تاریخ: ۲۱ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۲:۰۵
بازدید: ۱۶۲۳
کد خبر: ۸۹۳۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مجری طرح جامع برق شرکت ملی صنایع مس ایران خبر داد:

راه اندازی پست 400 کیلو ولت میمند

می متالز - فرزاد مرتضوی اظهار کرد: شرکت ملی صنایع مس ایران در راستای انجام تعهدات اجتماعی و به منظور رفع اساسی مشکل محدودیت ظرفیت و قابلیت اطمینان شبکه برق منطقه شهربابک، در مهرماه سال 1392 اقدام به اجرای پروژه زیر ساختی پست 132/400 کیلو ولت میمند با مشارکت برق منطقه ای نمود.
راه اندازی پست 400 کیلو ولت میمند

به گزارش می متالز، فرزاد مرتضوی - مجری طرح جامع برق شرکت ملی صنایع مس ایران - افزود: پروژه مذکور در دی ماه امسال به بهره برداری رسید که اجرای این پروژه باعث افزایش ظرفیت، تقویت توان ورودی مصرف کنندگان و توسعه پایدار منطقه و همچنین ارتقاء پایداری و قابلیت اطمینان شبکه انتقال و فوق توزیع منطقه گردیده است.

وی توضیح داد: این پست ظرفیت توزیع توان معادل 400 مگا ولت آمپر را از طریق 12 فیدر 132 کیلو ولت دارد که این ظرفیت معادل حدود 4 برابر مجموع کل توان مصرفی کلیه کارخانجات و پلنت های شرکت ملی صنایع مس ایران واقع در محدوده شهربابک و خاتون آباد و حدود 6 برابر توان برق مصرفی کل شهرستان شهر بابک می باشد.

مجری طرح جامع برق شرکت ملی صنایع مس ایران تصریح کرد: با احداث این پست، علاوه بر افزایش قابل ملاحظه ظرفیت شبکه توزیع منطقه برای تأمین برق مشترکین مسکونی و صنعتی موجود و آتی منطقه (شامل شهربابک، خاتون آباد، سیرجان و هرات، کارخانه میدوک، سایت آبرسانی خاتون آباد و سرچشمه)، به دلیل اتصال به شبکه 400کیلو ولت، به میزان قابل ملاحظه ای منجر به افزایش قابلیت اطمینان تأمین برق مصرف کنندگان منطقه شده است.

مرتضوی ادامه داد: قبلاً پست های هرات، آبرسانی خاتون آباد و ذوب و پالایش خاتون آباد، به صورت شعاعی از طریق پست سرچشمه و پست های شهربابک و کارخانه میدوک، از طریق پست های سرچشمه و سیرجان 7 تأمین برق می شدند، که وقوع خطا در پست سرچشمه یا خطوط 132 کیلوولت ارتباطی، منجر به خاموشی کامل پست های مذکور و یا محدودیت شدید بار پست های شهربابک و میدوک می شد.

وی بیان داشت: به دلیل طولانی بودن مسیر خط و توان جذبی بالای پست های مذکور، پایداری شبکه پایین بوده و غالباً شاهد افت ولتاژ قابل ملاحظه ای در باسبارهای 132 کیلو ولت پست های منطقه بودیم که با در مدار قرار گرفتن پست 132/400 کیلو ولت میمند و فیدر های مربوطه، کلیه پست های فوق در لوپ شبکه 132کیلوولت قرار گرفته و از دو سو (در مواردی از سه سو) تغذیه شده و به این ترتیب مشکل پایداری شبکه و افت ولتاژ کاملاً مرتفع گردیده است.

مجری طرح جامع برق شرکت ملی صنایع مس ایران به ایجاد ظرفیت و زیرساختهای لازم برای توسعه شبکه برق مورد نیاز مشترکین جدید مسکونی و صنعتی منطقه از جمله بابک مس ایرانیان و چاه فیروزه و سایر مصارف مسکونی و صنعتی در محدوده شهرستان شهربابک اشاره و مطرح کرد: پس از راه اندازی پست 132/400 کیلو ولت میمند، پست شهربابک با اختصاص دو فیدر جدید این پست،از سه منبع، پست سیرجان 7 با اختصاص یک فیدر پست میمند از دو منبع، پست هرات با اختصاص یک فیدر پست میمند، از دو منبع، پست سایت آبرسانی خاتون آباد با اختصاص دو فیدر پست میمند، از سه منبع و پست ذوب و پالایش خاتون آباد با اختصاص یک فیدر پست میمند، از سه منبع تغذیه می گردند. ضمناً کریدور جدیدی برای تغذیه پست سرچشمه نیز از طریق پست میمند ایجاد گردیده است.

