تاریخ: ۲۵ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۱:۲۱
بازدید: ۱۹۸۶
کد خبر: ۹۲۸۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
سرپرست شرکت ذوب و احیای روی قشم:

بهره برداری از واحد تولید هیدروکسید روی در شرکت ذوب و احیای روی قشم / صادرات 12 هزار تن شمش روی

می متالز - واحد تولید هیدروکسید روی از باطله ها به ظرفیت 20 تن در شرکت ذوب و احیای روی قشم به زودی افتتاح می شود.
بهره برداری از واحد تولید هیدروکسید روی در شرکت ذوب و احیای روی قشم / صادرات 12 هزار تن شمش روی

به گزارش می متالز؛ دکتر امیر رحیمی سرپرست شرکت ذوب و احیای روی قشم ضمن بیان مطلب فوق در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: تولید آزمایشی این واحد مدتی است آغاز شده و قرار است به زودی با حضور مقامات به صورت رسمی افتتاح شود.

دکتر رحیمی در خصوص این پروژه گفت: یکی از پروژه های مهمی که فاز مطالعاتی آن از سال 94 شروع شده است، پروژه "احداث واحد تولید هیدروکسید روی از باطله ها " است که فاز اجرایی آن در سال 95 آغاز شده است. در این واحد تولیدی خاک های با عیار 4 تا 5 درصد  (موجود در محل دپو باطله ها) به کنسانتره 20 درصد تبدیل و به ابتدای خط تولید ورق روی منتقل می شود. پیشرفت این پروژه تاکنون حدود 96 درصد بوده است.

سرپرست شرکت ذوب و احیای روی قشم در ادامه گفت: فاز تحقیقاتی و مطالعاتی واحد تولید کنسانتره هیدروکسید روی از سال 94 شروع و در دی ماه سال 95 عملیات اجرایی فاز اول آن به ظرفیت 10 تن فلز روی در روز شروع و  در شهریور 96 به بهره برداری رسید. فاز دوم پروژه در مهر ماه 96 آغاز و در آذر ماه 96 به بهره برداری رسید که مجموعا ظرفیت واحد را به 20 تن در روز افزایش داد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به موقعیت جغرافیایی کارخانه تقریباً اکثر تولیدات شرکت صادر می شود تاکید کرد: در واقع تولید این مجتمع صادرات محور است و فقط حدود 5 درصد از تولیدات ما در بازار داخلی به فروش می رسد.

دکتر رحیمی افزود: شرکت ذوب و احیای روی قشم سال گذشته موفق به صادرات حدود 12 هزار تن شمش روی شد و توانست محصولات تولیدی خود را به کشورهایی مانند ترکیه، امارات، چین و کره جنوبی صادر کند که در حدود 27 میلیون دلار ارزآوری داشته است. امیدواریم این رقم تا پایان سالجاری به 35 میلیون دلار افزایش یابد و همانند سال گذشته به عنوان صادرکننده نمونه منطقه قشم معرفی شویم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دنبال دستیابی به دو هدف عالی برای این شرکت هستیم؛ نخست افزایش تولید و دیگر تولید  محصولات جانبی است. به طور مثال یکی از محصولاتی که قصد داریم تولید آن را در سال آینده عملیاتی کنیم؛ طرح تولید کنسانتره سرب از کیک های باطله است. تولید کنسانتره سرب نیز با دو هدف انجام می شود. در درجه نخست بحث های مرتبط با محیط زیست است که با اجرای این طرح و تبدیل آنها به کنسانتره سرب مشکلات محیط زیستی برطرف خواهد شد و در درجه دوم ارزآوری برای کشور و کسب سود برای سهامداران است. 

وی همچنین گفت: انتظار ما به عنوان یک تولیدکننده از دولت این است که زیرساخت های اولیه و اساسی تولید را فراهم کند تا سرمایه گذاران و صنعتگران بتوانند به تولید و اشتغالزایی بپردازند؛ اما متأسفانه در سراسر کشور از جمله جزیره قشم زیرساخت های مناسب از جمله آب، برق و گاز فراهم نیست. مهمترین خواسته ما از دولت این است که لوله کشی آب و گاز  صورت پذیرد و دیماند مناسب برق جهت تولید را در اختیار این شرکت قرار دهد و هزینه های برق نسبت به سرزمین اصلی کاهش یابد.

وی گفت: این شرکت در سال 78 با ظرفیت 5 هزار تن در سال کار خود را آغاز کرد و در سال 80  ظرفیت آن به 10 هزار تن در سال افزایش یافت. ظرفیت فعلی کارخانه تولید سالانه 24 هزار تن شمش روی است. همچنین کارخانه اسید سولفوریک سال 90 احداث شد و در سال 92 به بهره برداری رسید. ارزش سرمایه گذاری این واحد تولیدی 9 میلیارد تومان با ظرفیت اسمی 180 تن در روز و سالانه 60هزار تن اسید سولفوریک است. اسید تولید شده در این کارخانه جهت مصرف داخلی مجتمع و مازاد آن به شرکت تولید روی بندرعباس - پالایشگاه نفت بندر عباس و ... ارسال می شود.

وی افزود: در حال حاضر 373 نفر پرسنل به طور مستقیم در واحدهای تولیدی کارخانه که شامل واحدهای واحد تولید ورق روی در دو فاز 1 و2، واحد تولید پودر روی با ظرفیت 4 تن در روز، کارخانه تولید اسید سولفوریک با ظرفیت 160تن در روز، واحد تولید آب شیرین کن با ظرفیت تصفیه 1000 متر مکعب آب در روز و واحد تولید کنسانتره هیدروکسید روی با ظرفیت تولید 20 تن فلز روی  مشغول به کار هستند.

دکتر رحیمی در پایان خاطرنشان کرد: این شرکت موفق به دریافت گواهینامه های استاندارد مدیریت کیفیت(ISO9001/2015) و استاندارد مدیریت محیط زیست(ISO4001/2015) و جایزه ملی مدیریت انرژی(تندیس برنزی3 ستاره) شده است. شرکت ذوب روی قشم در زمره معدود شرکت ها و تنها دارنده این جایزه در گروه توسعه روی ایران است.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده