تاریخ: ۲۰ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۷:۵۹
بازدید: ۲۷۶
کد خبر: ۸۹۱۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
با اجرای برنامه 250 هزار کیلومتر مربعی رخ داد

افزایش حدود 50 میلیارد دلاری ارزش ذخایر معدنی ایران

می متالز - رئیس هیات عامل ایمیدرو از افزایش حدود 50 میلیارد دلاری ارزش ذخایر معدنی ایران با اکتشافات جدید تا پایان نیمه نخست سال 96 خبر داد.
افزایش حدود 50 میلیارد دلاری ارزش ذخایر معدنی ایران

به گزارش می متالز، مهدی کرباسیان در نشستی که با حضور پرفسور سید فرخ صفوی و جمعی از دانشجویان مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: ایمیدرو با همکاری سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی از سال 93 برنامه اکتشاف 250 هزار کیلومتر مربعی را آغاز کرد که با اقدامات صورت گرفته، 42 تن طلا، 22 میلیون تن بوکسیت، 103 میلیون تن باریت، 30 هزار تن آنتیموان، 65 هزار تن عناصر نادر خاکی، 345 میلیون تن زغال کک شو، 200 میلیون تن زغال حرارتی و 500 میلیون تن سنگ آهن به ذخایر قطعی کشور اضافه شد.

وی افزود: از میزان اکتشاف صورت گرفته، کار مقدماتی160 هزار کیلومتر مربع انجام شده و در برخی موارد، کار حفاری صورت گرفته و برخی پهنه ها نیز در حال واگذاری به شرکت های معتبر داخلی و بین المللی است. هزینه اکتشافات انجام شده از سال 93 تا پایان نیمه نخست سال 96 تنها 300 میلیارد تومان بوده است.

 

ضرورت ارتباط میدانی دانشجویان با واحدهای صنعتی و معدنی

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه دانشجویان به عنوان سرمایه های آینده کشور در شرایط کنونی اغلب به صورت نظری و از طریق شبکه های مجازی اطلاعات کسب می کنند، گفت: این در حالی است که دانشجویان باید از نزدیک با واقعیت های جامعه روبرو شوند و نقدها، گلایه ها، پیشنهادها و حتی پیشرفت های حاصل شده را به صورت میدانی شاهد باشند.

وی افزود: واقعیت این است که به دلیل وجود درآمدهای نفتی، هنوز رابطه واحدهای اجرایی صنعتی، معدنی، تولیدی و خدماتی با دانشگاه ها به طور کامل برقرار نشده و دانشگاه ها چندان به دنبال درآمدزایی نبوده اند. در صورتی که دولت باید بخشی از نیاز دانشگاه را تامین کند و دانشگاه برای تامین بخشی از بودجه، به دنبال اجرای طرح های پژوهشی و کاریابی باشد.

کرباسیان با اشاره به اینکه دانشگاه های معتبر جهان اعم از آمریکایی و اروپایی با صنعت ارتباط دو طرفه طرفه دارند، گفت: دانشگاه و دانشجو به دلیل منفعت حاصله از اجرای طرح های پژوهشی، سطح دانش خود را در راستای خواسته های متقاضی ارتقا می دهند و از این رو، علاوه بر درآمدزایی دانشگاه، سطح علمی استادان و دانشجویان نیز بالا می رود.

وی ادامه داد: این روند در ایران نیز باید اتفاق افتد. البته بازدیدهای دانشجویان از واحدهای صنعتی و معدنی بسیار موثر است. در این نوع بازدیدها از واحدها، بهترین آموزش ها رخ می دهد و موجب دلگرمی ماست چرا که در این موقعیت ها ممکن است پیشنهادهای اصلاحی مطرح شود و درنتیجه، ما آنها را اصلاح کنیم. بنابراین، استادان در این زمینه باید وقت بگذارند و پیگیری کنند. ما نیز از این اقدام، استقبال می کنیم.

 

جهش های بزرگ در بخش معدن

پرفسور سید فرخ صفوی، استاد مدیریت صنعتی و بازرگانی دانشگاه تهران در این نشست با بیان اینکه طی 2 سال اخیر جهش های بزرگ در بخش معدن افتاده است، مدیریت کرباسیان را در ایمیدرو را مورد تحسین و تقدیر قرار داد.

وی افزود: طی این مدت، اقدامات خوبی برای فراهم کردن شرایط سفر دانشجویان به واحدهای معدنی و صنایع معدنی صورت گرفته است و تمایل داریم این سفرهای را تداوم بخشیم.

بنا به این گزارش، گروهی از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای مدیریت دانشگاه تهران با حمایت ایمیدرو از معدن سنگ آهن گل گهر سیرجان، فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان بازدید کردند.

منبع: ایمیدرو
عناوین برگزیده