تاریخ: ۲۱ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۵:۳۶
بازدید: ۱۹۵
کد خبر: ۹۰۰۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
علامیرمحمد صادقی مطرح کرد

نسبت به ابتدای برجام، وضعیت اقتصاد بهتر شده است

می متالز - وضعیت اقتصاد بهتر است، البته قانع کننده نیست؛ اما رو به بهبودی است.
نسبت به ابتدای برجام، وضعیت اقتصاد بهتر شده است

به گزارش می متالز، ژانویه سال 2016، برجام امضا شد و ایران با گروه 5+1 توافق کردند. بعد از این ماجرا تحریم های بین المللی علیه ایران لغو شد. حالا نزدیک به دومین سالگرد این موضوع است و طی این دوره اتفاقات زیادی رخ داده است. هیات های بلندپایه مختلفی از کشورهای توسعه یافته به ایران آمده اند و برعکس. علامیرمحمد صادقی در گفتگویی درباره دومین سالگرد برجام و نتایج این دوسال صحبت کرد. او می گوید: «به نظر من نسبت به ابتدای برجام، الان وضعیت اقتصاد بهتر است، البته قانع کننده نیست؛ اما رو به بهبودی است.»

*دوسال از برجام می گذرد. این دوسال را چگونه ارزیابی می کنید؟

تصویب برجام امیدی در جامعه بین المللی ایجاد کرد که ارتباطات به صورت عادی ادامه پیدا خواهد کرد. حتی بعضی کشورها امید داشتند که می توانند از امکاناتی که در ایران وجود دارد، استفاده کنند. به همین ترتیب هم در داخل ایران نسبت به سازمان های بین المللی امیدواری ایجاد شد که برای رفع مشکل جامعه بشریت توان تصمیم گیری و اقدام دارند. اما در عملا با شیطنت هایی که امریکا انجام داد، مشخص شد که این امیدها واهی است و اصلا سازمان های بین المللی قادر نیستند بعضی از مشکلات را حل کنند و تحت تاثیر بعضی از قدرت های بزرگ قرار دارند. البته به نظر من این مساله ضمن اینکه اثر زیادی در ایران نداشت، آبروی سازمان های بین المللی را برد. به هرحال زمانی که امیدی در جامعه وجود دارد و این سازمان ها توان برطرف کردن بعضی از مسایل مهم را دارند جامعه را به نامیدی می کشاند که خودش مشکل بسیار بزرگی است.

*طی این مدت برنامه های اقتصادی چطور پیش رفت؟

مردم ایران متوجه شدند که خودشان باید تلاش کنند و بالاترین مساله، دید مقام معظم و موضوع اقتصاد مقاومتی بود. بنابراین اگر ما به دنبال اقتصاد مقاومتی برویم و مشکلاتش را حل کنید، احیانا اگر نقاط ضعفی دارد، تذکر دهیم و دولت هم همکاری کند، موفق می شویم.

*وضعیت نسبت به ابتدای برجام تغییر کرده است؟

به نظر من نسبت به ابتدای برجام، الان وضعیت اقتصاد بهتر است، البته قانع کننده نیست؛ اما رو به بهبودی است. در این مدت هیات های مختلفی از کشورهای توسعه یافته به ایران آمدند و قراردادها و تفاهمنامه های مختلفی بین ایران و کشورهای دیگر امضا شد.

عناوین برگزیده