تاریخ: ۲۴ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۳۸
بازدید: ۶۱۱
کد خبر: ۹۲۵۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
کوسه غراوی مطرح کرد:

سبقت تولید سیمان از نیاز داخل / کاهش سهم صادرات فرآورده های ساختمانی ایرانی با غفلت از جذب بازارهای بین المللی

می متالز - عضو کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به تولید بیش از نیاز سیمان در کشور بر ضرورت بسترسازی و ارتقا کیفیت تولید داخل برای صادرات این محصول به کشورهای همسایه تاکید کرد.
سبقت تولید سیمان از نیاز داخل / کاهش سهم صادرات فرآورده های ساختمانی ایرانی با غفلت از جذب بازارهای بین المللی

به گزارش می متالز، شهرام کوسه غراوی با اشاره به تولید بیش از نیاز سیمان در کشور بر ضرورت بسترسازی برای صادرات این محصول تاکید کرد و گفت: با توجه به افزایش قیمت نفت و رشد بودجه کشور عراق و همچنین آغاز سازندگی در آن مقصد سیمان تولیدی در ایران می تواند این کشور باشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه بی توجهی به صادرات در کشور سالانه مبالغ هنگفتی از درآمدهای ملی ما را کاهش داده است، افزود: با توجه به رکود ساخت و ساز در کشور بسیاری از فراورده های ساختمانی از جمله سیمان در کشور بیش از نیاز داخل تولید شده که اگر زمینه صادرات آن ها فراهم شود رونق اقتصادی در کشور رخ خواهد داد.

نماینده مردم مینودشت، کلاله و گالیکش در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه شرایط کشور در سال های اخیر در زمینه تولید سیمان بسیار تغییر رو به جلویی داشته است، گفت: لازمه جذب بازار کشورهای همسایه برای صادرات فراورده های ساختمانی ارتقاء کیفیت تولیدات ملی است.

رقابت سختی برای جذب بازارهای بین المللی وجود دارد

کوسه غراوی با تاکید بر اینکه رقابت سختی بر سر جذب بازار کشورهای همسایه برقرار است، تصریح کرد: غفلت یا بی توجهی به تجهیز بسترهای لازم برای جذب بازارهای بین المللی سهم کشور ما از صادرات فراورده های ساختمانی را به شدت کاهش داده و در برهه ای کوتاه شاید به حذف ما بی انجامد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اظهارات برخی مسئولان کشور عمان در خصوص صادرات سیمان به این کشور، گفت: کشور عمان برای نمونه مقداری سیمان از ایران خریداری کرده اما به علت کیفیت پایین این فراورده ساختمانی تصمیم به قطع ارتباط و تهیه نیاز خود از کشور دیگر کرده است.

صادرات فراورده های ساختمانی ارزآوری خوبی برای کشور دارد

وی ادامه داد: از دست دادن مشتریان بین المللی در حوزه صادرات منافع ملی را تهدید می کند از این رو برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی باید بسترهای لازم برای صدور خدمات فنی و مهندسی و همچنین فراورده های ساختمانی با ارتقاء کیفیت مدنظر قرار بگیرد.

کوسه غراوی افزود: لازمه تبادل اقتصادی با کشورهای منقطه تمرکز بر رشد تولیدات با تکیه بر بهبود وضعیت کیفیت است از این رو در زمینه سیمان با توجه به تولید بیش از نیاز باید زمینه صادراتی شدن این فراورده ساختمانی نیز فراهم شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس دهم، ادامه داد: غفلت از بازار فعلی کشور عراق برای صادرات سیمان منجر به از دست دادن این بازار و به دست آوردن آن از سوی کشور دیگری خواهد شد.

ضعف دیپلماسی بازارهای بین المللی را از چنگ ما خارج می کند

وی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از کشورهای همسایه مانند ترکمنستان خواهان سیمان تولید شده در ایران هستند، گفت: متاسفانه ضعف رایزنی ها و دیپلماسی عامل اصلی از دست دادن بسیاری از بازارهای بین المللی بوده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: بسیاری از فراورده های ساختمانی تولید داخل مانند سیمان، کلینکر و غیره ظرفیت صادرات دارد اما متاسفانه تاکنون اقدام عملی مناسبی برای جذب بازارهای هدف صورت نگرفته که این موضوع هر ساله کشور را از درآمدزایی بسیاری محروم کرده است./

عناوین برگزیده