تاریخ: ۲۱ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۶:۵۴
بازدید: ۳۸۰
کد خبر: ۹۰۱۰
سرویس خبر : انرژی
سی ان بی سی منتشر کرد

تامین مالی 44.76 میلیون دلاری در انرژی خورشیدی افغانستان

می متالز - افغانستان نخستین نیروگاه انرژی خورشیدی 20مگاواتی خود را با هدف تامین نیازهای برق کشور که بیشتر از خارج از کشور وارد می شود، خواهد ساخت.
تامین مالی 44.76 میلیون دلاری در انرژی خورشیدی افغانستان

به گزارش می متالز، بانک توسعه آسیا (ADB) کمک هزینه 44.76 میلیون دلاری برای تامین مالی ساخت یک نیروگاه خورشیدی فوتوولتاژیک در افغانستان را تایید کرده است.

در بیانیه ای بانک توسعه آسیا عنوان شده است که این تاسیسات جدید، تولید و عرضه انرژی تجدید پذیر در افغانستان را افزایش خواهد داد و تولید حداقل به 43 هزار مگاوات ساعت انرژی خورشیدی خواهد داشت. فوتوولتاژیک یک روش مستقیم تبدیل نور خورشید به برق است. این تاسیسات در ناگلو، ساروبی منطقه ای در ولایت کابل قرار خواهد گرفت.

ساموئل تامیوا، مدیرکل افغانستان بانک توسعه آسیا در بیانیه ای گفت: تقاضا برای برق در سراسر افغانستان در حال رشد است. همچنین توسعه اقتصادی و فرصت رشد و درآمد به منابع انرژی کافی وابسته است.

تامیوا ادامه داد: پروژه جدید انرژی خورشیدی که در نوع خودش بزرگترین در افغانستان است، نه تنها دسترسی به انرژی پاک و قابل اعتماد را فراهم می کند، بلکه نشان دهنده پایداری سرمایه گذاری های انرژی تجدید پذیر در آینده از طریق مشارکت های عمومی و خصوصی است.

بانک توسعه آسیا می گوید: افغانستان پتانسیل منابع انرژی تجدیدپذیر با تخمین بیش از 300 هزار مگاوات را دارد.

با توجه به اعلام آژانس بین المللی انرژی با اضافه شدن فوتوولتاژیک (PV) که سریعتر از هر سوخت دیگری رشد می کند، ظرفیت استفاده از انرژی خورشیدی در سال 2016، 50 درصد افزایش یافته است.

بلومبرگ هم در گزارشی نوشت: افغانستان نخستین نیروگاه انرژی خورشیدی 20مگاواتی خود را با هدف تامین نیازهای برق کشور که بیشتر از خارج از کشور وارد می شود، خواهد ساخت. وزیر دارایی افغانستان، اکلیل حکیمی گفت: با در نظر گرفتن 300 روز آفتابی در سال و تابش رایگان خورشید برای تولید انرژی خورشیدی، افغانستان می تواند جذابیت بیشتری برای اجرای پروژه های خورشیدی دارد.

کاهش سریع هزینه های تجهیزات خورشیدی باعث باز شدن درهای بازارهای جدیدی از جمله کشورهای در حال توسعه برای استفاده از این تکنولوژی شده است. تا به امروز تجهیزات انرژی خورشیدی برای تولید برق گران بودند، اما قیمت پنل های خورشیدی در 5 سال گذشته حدود 62 درصد کاهش یافته است.

پنل های فتوولتاژیک در حال حاضر یک روش مقرون به صرفه برای آوردن برق به مناطق مختلف به خصوص مناطق در حال توسعه آسیا، مانند افغانستان و همچنین کشورهای جنوب صحرای آفریقا است.

به هرحال افغانستان عمدتا واردات برق انجام می دهد. تقاضای کل کشور در حدود 3 گیگاوات است و تولید داخلی حدود 300 مگاوات است.

اگرچه جامعه بین المللی میلیاردها دلار در بخش انرژی این کشور سرمایه گذاری کرده اند، اما افغانستان هنوز با کمبود هایی رو به رو است و تنها 32 درصد از جمعیت 30 میلیون نفری آن به برق دسترسی دارند.

عناوین برگزیده