تاریخ: ۲۴ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۳:۳۸
بازدید: ۳۳۱
کد خبر: ۹۱۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
انگلستان به دنبال بازار صادراتی خارج از اتحادیه اروپا

گفت‌وگو برای پیوستن به پیمان تجاری ترانس پاسیفیک

می متالز - با رای مثبت انگلیسی‌ها به برگزیت و خروج این کشور از اتحادیه اروپا تکاپو برای یافتن بازارهای صادراتی فراتر از مرزهای اتحادیه اروپا آغاز شده است. در این راستا گفت‌وگوهایی نیز برای پیوستن انگلستان به پیمان تجاری دو سوی اقیانوس آرام یا ترانس‌پاسیفیک (TPP) در این کشور آغاز شده است.
گفت‌وگو برای پیوستن به پیمان تجاری ترانس پاسیفیک

به گزارش می متالز به نقل از گاردین، در حالی که دونالد ترامپ پس از پا نهادن به کاخ سفید در نخستین اقدام غیرمنتظره خود آمریکا را از پیمان تجاری ترانس پاسیفیک خارج کرد مقامات انگلیسی در دپارتمان تجارت بین‌الملل این کشور در تلاش هستند انگلستان را به عنوان نخستین کشور خارج از حوزه اقیانوس آرام وارد این پیمان کنند. در این راستا مذاکرات غیررسمی نیز با این گروه متشکل از 11 کشور آسیایی و آمریکایی آغاز شده است.

گریگوری ویلیام هندز، وزیر بازرگانی انگلستان در این زمینه به فایننشیال تایمز گفته است که هیچ محدودیت جغرافیایی برای پیوستن به این گروه برای انگلستان وجود ندارد. با این حال انگلیس برای آغاز مذاکرات رسمی برای پیوستن به تی‌پی‌پی مجبور است تا پایان فرآیند خروج رسمی از اتحادیه اروپا صبر کند زیرا هرگونه مذاکره‌ای با طرف خارج از اتحادیه اروپا برای اعضای اتحادیه ممنوع است.

سخنگوی دپارتمان تجارت بین‌الملل انگلستان به گاردین گفت: به منظور تسهیل خروج از اتحادیه اروپا این دپارتمان 14 گروه تخصصی در 21 کشور را مامور بررسی راه‌های تعامل و فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در سراسر جهان کرده است.

بر اساس این گزارش مجموع صادرات انگلستان به 11 کشور عضو گروه تی‌پی‌پی 8 درصد و صادرات به ژاپن هم 1.6 درصد کل صادرات این کشور را شامل می‌شود در حالی که مجموع صادرات انگلستان به آلمان به عنوان یکی از رهبران اتحادیه اروپا 11 درصد صادرات این کشور را به خود اختصاص داده است.

این طرح همچنین مورد انتقاد احزاب رقیب دولت این کشور هم قرار گرفته است، آنها طرح پیوستن به پیمان تجاری ترانس‌پاسیفیک را غیرواقع‌بینانه و غیرضروری می‌دانند. مقامات این احزاب می‌گویند: این طرح ناامیدکننده است. دولت می‌خواهد ما را از بازاری که بغل گوشمان است محروم کرده و بازاری آن سوی جهان برای صادرات بگشاید.

از سوی دیگر روزنامه فایننشیال تایمز نیز طی گزارشی بازار کشورهایی که رشد جمعیت فزاینده دارند را برای صادرات انگلستان پس از برگزیت مناسب دانست. به نوشته این روزنامه بازار کشورهایی چون بنگلادش، مالزی، مصر و پاکستان می‌تواند به عنوان هدف صادراتی انگلستان به جای کشورهای اتحادیه اروپا و ژاپن مد نظر قرار گیرد.

عناوین برگزیده