تاریخ: ۲۱ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۶:۴۹
بازدید: ۴۳۷
کد خبر: ۹۰۰۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
شرکت های خودروساز هندی به دنبال حضور در بازار ایران و راه اندازی کارخانه هستند

خودروسازان هند به ایران می آیند

می متالز - شرکت های ماهیندرا و تاتاموتورز دو شرکت هندی هستند که برای حضور در بازار ایران برنامه ریزی کرده اند.
خودروسازان هند به ایران می آیند

به گزارش می متالز، نمایشگاه خودرو تهران در شرایطی از دو روز پیش کلید خورد که در کنار بسیاری از برندهای خارجی نام آشنا از فولکس واگن گرفته تا رنو و پژو، نام شرکت های جدیدی هم به چشم می خورد؛ شرکت های خودروسازی که به نظر می رسد به دنبال ورود به ایران و گرفتن سهمی از بازار کشورمان هستند و البته در این بین شاید نام شرکت هایی مانند « ماهیندرا» که هندی است عجیب تر باشد. برای ما ایرانی ها نام کشور هند معمولا با فیلم و موسیقی، چای، برنج و ماهاتماگاندی (رهبر استقلال این کشور) گره خورده است و کمتر ایرانی است که اصلا اسمی از برندهای ماشین هندی را هم شنیده باشد، ولی خب با همه این ها به نظر می رسد حالا شرکت های خودروساز هندی هم می خواهند چرخ ماشین هایشان را در خیابان های تهران به گردش در آورند و البته به نظر می رسد حضوری جدی در این ماجرا دارند تاجایی که در اولین روز نمایشگاه خودرو تهران از یک خودرو جدید این شرکت رو نمایی کردند.  بابک وطن خواه به عنوان نمایند شرکت هندی ماهیندرا بعد از رونمایی از این محصول گفت:«این شرکت 20 سال است که فعالیت خود را شروع کرده و گردش مالی آن 18 میلیارد دلار در سال است.»

اما هندی ها در ایران تنها به دنبال فروش نیستند بلکه قصد دارند تا به صنعت خودروسازی ایران ورود کنند و تولید را در ایران کلید بزنند. وطن خواه که مدیرعامل شرکت عظیم خودرو هم است، در این باره گفت: «تولید همه محصولات شرکت هندی در قرارداد ما با شرکت ماهیندرا در نظر گرفته شده است و بر این اساس از سال آینده تولید ۳ محصول ماهیندرا در شرکت عظیم خودرو آغاز خواهد شد. تلاش می‌کنیم در کمتر از ۱ سال از امضای قرارداد فرآیند تولید محصولات را آغاز کنیم. البته با باز شدن سامانه ثبت سفارش خودرو، تعداد محدودی از خودروهای این شرکت را به‌صورت وارداتی به داخل کشور وارد خواهیم کرد.» خودروهای تولیدی مشترک شرکت ایران با برند ماهیندرا هند قرار است در تیراژ ۷ تا ۱۰ هزار دستگاه خودرو در سال با بازه قیمتی ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان تولید و به بازار عرضه شود. علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس که مهمان ویژه مراسم رو نمایی از خودروی جدید شرکت ماهیندرا هند در ایران بود، در این مراسم ابراز امیدواری کرد که تولیدات این شرکت در ایران به کشورهای دیگر صادر شود و حضور این شرکت و گروه های صنعتی خودروسازی بین المللی در ایران به توسعه این صنعت در کشورمان منجر شود.

شرکت ماهیندرا با بیش از ۲۰۰ هزار کارمند در سرتاسر جهان و فعالیت در بیش از ۱۰۰ کشور توانسته است در ۲۰ حوزه‌ی صنعتی مدرن به فعالیت بپردازد و درآمدی بالغ بر ۱۹ میلیارد دلار داشته باشد. این درحالی است که ۵۰ درصد درآمد این شرکت حاصل از فعالیت‌ آن‌ها در خارج از کشور هند است. در بازارهای صادراتی خودرو نیز این شرکت هندی سالانه بیش از ۴۰ هزار دستگاه خودرو تولید و به کشورهای متعددی مانند استرالیا، تونس، ایتالیا، نیوزیلند، شیلی، پرو، فیلیپین، تایوان و آفریقای جنوبی صادر می‌کند. گروه ماهیندرا به ‌عنوان تنها شرکت فعال در زمینه تولید و عرضه‌ی خودروهای الکتریکی سواری و تجاری سبک در کشور هند شناخته می‌شود.ماهیندرا شرکت خودروسازی هندی است، که زیرمجموعه‌ای از گروه صنعتی ماهیندرا به‌شمار می‌آید و دفتر مرکزی آن در شهر بمبئی قرار دارد.

البته گروه صنعتی ماهیندرا تنها شرکت هندی نیست که برای حضور در ایران و ساخت خودرو ابراز علاقه کرده است بلکه سال گذشته مسئولان شرکت "تاتاموتورز" هم اعلام کردند می خواهد دو کارخانه تولید محصولات خود را در نزدیکی تهران و مشهد راه اندازی کنند.

این گروه صنعتی با مسئولان ایران خودرو برای مونتاژ خودروهای تولیدی اش در ایران مذاکراتی را انجام داد. وب سایت روزنامه " ایندین اکسپرس" چندی پیش در این باره نوشت:« تاتاموتورز در حال مذاکره با ایران خودرو است تا بتواند ظرف 2 سال آینده واحد تولیدی این خودرو در ایران را با همکاری ایران خودرو راه اندازی کند.» بر اساس این گزارش تاتاموتورز قرار است قطعات تولیدی مونتاژ نشده خود را به ایران بفرستد و کمپانی ایران خودرو نیز قطعاتی همچون باتری و تایر را به آنها اضافه کرده و مونتاژ کند. تاتاموتورز می خواهد آخرین مدل از تولیدات خود از جمله خودروهای مدل " تیاگو" ، "زست " و " بولت " را در چارچوب این شراکت و همکاری در ایران تولید کند. به نوشته " ایندین اکسپرس" هدف گذاری تاتاموتورز در ایران تولید خودروهای ارزان قیمت و متوسط برای بازار داخلی ماست، اتفاقی که می تواند به رونق فروش این شرکت در ایران منجر شود.

هند در سال های گذشته به یکی از شرکای مهم تجاری ایران تبدیل شده است و البته از بعد از توافق هسته ای، هندی ها تلاش کرده اند تا جای پای خود را برای حضور در ایران محکم تر کنند و در همین راستا نیز آن ها قرار داد مشترکی برای سرمایه گذاری و توسعه بندر چابهار ( تنها بندر اقیانویسی ایران) امضا کرده اند. سال گذشته میلادی حجم معملات تجاری بین ایران و هند از مرکز 9 میلیارد یورو عبور کرد.

عناوین برگزیده