تاریخ: ۲۱ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۰۰
بازدید: ۳۴۳
کد خبر: ۸۹۵۷
سرویس خبر : زمین شناسی
در دوره آموزش‌های بین‌المللی مدل‌های زمین‌شناسی و اکتشافی تیپ‌های کانه‌زایی فلزی انجام شد

بازدید از «زایلیک» در کمربند کانه‌زای اهر-جلفا

می متالز - دوره آموزشی بین‌المللی مدل‌های زمین‌شناسی و اکتشافی تیپ‌های کانه‌زایی فلزی، چندی پیش با همکاری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و شرکت سامانه کانسار زمین برگزار شد.
بازدید از «زایلیک» در کمربند کانه‌زای اهر-جلفا

به گزارش می متالز، بازدید از معدن طلای اپی‌ترمال زایلیک حوالی شهرستان اهر در استان آذربایجان شرقی در جریان این دوره آموزشی انجام شد.
پروفسور «جفری هدنکوئیست» به عنوان یکی از مدرسان این دوره آموزشی، گروه متشکل از دانش‌پذیران ایرانی و خارجی را در این بازدید همراهی کرد و پاسخگوی دانش‌پذیران و تدریس مباحث بود. در دوره‌ای که امسال برای دومین سال پی در پی برگزار شد، علاوه بر دانش‌پذیران ایرانی ۴۰ دانش‌پذیر از ۱۵ کشور خارجی از جمله آلمان، انگلستان، قزاقستان، ترکیه، فیلیپین، فنلاند، افغانستان، کامرون، هند، اتیوپی، جمهوری آذربایجان، ایرلند، اسپانیا و استرالیا نیز حضور پیدا کردند این در حالی است که در سال گذشته، دانش‌پذیران غیر ایرانی، ۲ نفر از دو کشور لهستان و چک بودند.
جفری هدنکوئیست از استادان برتر جهانی در حوزه اپی‌ترمال است. او در ۲ روز از این دوره، به صورت تئوری به تدریس پرداخت و در ۲ روز از دوره‌های عملی نیز گروه را در بازدید از معادن زایلیک و سونگون همراهی کرد. وی پیشینه فعالیت در بیش از ۸۰ کشور جهان را دارد.
 ضمن ارائه گزارش تصویری از این بازدید، اطلاعاتی را درباره زایلیک ارائه می‌دهد. این اطلاعات را بهزاد محمدی زمین‌شناس در جریان بازدید در اختیار دانش‌پذیران قرار داد.
محمدی در توضیحات خود گفت: کمربند اهر-جلفا یا اهر-ارسباران که کانسار زایلیک در آن قرار دارد، از نظر کانه‌زایی مس-طلا کمربند مهمی به شمار می‌آید. از نظر زمین‌شناسی، سنگ‌های تشکیل‌دهنده این محدوده بیشتر مربوط به سنگ‌های رسوبی آتش‌نشانی ائوسِن است. در دوره ائوسن الیگوسن یا حتی ایلوگوسِن میوسِن هم تغییر در توده‌های آذرین رخ داده که منجر به کانی‌سازی در این ناحیه شده است.
وی افزود: در منطقه ارسباران از دیرباز کارهای زیادی انجام شده اما آغاز اکتشاف به صورت اصولی به سال ۲۰۰۰ میلادی(۱۳۷۹ خورشیدی) برمی‌گردد. در این سال منطقه‌ای به گستره ۲۵ هزار کیلومتر مربع زیر پوشش اکتشافی قرار گرفت و پس از آغاز کار، بخش‌های خصوصی و دولتی در ۱۷ سال گذشته، کانسارهای این منطقه را اکتشاف کردند. در نتیجه در این مدت کانسارهای بسیاری اکتشاف شدند که از جمله آنها می‌توان به کانسار پورفیری یوسبَکلو در ۲۰ کیلومتری شمال غرب زایلیک، پورفیری نیاز در ۶ کیلومتر شرقی زایلیک، پورفیری شُلبِران در ۱۵ کیلومتری شمال غرب زایلیک و پورفیری اَنجِر در ۴۵ کیلومتری شمال غرب زایلیک اشاره کرد. پورفیری‌های سونگون، هفت چشمه و مسجدداغی نیز دیگر پروفیری‌های قرار گرفته در حوالی زایلیک هستند.
این کارشناس در ادامه توضیحات خود به دانش‌پذیران در محل معدن زایلیک گفت: کانسار طلای زایلیک در سال ۱۳۷۹ و در زمان کار بر کانسار طلای دیگری به نام نُقدوز اکتشاف شد.
نقدوز در ۳ کیلومتری جنوب زایلیک قرار دارد. زمانی که ما در آن مشغول به کار بودیم با پیگیری از رگه‌ها عیارهای ۱ تا ۳ پی‌پی‌ام کشف کردیم و پس از پیگیری و اکتشاف، موفق به کشف ۱۰ رگه دیگر در منطقه زایلیک شدیم. طول رگه‌ها بین ۱۰۰ تا ۷۰۰ متر و عرض آنها بین ۵ تا ۱۰ متر بود؛ در نهایت این محدوده در سال ۱۳۷۹ از سازمان زمین‌شناسی ایران به بخش خصوصی واگذار شد تا کار اکتشاف آن را کامل‌تر کند. محمدی همچنین اظهار کرد: عیار رگه‌ها در زایلیک بسیار متفاوت است و حتی خود رگه‌ها هم تیپ‌های متفاوتی دارند. عیار رگه‌ها از ۱۰۰ پی‌پی‌بی تا ۴۰ گرم در تن است. شرکت خصوصی متولی تاکنون حدود ۸ هزار متر حفاری روی رگه‌ها انجام داده است.
گفتنی است در این بازدید علاوه بر معدن، از سوله ذخیره گمانه‌ها نیز دیدن شد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده