تاریخ: ۲۳ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۱:۱۶
بازدید: ۴۴۹
کد خبر: ۹۰۶۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سی ان ان مانی منتشر کرد

عربستان، 5 درصد از سهام بزرگترین شرکت نفتی اش را فروخت

می متالز - عربستان سعودی درحال برداشتن گامی بزرگ برای بردن شرکت نفتی عظیمش - آرامکو - به بازار سهام است.
عربستان، 5 درصد از سهام بزرگترین شرکت نفتی اش را فروخت

 به گزارش می متالز، دولت عربستان در یک نشست خبری اعلام کرد، آرامکو، اول ژانویه، به یک شرکت سهامی - که در آن می توان سهام خرید فروش کرد - تبدیل شده است.

عربستان قصد دارد 5 درصد از سهام آرمکو، بزرگترین تولیدکننده نفت در جهان را از طریق عرضه عمومی اولیه (IPO) به فروش برساند.

این عرضه عمومی اولیه در قلب پادشاهی عربستان رخ داده است. درآمد حاصل از فروش سهام باید به متنوع سازی اقتصاد در بخش های دیگر از جمله گردشگری و فناوری کمک کند.

مقامات سعودی تخمین زده اند که این IPO می تواند ارزش آرامکو را 2 تریلیون دلار کند که 5 برابر ارزش اکسون موبیل (Exxon Mobil) خواهد بود. به این ترتیب اگر این تخمین ها دقیق باشد، فروش تنها 5 درصد از آرامکو می تواند 100 میلیارد دلار باشد.

مقامات عربستان همچنین تصمیم دارند سهام آرامکو را علاوه بر بورس اوراق بهادار سعودی، در نیویورک، لندن، هنگ کنگ و توکیو هم قرار دهند.

به غیر از تغییر در وضعیت حقوقی آرامکو، روز جمعه 5 اتفاق دیگر هم رخ داد:

1.دولت کنترل کامل خود در میزان تولید آرامکو برای رسیدن به «اهداف سیاسی و اقتصادی» را حفظ خواهد کرد.

2.عربستان سعودی قادر خواهد بود تمام سهام های فروخته شده را دوباره به قیمت از سهامداران بخرد. ماجرایی که حداقل 75 درصد سرمایه گذاران غیردولتی با آن موافق هستند.

3.دولت شش عضو از هیات مدیره آرامکو، از جمله رییس و معاون را تعیین خواهد کرد.

4.سایر سهامداران که مالک بیش از 0.1 درصد از سهام شرکت هستند، می توانند برای 5 صندلی باقی مانده دیگر، کاندیدا شوند.

5.اعضای هیات مدیره آرامکو حقوقی به اندازه 1.8 میلیون ریال (480 هزار دلار) در سال خواهند داشت، مگر اینکه به طور خاص توسط سهامداران تایید شده باشد.

عناوین برگزیده