تاریخ: ۲۵ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۲۲
بازدید: ۴۳۷
کد خبر: ۹۲۸۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در گفت‌وگو با رئیس هیات عامل ایمیدرو مطرح شد:

نمی‌توان صادرات سنگ آهن را ممنوع کرد

می متالز - کتایون ملکی: وضع عوارض بر صادرات سنگ‌آهن، تغییرات جدید در مدیریت صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی، تعامل با انجمن‌های معدنی و... مواردی بود که باعث شد به سراغ مهدی کرباسیان، رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)‌ برویم و با وی گفت‌وگویی انجام دهیم.
نمی‌توان صادرات سنگ آهن را ممنوع کرد

به گزارش می متالز، در ادامه، مشروح گفت‌وگو با معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت را می‌خوانید: 


از برخی از صحبت‌های شما درباره وضع عوارض بر صادرات سنگ‌آهن چنین برداشت شد که اجرایی شدن این تصمیم برای سال ۹۷ منتفی است. لطفا نظر خود را درباره وضع عوارض بر صادرات سنگ‌آهن بفرمایید.

وضع عوارض بر صادرات و تعرفه، ۲ عاملی هستند که می‌تواند در ارتباط با بازار مطرح شود در واقع این موارد در بحث حمایت از تولید و همچنین برای تصمیم‌هایی که به بازار کمک می‌کند، تاثیرگذار هستند. بدیهی است در تعرفه واردات، حمایت از تولید داخلی به طور جدی مطرح است. از سویی دیگر در زمینه وضع عوارض بر صادرات نیز حمایت از تولید داخلی مهم است. این بحث نکته بسیار مهمی دارد اما باید به این موضوع توجه کرد که همان‌طور که در قانون پیش‌بینی‌شده است، به‌هیچ‌عنوان قانون اجازه نمی‌دهد ممنوعیت صادرات ایجاد شود اما می‌توان برای تعادل و تنظیم بازار، عوارض صادراتی یا حتی تعرفه وارداتی ایجاد کرد. این یک عامل اساسی بوده و به نظر می‌رسد کارساز باشد. اگر یادمان باشد در چند سال گذشته در پی حمایت چین از واحدهای فولادی، بازار این محصول با مشکلاتی همراه شد. در نتیجه این اتفاق، دولت تعرفه بر واردات فولاد را وضع کرد. درحال‌حاضر نیز تعرفه بر واردات و اصلاح آن که به تازگی انجام شده و همچنین وضع عوارض بر صادرات سنگ‌آهن، به دلیل حمایت از بازار بررسی می‌شود. حالا آن چیزی که در این میان مهم است و درباره آن به وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد داده‌ایم و مورد تاکید وی قرار گرفته، این است که برای عوارض بر صادرات در همه موارد و همچنین در زمینه تعرفه وارداتی، نظر انجمن‌های تولیدی، صنفی و واحدهای تولیدکننده دریافت شده و جلسه‌های مشورتی برگزار شود و در نهایت با جمع‌بندی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم‌گیری کرده و آن را به دولت تقدیم کند.

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) در دور جدید فعالیت‌های خود(دولت دوازدهم)‌ جلسه‌های بیشتری با انجمن‌های معدنی برگزار کرده است. آیا تعامل با انجمن‌ها در این دوره بیشتر خواهد بود و این جلسه‌ها در تصمیمات ایمیدرو موثر هستند؟


ما در دوره گذشته هم با انجمن‌ها جلسه‌هایی برگزار کردیم اما در این دوره با توجه به تاکید وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اینکه همکاری با انجمن‌ها بیشتر باشد، ما جلسه‌های بیشتری با آنها برای پیگیری مسائل خواهیم داشت. در واقع این روند را ادامه خواهیم داد و امیدوار هستیم بتوانیم با کمک یکدیگر مشکلات را کاهش داده و سرعت اقدامات را افزایش دهیم.


