تاریخ: ۲۱ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۲:۳۸
بازدید: ۳۴۳
کد خبر: ۸۹۳۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

میزان معاملات مس اندکی بهبود یافت

می متالز - آمار معاملات 12 هزار تنی مس در آذر ماه سال جاری در حالی به‌دست آمد که طی ماه‌های گذشته در بیشترین میزان معاملات، رقم 9 هزار تن به‌دست آمد و این میزان معامله در آذر ماه حاکی از آن است که بازار مس کشور تا حدی بهبود یافته است و متقاضیان، خواهان خرید بیشتر محصولات مسی هستند؛ چیزی که در ماه‌های گذشته کمتر شاهد آن بودیم.
میزان معاملات مس اندکی بهبود یافت

به گزارش می متالز، نوسانات قیمت‌های جهانی مس طی یکی دو ماه اخیر هم تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان را با چالش‌هایی مواجه کرده بود. از یک سو قیمت مس پس از چندین سال به بالای 7 هزار دلار در هر تن رسید و تولیدکنندگان پس از مدت‌ها شرایط خوبی را به‌واسطه این قیمت‌ها تجربه می‌کردند؛ از سوی دیگر مصرف‌کنندگان در عین اینکه خواهان خرید مس بیشتر از بازار بودند، قیمت‌های جهانی را بالا تصور می‌کردند و همین امر توقفاتی را در روند رو به رشد قیمت مس در بازارهای جهانی به‌وجود آورد. با این حال قیمت مس همچنان بسیار بالا است و این شرایط باعث شده که مس به‌عنوان یکی از فلزات برتر سال 2017 لقب گیرد که بیشترین میزان رشد را تجربه کرده است. به اعتقاد بسیاری از فعالان بازار مس، هر چند که این فلز فراتر از حد تصور قیمتی عمل کرده است، اما روند رو به رشد آن همچنان در بازار ادامه خواهد داشت.

معاملات مس در ایران با کش و قوس‌های فراوانی همراه است. از یک سو در 6 ماه ابتدایی سال به‌دلیل محدودیت در تولید کاتد و تغییر خط تولید شرکت ملی صنایع مس ایران، میزان عرضه این فلز به زعم مصرف‌کنندگان محدود شده بود و به همین دلیل میزان معاملات از 8 تا 9 هزار تن در هر ماه فراتر نمی‌رفت. اما حتی پس از بازگشت شرایط تولید شرکت ملی مس ایران به وضع سابق و حتی واردات کاتد، تغییری در شرایط تقاضا و معاملات رخ نداد تا اینکه در آذر ماه سال جاری میزان معاملات مس تا حدی بهبود یافت.

                          

نمودار 1 حاکی از آن است که طی آذر ماه بیش از 18 هزار و 200 تن انواع محصولات مسی شامل کاتد و مفتول در بورس کالای ایران عرضه شد که در مقابل آن حدود 14 هزار و 200 تن تقاضا وجود داشت. این در حالی است که حدود 12 هزار و 300 تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفتند و به فروش رفتند. در این میان بیش از 13 هزار و 300 تن سبد مس کاتد توسط شرکت ملی صنایع مس ایران در بورس کالا عرضه شد که در مقابل آن 11 هزار و 700 تن تقاضا وجود داشت و در نهایت 10 هزار تن از این محصول مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت. علاوه بر این، مفتول نیز از سوی تولیدکنندگان به میزان 4 هزار و 900 تن عرضه شد که در مقابل این محصول تنها حدود 2 هزار 500 تن تقاضا وجود داشت و در نهایت این محصول نیز به میزان 2 هزار و 300 تن مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت.

عناوین برگزیده