تاریخ: ۲۱ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۴:۱۱
بازدید: ۶۶۱
کد خبر: ۸۹۸۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ایران در شمار یازده کشور فاقد بانک خارجی

می متالز - گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران درباره نقش بانک‌های خارجی در اقتصاد کشورها را در ذیل بخوانید.
ایران در شمار یازده کشور فاقد بانک خارجی
  • مطالعه انجام شده توسط صندوق بین‌المللی پول در سال 2015 که مبتنی بر شواهدی از وضعیت نظـام بانکی در کشورهای گوناگون است، نشان می دهد که در زمان بروز بحران‌های داخلی، بانکهای خارجی موجود در زمینه ارائه تسهیلات، رفتار ضدچرخه‌ای کمتری در مقایسه با بانکهای داخلی دارند و به عبارتی تضعیف شرایط اقتصادی موجب کاهش اعتباردهی این بانک ها، نمی شود.
  • در اقتصادهایی که بانک های داخلی رقابتی تر هستند، ورود بانک های خارجی موجب تامین بیشتر اعتبارات در اقتصاد می‌شود و در مقابل کشورهای میزبان دارای بخش بانکی غیررقابتی، با ورود بانک خارجی با کاهش تسهیلات، روبرو می شوند. عدم وجود محیط رقابتی در نظام بانکی باعث می‌شود تا به علت بالا بودن هزینه تهیه اطلاعات کافی در مورد مشتریان جدید، بانک‌های خارجی به ناچار به سمت ایمن‌ترین و بزرگترین بنگاه‌ها هدایت شوند و در صورت ایجاد محیط رقابتی برای فعالیت، تمایل بانک‌های خارجی برای ارائه تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط، افزایش می یابد.
  • آمارهای اخیر منتشر شده در رابطه با وضعیت حضور بانک‌های خارجی در 113 کشور جهان به تفکیک وضعیت مطالبات، دارایی‌ها و تعداد آنها حاکی از این است فقط در 11 کشور جهان، هیچ بانک خارجی وجود ندارد که کشورهای ایران و عربستان نیز جزو این 11 کشور هستند.

متن کامل این گزارش را همین جا دریافت، دانلود و مطالعه کنید.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده