تاریخ: ۲۱ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۵:۴۱
بازدید: ۳۱۶
کد خبر: ۹۰۰۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پول دولت برای نوپاها مضر است

لطفاً روی ایده‌های جوانان سرمایه‌گذاری کنید

می متالز - خطاب معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در تبریز بیشتر به سرمایه‌گذاران استانی بود و تلاشی برای تشویق آن‌ها به سرمایه‌گذاری بر فکر و ایده جوانان به نظر می‌رسد. به گفته ستاری پول دولتی برای استارت آپ ها مضر است و باید بخش خصوصی وارد کارزار شود.
لطفاً روی ایده‌های جوانان سرمایه‌گذاری کنید

به گزارش می متالز، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور روز گذشته در اختتامیه نمایشگاه فناوری‌های نوین رَبع رشیدی در تبریز حاضر شد و از این گفت که هیچ سرمایه‌گذاری سودآورتر از سرمایه‌گذاری در زمینه استارت آپ ها نیست. به گفته سورنا ستاری هرچند اتکای به منابع انسانی و ثروت آفرینی از آن در اقتصادی که 100 سال است به پول نفت عادت کرده بسیار مشکل است اما ارزش‌افزوده بالای شرکت‌های نوپا هر عقل سلیمی را قانع می‌کند که باید در این زمینه سرمایه‌گذاری کرد. معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری برای تأکید بیشتر به گوگل و مایکروسافت اشاره کرد که اکنون و در سال 2017 به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا معرفی می‌شوند اما ده سال پیش بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا نفتی و خودروساز بودند. این نشان می‌دهد که ارزش‌افزوده شرکت‌های فناورانه تا این اندازه زیاد است که در قیاس با معدن و صنعت در اقتصاد قرار بگیرد. از سوی دیگر برای جلوگیری از مهاجرت جوانان باید به فکر و ایده‌های تازه احترام گذاشت و از آن استفاده کرد. معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: اقتصاد ما باید براساس مغز بچه‌هایش باشد نه در جیب پدران! بنابراین بچه پولدارها در این اقتصاد جایی ندارند. دیگر نکته مهم در حرف‌های سورنا ستاری این بود که پول دولتی برای استارت آپ ها مضر است و باید بخش خصوصی وارد کارزار شود.

خطاب معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در تبریز بیشتر  به سرمایه‌گذاران استانی بود و تلاشی برای تشویق آن‌ها به سرمایه‌گذاری بر فکر و ایده جوانان به نظر می‌رسد. هرچند آمار شرکت‌های دانش‌بنیان به بیش از 3 هزار شرکت ثبت‌شده رسیده و بیش از 200میلیارد تومان تسهیلات برای حمایت از آن‌ها در نظر گرفته‌شده اما رشد استارت آپ هایی که به کارآفرینی و حرکت اقتصاد منجر شود، به سرمایه‌هایی بیشتر از این نیاز دارد. سرمایه‌هایی که دست یافتن به آن برای استارت آپ ها در ایران دشوار به نظر می‌رسد. علی طالشی، مؤسس استارت آپ اتاقک در گفت‌وگو با سایت خبری اتاق تهران می‌گوید: «مسلم است که اگر صاحب ایده سرمایه شخصی نداشته باشد، مجبور به فروش ایده‌اش می‌شود. به‌طور تقریبی اگر کسی بدون سرمایه‌گذار جلو برود، در بهترین حالت ممکن 5 تا 10 درصد رشد کند. مسئله جذب سرمایه مهم است اما هزاران وعده دراین‌باره وجود دارد و نمی‌توان هر وعده‌ای را جدی گرفت».

این فعال استارت آپی ادامه داد: «اگر مقام دولتی وعده بدهد که از منابع دولتی به استارت آپ ها کمک می‌کند، نباید آن را جدی گرفت. یک سخنرانی فقط یک سخنرانی است نه چیزی بیشتر. از سوی دیگر بانک‌ها هم با دریافت هزار مدل وثیقه به شرکت‌های پاگرفته وام می‌دهند و با این شرایط، شرکت‌های نوپا در دایره تسهیلات گیرندگان از بانک‌ها جایی ندارند». هرچند در حال حاضر اسم بیش از 10 شتاب‌دهنده ایرانی موفق را می‌توان در فضای مجازی پیدا کرد که از استارت آپ ها حمایت می‌کنند اما به نهادهای واسط بیشتر و قوانین روشن‌تری برای ایجاد ارتباط بین سرمایه و صاحب ایده در ایران نیاز داریم چراکه حباب شتاب‌دهنده و عدم شفافیت قوانین در زمینه‌های مختلف کار استارت آپ ها را سخت کرده است. باوجود تمام این مشکلات اما می‌توان رویکردهایی که ارزش شرکت‌های نوپا و فناورانه در اقتصاد  می‌دانند را به فال نیک گرفت و با تکیه بر آن برای رفع دیگر مشکلات تلاش کرد.

عناوین برگزیده