مرتضوی در خصوص هزینه راه اندازی پست برق میمند اظهار داشت: شرکت ملی صنایع مس ایران در مجموع برای احداث این پست، اجرای خطوط انتقال 400 و 132 کیلوولت منتهی به این پست و هزینه های مشاوره، نظارت عالیه و کارگاهی تاکنون بیش از 474 میلیارد ریال هزینه نموده است که از این مقدار، مبلغ حدود 367 میلیارد ریال هزینه احداث پست و مبلغ حدود 107 میلیارد ریال هزینه خطوط انتقال 400 و 132 کیلوولت منتهی به پست می باشد. قابل ذکر است که ترانسفورماتورهای قدرت و کمکی پست فوق، توسط شرکت برق منطقه ای کرمان با صرف هزینه ای معادل 180 میلیارد ریال تأمین گردیده است.

مجری طرح جامع برق شرکت ملی صنایع مس ایران به اهداف تشکیل طرح جامع برق پرداخت و گفت: مدیریت و سیاست‌گذرای جامع و یکپارچه برای تامین برق طرح‌های توسعه شرکت ملی صنایع مس ایران، هماهنگ با استراتژی کلان شرکت و نیازهای فنی مجتمع‌ها، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تأمین برق طرح‌های توسعه و افزایش پایداری و قابلیت اطمینان برق ورودی مجتمع‌های در حال تولید، رفع معضلات زیست‌محیطی و ارتقای سطح ایمنی، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای مدیریت مصرف انرژی، بازیابی ظرفیت‌های طرح اولیه شبکه برق مجتمع‌ها، ایجاد یا افزایش ظرفیت شبکه توزیع و انتقال برای تامین برق طرح‌های توسعه، ایجاد سیستم‌های هوشمند برای کنترل و مدیریت شبکه برق و جایگزینی تجهیزات یا تکنولوژی جدید به‌جای تجهیزات فرسوده مهم‌ترین این اهداف هستند.

مرتضوی به اهم طرحهای جامع برق طی سال های اخیر در شرکت ملی صنایع مس اشاره و بیان کرد: پروژه E9 جایگزینی ترانسفورماتورهای آسکارل که در این پروژه مجموعاً تعداد 40 دستگاه ترانسفورماتور حاوی روغن آسکارل با ترانسفورماتورهای جدید از نوع خشک رزینی ساخت شرکت ABB کشور اسپانیا و با ظرفیت بیشتر جایگزین شد که به این ترتیب علاوه بر رفع مشکلات زیست محیطی، ظرفیت شبکه توزیع مجتمع نیز متناسب با نیازهای آتی واحدهای تولیدی افزایش یافت. 16 دستگاه کلید فیوز روغنی آلوده نیز، با سوئیچگیرهای جدید ساخت شرکت ABB کشور نروژ، جایگزین گردید. قابل ذکر است، روغن آسکارل علاوه بر پایداری فوق العاده، به سبب تاثیرات مرگبار بر موجودات زنده، جزء مواد فوق العاده سمی و خطرناک از خانواده POP ها، در مجامع بین المللی محیط زیست و سلامت عمومی شناخته شده که تحت کنوانسیون های مختلف بین المللی، ضرب الاجل های متعددی برای جمع آوری و امحا آن ها در نظر گرفته شده است. چنانچه به هر دلیلی یک دستگاه از این ترانسفورماتورها آتش گرفته و یا منفجر می گردید در شرائط محیطی خاص که محتمل نیز بود،گاز فوق العاده سمی و خطرناک دی اکسین که از مواد تشکیل دهنده بمب های شیمیائی فوق العاده خطرناک می باشد (عامل نارنجی مورد استفاده امریکا در جنگ ویتنام)  متصاعد می گردید.

وی ادامه داد: طی این پروژه که از مرداد ماه 1387 شروع شد و در سال 1392 به پایان رسید، در مجموع  502 تن مواد و تجهیزات آلوده شامل 186 تن خاک آلوده، 160 تن تجهیزات آلوده و 156 تن روغن آسکارل جمع آوری و به کشور فرانسه ارسال و امحاء گردید.

وی طرح برق رسانی به پروژه های اسید و ذوب سرچشمه را از دیگر پروژه های انجام گرفته برشمرد و افزود: به منظور برق رسانی به پروژه های فلش، سیستم انتقال گاز کوره های کنورتور، کارخانه اسید جدید، ناحیه 75 (آب برگشتی تغلیظ)، پروژه آب گیری مولیبدن و پروژه کارخانجات اکسیژن شماره دو و سه، در قالب پروژه فوق، در مجموع تعداد 11 پست جدید در محدوده کارخانه ذوب سرچشمه احداث که یکی از پست های مذکور، تحت عنوان پست  S1، بعنوان یک پست مرکزی، نقش یک مرکز توزیع نیرو را ایفا می نماید.

وی افزود: در احداث 11 پست مذکور مجموعاً  32 دستگاه ترانسفورماتور با قدرت بالای 1000 کیلو ولت آمپر  و مجموعاً 14000 متر کابل فشار متوسط نصب گردیده است. قابل ذکر است که تعداد ترانسفورماتورهای نصب شده در این پروژه، معادل حدود یک پنجم کل ترانسفورماتورهای موجود مجتمع سرچشمه می باشند و عمده پستهای مذکور در محدوده کارخانه ذوب و پروژه فلش اجرا گردیده است.

این مسئول ادامه داد: از مجموع 11 پست فوق، طی مدت حدود دو سال گذشته، تعداد 10 پست برقدار شده و به بهره برداری رسیده اند و پست یازدهم که مراحل پایانی آن در حال انجام می باشد، در محدوده کارخانه اسید بوده و به دلیل عدم نیاز بهره بردار و آماده نبودن زیر ساختار مورد نیاز، خاتمه نیافته است.

مجری طرح جامع برق شرکت ملی صنایع مس ایران خاطرنشان کرد: اجرای چهار پروژه پست و خط در رده های انتقال و فوق توزیع در استان سیستان و بلوچستان به منظور تأمین برق دوران بهره برداری مجتمع مس چهل کوره زاهدان از دیگر پروژه های صورت گرفته می باشد که این پروژه در تیرماه سال 95 راه اندازی و تحویل موقت گردیده است.

وی با اشاره به پروژه توسعه پست 20/230 کیلوولت سونگون، بیان کرد: با توسعه پست مذکور و اضافه نمودن ترانس چهارم(T3) ،امکان تأمین برق مطمئن مجتمع مس سونگون از دو مسیر مجزا، مطابق استاندارد و الزامات خاص صنایع مس، فراهم گردید. پروژه فوق در خردادماه 1393 آغاز شد و از تیر ماه سال 95 بهره برداری گردید.

مجری طرح جامع برق شرکت ملی صنایع مس ایران همچنین از اجرای پروژه "نوسازی سیستمهای حفاظتی و ایجاد سیستم های اتوماسیون، دیسپاچینگ و اسکادای برق" در مجتمع مس سرچشمه خبر داد و اظهار داشت: پروژه مذکور که جزء بزرگترین پروژه های اتوماسیون، اسکادا و مدیریت انرژی در منطقه می باشد، تاکنون حدود 64 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مرتضوی در پایان گفت: اینجانب حدود دو سال قبل مجری طرح جامع برق شدم از این رو در اینجا لازم می دانم از آقایان مهندس زارع و مهندس شاه‌آبادی، مجریان محترم طرح جامع برق و طرح اصلاحات برق سابق و کلیه پرسنل این دو مجموعه، به ‌خاطر تعهدشان به اثر گذاری و زحماتی‌ که منجر به خلق اثرات این گزارش شده، تشکر کنم.

عناوین برگزیده