتر آن محصول در بازارهای جهانی را فراهم آورد.

حسینی شاهرودی در پایان با تاکید بر شناسایی حوزه ها و ورود بورس کالا به حوزه های بین المللی با توجه مزیت ایران در تولید چندین محصول گفت: بورس کالا باید به سمتی برود که پس از چندین سال فعالیت در تنظیم و دادوستد محصولات صنعتی و معدنی، پتروشیمی و نفتی و کشاورزی در داخل کشور، ارتباطات بین المللی خود را گسترش دهد که این اتفاق می تواند آغازگر تجارت الکترونیک و هدفمند کشور با بورس ها و کشورهای صاحب نام جهان باشد.

عناوین برگزیده