تاریخ: ۲۱ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۶:۴۲
بازدید: ۳۰۰
کد خبر: ۹۰۰۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سی ان بی سی منتشر کرد

کاهش سرمایه گذاری در پروژه های اکتشاف نفت به بازار انرژی ضربه می زند

می متالز - قیمت نفت در ژوئن سال 2014 از 120 دلار در هر بشکه کاهش یافت. این کاهش به دلیل تقاضای ضعیف، ارزش قوی دلار و تولید پررونق نفت شیل امریکا بود. بی میلی اوپک برای کاهش تولید هم به عنوان یکی از دلایل سقوط قیمت نفت در نظر گرفته می شود. اما کشورهای تولیدکننده نفت از اواخر سال 2016 به کاهش تولید روی آوردند. از طرف دیگر با توجه به قیمت های پایین بازار، شرکت های نفت و گازی در سراسر جهان سهم خود را در سرمایه گذاری های اکتشاف کاهش دادند.
کاهش سرمایه گذاری در پروژه های اکتشاف نفت به بازار انرژی ضربه می زند

به گزارش می متالز، مدیرعامل یکی از بزرگترین صندوق های مالی مستقل در جهان به سی ان بی سی گفت: کمبود سرمایه گذاری در پروژه های نفتی احتمالا دوباره به بازارهای انرژی ضربه خواهد زد.

خلدون المبارک، مدیرعامل شرکت Mubadala به سی ان بی سی گفت: زمانی که به سرمایه گذاری در پروژه های اکتشاف در سراسر جهان نگاه می کنید ... می بینید اکتشاف ها کم شده است که من معتقدم نتایج آن را در سال های آتی خواهیم دید.

Mubadala در ابوظبی مستقر است و حدود 125 میلیارد دلار دارایی دارد. این شرکت در سرمایه گذاری های خرید سهام تخصص دارد.

قیمت نفت در ژوئن سال 2014 از 120 دلار در هر بشکه کاهش یافت. این کاهش به دلیل تقاضای ضعیف، ارزش قوی دلار و تولید پررونق نفت شیل امریکا بود. بی میلی اوپک برای کاهش تولید هم به عنوان یکی از دلایل سقوط قیمت نفت در نظر گرفته می شود. اما کشورهای تولیدکننده نفت از اواخر سال 2016 به کاهش تولید روی آوردند. از طرف دیگر با توجه به قیمت های پایین بازار، شرکت های نفت و گازی در سراسر جهان سهم خود را در سرمایه گذاری های اکتشاف کاهش دادند.

المبارک می گوید: با وجود قیمت پایین نفت، چشم انداز خرید و فروش یک مساله چالش برانگیز بود، اما در همان زمان، یک فرصت ایجاد شد و به ما کمک کرد تا سریعتر از استراتژی متنوع تری در اقتصاد استفاده کنیم.

منبع معیشت اقتصاد

ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی و خانه حدود 6 درصد از ذخایر نفت ثابت شده در جهان، پس از فروپاشی قیمت ها در سال های اخیر به دنبال کاهش وابستگی به نفت حرکت کرد.

مدیرعامل Mubadala ادامه داد: ابوظبی وابستگی به نفت را طی این سال ها از تقریبا 90 درصد تولید ناخالص داخلی به کمتر از 35 درصد کاهش داده است. با این حال نیاز به تنوع اقتصادی و کاهش وابستگی به نفت در اولویت است، اما به گفته مبارک، نفت خام هنوز هم منبع معیشت برای اقتصاد خواهد بود.

المبارک می گوید: این یک استراتژی موفق بوده و من فکر می کنم که ما باید این راه را ادامه دهیم، اما این بدان معنا نیست که ما قصد داریم از  نفت و گاز دور شویم.

در همین حال، اعضای اوپکی و تولیدکنندگان غیراوپکی، آماده می شوند تا روز پنجشنبه در وین دیدار داشته باشند تا در مورد سیاست های تولید نفت تصمیم گیری کنند.

بنابه گزارش های منتشر شده، اعضای اوپک به توافقی برای گسترش کاهش تولید با سایر صادرکنندگان نفت خام رسیده اند.

این توافق میان اوپک، روسیه و دیگر کشورهای تولیدکننده نفت برای حفظ روزانه 1.8 میلیون بشکه دربازارها در کل سال آینده خواهد بود.  

عناوین برگزیده