تاریخ: ۲۳ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۱:۱۹
بازدید: ۲۹۰
کد خبر: ۹۰۶۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران از دستاورد نشست‌های اروپایی بخش خصوصی می‌گوید:

ایتالیا، ایران را به عنوان شریکی استراتژیک می‌شناسد

می متالز - مشارکت‌ با شرکت‌های تراز اول جهان می‌تواند بخشی از عقب‌ماندگی اقتصادی کشور را جبران و ایران را به هاب تولید در منطقه تبدیل کند.
ایتالیا، ایران را به عنوان شریکی استراتژیک می‌شناسد

به گزارش می متالز،  بخش خصوصی، دو نشست مهم یکی در رم، پایتخت ایتالیا و دیگری در بروکسل، مقر اتحادیه اروپا در کشور بلژیک را پشت سر گذاشت. نشست‌هایی که هر دو به منظور معرفی پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری در ایران به سرمایه‌گذاران اروپایی برگزار شد.

به گفته علیرضا کلاهی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران که در نشست اقتصادی شهر رم که به میزبانی موسسه آمبروزوتی برگزاری شد، مسوولان ارشد وزارت امور خارجه دو کشور ایران و ایتالیا، هشت تن از نمایندگان عضو کمیسیون‌های اقتصادی مجلس، رییس و چند تن از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و مدیران عامل شرکت‌های مطرح دو کشور حضور یافته بودند.

او با اشاره به اینکه موسسه آمبروزتی به عنوان مهمترین اتاق فکر اقتصادی ایتالیا و یکی از چهار اتاق فکر مهم اروپا شناخته می‌شود، افزود: این نوع موسسات، نشست‌های بین‌المللی گوناگونی برگزار می‌کنند، که همه این نشست‌ها در سطح دنیا از اهمیت بالایی برخوردار است. این موسسه ایران را به عنوان یک شریک استراتژیک برای ایتالیا و به عنوان یکی از کشورهایی که می‌تواند موتور محرک رشد اقتصادی دنیا باشد، شناسایی کرده است.

 کلاهی سپس به محتوای بحث‌ها در همایش رم اشاره کرد و گفت: در این نشست به موقعیت استراتژیک ایران در جهان اشاره و تاکید شد که ایران می‌تواند تامین‌کننده گاز اروپا باشد. به ویژه آنکه، اکنون گاز اروپا به شدت به روسیه وابسته است و ایران می‌تواند جایگزین مناسبی برای روسیه باشد. ایتالیایی‌ها تصور می‌کردند که یکی از بهترین راهکارها برای بهره‌گیری از گاز ایران، اتصال ایران به خط لوله ترکیه باشد که قرار است نفت و گاز آذربایجان را به اروپا منتقل کند. البته مقامات ما عقیده داشتتندکه ایران می‌تواند کریدوری را هم به طور مستقیم به مدیترانه باز کند. که در صورت تامین امنیت این کریدور، می‌تواند مسیر قابل توجهی برای انتقال گاز باشد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه به آثار توسعه همکاری‌های مشترک میان ایرانی‌ها و ایتالیایی‌ها و نیز ارزش افزوده‌ای که مشارکت و همکاری می‌تواند برای بنگاه‌های دو طرف ایجاد کند پرداخت و گفت: واقعیت این است که فضای کسب‌وکار ایران دچار عدم بلوغ مدیریت است. مصادره شرکت‌های موفق در سال‌های نخست پس از انقلاب، سال‌های سخت دفاع مقدس، اقتصاد مدیریت‌شده کوپنی و در سال‌های بعد نیز فضای اقتصاد رانتی، هیچ‌گاه شرکت‌های ایرانی را به رشد واقعی سرمایه‌گذاری و بهره‌وری در منابع انسانی، سیستم‌ها و روش‌هایشان تشویق نکرده است. در این فضا کارآفرینان رشد لازم را نداشته و جهانی نشده‌اند. البته بخشی از این عقب‌ماندگی نیز ناشی از ایزوله بودن ایران از تحولات جهانی است.

 علیرضا کلاهی صمدی یکی از راهکارهای جبران این عقب‌ماندگی را در مشارکت دانست و گفت: اگر بتوانیم در رشته‌های گوناگون اقتصادی با شرکت‌هایی که تراز اول دنیا هستند، مشارکت کنیم، میانبری کوتاه برای آموزش مدیران و دسترسی به معیارهای بین‌المللی و یادگیری سریع زده‌ایم. در واقع، با توسل به این میانبر می‌توان هر چه سریع‌تر ایران را به کشوری جهانی و صادراتی تبدیل کرد. برای مثال تشویق وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مشارکت شرکت‌های نام آشنای بین‌المللی در صنعت خودرو در همین مسیر است.

 این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: اگر بتوانیم پروژه‌های مشترکی را تعریف کنیم و این مشارکت‌ها شکل بگیرد، هدف دولت که قصد دارد ایران را به عنوان‌ هاب منطقه برای تولید و بازار 600 میلیون نفری تبدیل کند، تحقق می‌یابد. در این صورت می‌توان انتظار داشت که بخشی از عقب‌ماندگی اقتصادی کشور جبران شود.

عناوین برگزیده