تاریخ: ۲۴ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۳:۰۰
بازدید: ۳۵۸
کد خبر: ۹۱۷۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مسیر گسترش مناسبات اقتصادی ایران با کشورهای آمریکای لاتین

تمایل ایران به سرمایه‌گذاری در ساخت پالایشگاه در برزیل

می متالز - در حالی که تهران به دنبال فرصتی برای احداث پالایشگاه در برزیل است از سوی دیگر برزیل به چشم‌انداز توسعه میدان‌های نفتی حوزه عمیق دریای خزر بوده و به دنبال همکاری با ایران در این زمینه است.
تمایل ایران به سرمایه‌گذاری در ساخت پالایشگاه در برزیل

به گزارش می متالز به نقل از کاسپین نیوز، علی سقاییان، سفیر ایران در سائوپائولو و فرناندو کولهو فیلدهو، وزیر معادن و انرژی برزیل به تازگی طی ملاقاتی راه‌های همکاری دو کشور در زمینه انرژی و امکان سرمایه‌گذاری ایران در ساخت یک پالایشگاه نفت در منطقه مارانهائو واقع در شمال شرقی برزیل را بررسی کردند. این در حالی است که چین و هند هم به دنبال ساخت پالایشگاه در این منطقه هستند.

بر اساس این گزارش، ایران همچنین در تلاش است که در احداث فاز یک و دوی پالایشگاه در ایالت ماراهائو و سیورا سرمایه‌گذاری کند. قرار است در این دو پالایشگاه سوخت‌های کم سولفور تولید شود.

به گزارش رویترز، به علت کمبود منابع مالی، فساد و رسوایی‌های مالی همچنین سقوط بهای نفت شرکت دولتی نفت برزیل، پتروبراس، فعالیت خود در هر دوی این پالایشگاه‌ها را به حالت تعلیق درآورده است. ارزش سرمایه‌گذاری در این دو پروژه 15 میلیارد دلار برآورد ‌می‌شود.

اما کسب منافع در بخش انرژی یک کشور یک راه یک‌طرفه نیست. این در حالی است که برزیل از سال 2009 نسبت به سرمایه‌گذاری در سهم ایران از منابع هیدروکربن دریای خزر ابراز علاقه کرده است. در همین مدت پتروبراس برزیل 100 میلیون دلار در میدان نفتی توسن در خلیج فارس سرمایه‌گذاری کرده است. اما این شرکت بعدها اعلام کرد که چاهی که به منظور دستیابی به نفت در این میدان حفر کرده به حجم قابل توجهی از نفت نرسیده است.

انرژی زمینه اصلی همکاری بین ایران و برزیل است اما همکاری این دو کشور تنها محدود به این حوزه نیست. به گفته کاوه زرگران، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و برزیل، برزیل در زمینه‌های همکاری معدنی و مبادلات کشاورزی اصلی‌ترین شریک تجاری ایران به شمار ‌می‌رود. برزیل در سال گذشته حدود 2/2 میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده و در همین مدت حدود 75 میلیون دلار واردات این کشور از ایران بوده است.

مواد غذایی، دارو، خودرو و مواد معدنی مهمترین اقلام صادراتی برزیل به ایران است. اقلام کشاورزی در صدر کالاهای صادراتی برزیل به ایران بوده به گونه‌ای که ایران سالانه 400 میلیون دلار گوشت از این کشور وارد می‌کند.

در سال 2016 ایران با کمپانی هواپیماسازی امبرایر برزیل برای خرید 10 فروند جت مسافربری به توافق دست یافت و به تازگی نیز یک جفت از این جت‌های 50 نفره را دریافت کرده است و قرار است طی سال جاری هواپیمایی کیش‌ایر جت‌های 105 نفره‌ای از این کمپانی تحویل گیرد. شرکت‌های هواپیمایی ایرانی دیگر نیز امید دارند طی سال 2018 هواپیما‌هایی از این شرکت برزیلی تحویل گیرند.

عناوین برگزیده