اما در کنار برگزاری جلسه‌ها با انجمن‌های معدنی، شاهد تعامل ایمیدرو با دانشگاه‌ها هستیم. این یک اتفاق خوب است اما در این میان برخی از فعالان دانشگاهی معتقدند چنین تعاملی هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است. برنامه شما برای سال ۹۷ برای ارتباط بخش معدن با دانشگاه چیست؟


کاری که چند سالی است شروع شده آن است که با حوزه دانشگاهی اقدامات مشترکی را در دستور کار قرار داده‌ایم. برخی از دانشگاه‌ها فعال‌تر عمل می‌کنند در نتیجه در این دانشگاه‌ها همکاری موثرتر است. به عنوان نمونه دانشگاه تهران با ایمیدرو موسسه مشترکی را به نام «یونیدرو» با سرمایه ۵ میلیارد تومان تاسیس و کارهای مشترک خوبی را آغاز کرده است. با دانشگاه صنعتی شریف نیز همکاری مشترکی شروع شده و برای آن هیات امنایی پیش‌بینی شده است. با این دانشگاه نیز کارهای مشترک خوبی آغاز شده است. در کنار این موارد با چند واحد از دانشگاه آزاد تهران جنوب، تهران غرب، خراسان و شاهرود اقداماتی شروع شده است. کارهای مشترکی با دانشگاه مالک اشتر نیز در دستور کار قرار گرفته که این اقدامات با قوت ادامه خواهد یافت. پیش‌بینی ما این است که در سال ۹۷، دامنه این اقدامات وسیع‌تر خواهد شد، زیرا پیش‌زمینه برخی از آنها در سال ۹۶ انجام شده و عملیات اجرایی آن در سال آینده توسعه پیدا می‌کند.

در چند روز گذشته شاهد انتصاب آقای دهقانی به عنوان مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی بودیم. آیا روند کاری و سیاست‌های صندوق با این انتخاب تغییر خواهد کرد؟


در حقیقت در داخل صندوق یک جابه‌جایی انجام شد. با این جابه‌جایی آقای دهقانی، عضو موظف و مدیرعامل صندوق و آقای عربی، عضو غیر موظف شدند. البته آقای عربی، متخصص مالی و بازار بورس هم هستند و در ۲ سالی که در سمت مدیرعاملی بودند، تلاش‌های بسیاری دانجام دادند و توانستند دیدگاه مالی-اقتصادی را بر صندوق حاکم کنند. همچنین آقای دهقانی به عنوان کسی که سال‌ها در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با حوزه معدن و صنایع معدنی در ارتباط بودند، در این زمینه فعالیت می‌کردند و با تخصصی که در این حوزه دارند امیدوار هستیم سرعت اقدامات در صندوق افزایش پیدا کند و در کنار آن مجلس شورای اسلامی در بودجه سال ۹۷، مسئله سرمایه صندوق و افزایش آن تا سقف ۵۰۰ میلیارد تومان را تصویب کند تا با کمک شبکه بانکی تحول جدی به منظور حمایت از بخش خصوصی فعال در معدن داشته باشیم.


تا پایان سال شاهد بهره‌برداری از چه طرح‌هایی خواهیم بود؟


خوشبختانه درحال‌حاضر واحدهایی آماده بهره‌برداری هستند؛ مانند کارخانه فولاد یزد در اردکان که چند ماهی است در حال تولید بوده و آماده بهره‌برداری است. همچنین کارخانه صبا فولاد هرمزگان از هفته گذشته پس از برطرف کردن مشکلاتی که در خط تولید داشت، آماده بهره‌برداری شد. از سویی دیگر خط تولید فولاد مبارکه برای بهره‌برداری آماده است. در کنار موارد یاد شده، چند پروژه متعلق به شرکت مس آماده بهره‌برداری است. در ایمیدرو و با همکاری مشترک گروه غدیر آهن اسفنجی فولاد نی‌ریز و آهن اسفنجی فولاد سبزوار آماده بهره‌برداری است.

عناوین برگزیده