تاریخ: ۲۲ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۰:۰۴
بازدید: ۴۶۹
کد خبر: ۹۰۳۳
سرویس خبر : انرژی
سی ان ان مانی منتشر کرد

اوپک و متحدانش برای 9 ماه دیگر کاهش تولید نفت را تمدید کردند

می متالز - اوپک کاهش تولیدش را ادامه می دهد.
اوپک و متحدانش برای 9 ماه دیگر کاهش تولید نفت را تمدید کردند

به گزارش می متالز، این کارتل و دیگر تولیدکننده های عمده نفت از جمله روسیه توافق کردند تا پایان سال 2018، کاهش تولید را تمدید کنند.

عربستان سعودی، بیشترین تولید کننده این گروه، فشارهایی برای محدودیت های طولانی مدت و کاهش اشباع جهانی نفت تا 9 ماه دیگر اعمال کرده است.  

خالد الفلیح، وزیر انرژی عربستان، در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست ائتلاف در وین این توافقنامه را تایید کرد و خبر داد که برنامه کاهش تولید نفت همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.

او گفت: موضوع کلیدی این است که موجودی ها را تا سطح عادی پایین آوریم.

روز پنجشنبه 9 آذر 1396، معاملات آتی ایالات متحده در نوسان بود و از حدود 58 دلار برای هر بشکه به پایین ترین سطح و نزدیک به 56.50 دلار رسید. بعد از اینکه این توافقنامه تایید شد، قیمت هم روی 57.30 دلار در هربشکه ایستاد.

هلمیا کرافت، رییس جهانی استراتژی کالا در RBC Capital Markets گفت: این توافق، موفق و بسیار سازنده بوده است.  

اوپک و متحدانش ابتدا روی کاهش تولید در اواخر سال 2016 توافق کرده بودند که در پاسخ به عرضه بیش از حد و سقوط قیمت نفت اتفاق افتاده بود. طبق برنامه ریزی آنها، این توافق اولیه باید تاریخ مارس 2018 منقضی می شده است.

آژانس بین المللی انرژی در آخرین گزارش ماهیانه خود گفت: ثبات در بازار بسیار پیشرفت کرده است، اما برای داشتن موفقیت در سال 2018 باید نظم و انضباط ادامه پیدا کند.

قیمت ها الان نسبت به اوایل سال 2016، زمانی که عرضه بیش از حد شدید بود و بازارهای جهانی از نفت اشباع شده بودند، بیش از دوبرابر شده است.

کرافت می گوید که توافقنامه روز پنجشنبه ممکن است به دستاوردهای بیشتری منجر شود. لیبی و نیجریه – دو عضو اوپک که در ابتدا از معامله خارج شده بودند - حالا توافقنامه را امضا کردند.

چالش برای عربستان سعودی این است که تولیدکنندگان را با اولویت های مختلف نگه دارد.  

این گروه از قدرت تاثیرگذاری کاهش تولید در بازار آگاه است. حالا تولیدکنندگان شیل نفوذ بیشتری به دست می آورند. به دلیل افزایش تولید نفت امریکا که خارج از این توافق است.

الفلیح می گوید: این روزها اوپک تنها قادر به کاهش نوسان عرضه و رفع عدم تعادل است.

عناوین برگزیده