تاریخ: ۲۱ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۷:۴۰
بازدید: ۴۳۴
کد خبر: ۹۰۱۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سید حسین سلیمی، نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران

3 عامل رونق بورس

می متالز - اکنون براساس آیین‌نامه جدید بستن تابلوها در بورس طولانی نیست و تنها به مدت چند ساعت ممکن است. دیگر آیین‌نامه‌ها و قوانین جدید در بورس جرائم سنگینی را برای مدیران متخلف در نظر گرفته است و همین مسئله به افزایش اعتماد مردم دامن زده است.
3 عامل رونق بورس

به گزارش می متالز، شفافیت در گزارش‌نویسی مالی شرکت‌های بورسی یک عامل مؤثر در آغاز رشد شاخص کل بازار سرمایه در سه چهار ماه گذشته بود اما اکنون عوامل دیگری باعث ثبت رکورد تاریخی در بورس اوراق بهادار شده است. نوسان بازار سکه و دلار یکی از عوامل مؤثر در افزایش علاقه‌مندی به خرید سهام در بورس تهران است. نرخ سکه بالا رفته است و دلار گران شده است به همین دلیل تقاضا برای خرید سهامی که با نرخ‌های سابق عرضه می‌شود، بیشتر شده است. بازارها در اقتصاد ایران محدود است. ارز و سکه و بورس سه بازار اصلی‌اند که نوسان دو بازار اول به رونق دومی کمک کرده است و البته شفافیت ایجادشده هم دراین‌بین تأثیر به سزایی داشته است.

عامل دوم، کاهش مدت‌زمان توقف نمادهاست. اکنون براساس آیین‌نامه جدید بستن تابلوها در بورس طولانی نیست و تنها به مدت چند ساعت ممکن است. دیگر آیین‌نامه‌ها و قوانین جدید در بورس جرائم سنگینی را برای مدیران متخلف در نظر گرفته است و همین مسئله به افزایش اعتماد مردم دامن زده است و باعث شده حجم فروش از 50 تا 60 میلیارد تومان در روز به 200 تا 300 میلیارد تومان برسد. رونق کنونی نشان می‌دهد که مردم بازدهی بورس را پذیرفتند اما ادامه این وضعیت مثبت، وابسته به ثبات سیاسی و اقتصادی کشور است. ثبات سیاسی و اقتصادی حرف اول را می‌زند و اگر تحول خاصی دراین‌باره رخ ندهد، وضعیت مثبت بورس ادامه پیدا می‌کند. به نظر می‌رسد که مسائل سیاسی مربوط به تحریم‌ها و تهدیدهای آمریکا کمی در بازار اثر گذاشته باشد اما این اثر هنوز در بورس مشاهده نشده است.

در دیگر بازارها اما شرایط متفاوت است. هرچند بانک مرکزی برای به تعادل رساندن قیمت سکه و از بین بردن حباب آن حراجی برگزار کرده است اما این حراج به کمک بازار نیامده است. افزایش قیمت سکه منوط به دو عامل است. عامل اول قیمت جهانی طلاست و عالم دوم، نرخ دلار. اگر نرخ جهانی دلار کاهش و قیمت جهانی طلا افزایش پیدا کند، امکان پایین ماندن نرخ سکه بعید است. غیرازاین عوامل طبیعی دیگر عوامل باعث شده فاصله قیمت واقعی سکه تا قیمت فعلی آن بیشتر شده و حباب کم‌نظیری ایجاد شود. این حباب درنهایت از بین می‌رود و عمر طولانی نخواهد داشت بااین‌وجود بعید است که هر نوع کاهش قیمت سکه خریداران سهام را از بورس خارج و به این بازار هدایت کند.

عناوین برگزیده